79 941 läst · 136 svar
80k läst
136 svar
Diskmaskinen diskar inte rent - har gjort "allt".
Klart att en ny är mer energieffektiv
Det bruka röra sig om 3-10 öre per disk
Så av den anledningen skall man absolut byta.
Tyvärr så är då miljökonsekvens beskrivningen inte lika possitiv.
Då den totala miljöbelastningen under överskådlig framtid vida överstiger behållandet av befintlig maskin.
Det bruka röra sig om 3-10 öre per disk
Så av den anledningen skall man absolut byta.
Tyvärr så är då miljökonsekvens beskrivningen inte lika possitiv.
Då den totala miljöbelastningen under överskådlig framtid vida överstiger behållandet av befintlig maskin.
Vår diskmaskin började bete sig liknande som din med ett succesivt sämre och sämre diskresultat. Vi körde då på lågtemperaturprogrammet samt med eko-diskmedels tabletter. Det som jag kom fram till när jag då googlade runt var att låg temperatur lämnar mycket gegga i alla rör och slangar vilket dödar maskinen och dessutom så gör eko-tabletter saken värre eftersom de har en sämre diskkraft än andra.
Vår lösning var att köra ett par maskiner med ett halvt glas ättika för att rensa ur maskinen. Därefter körde vi två omgångar med Finish diskmaskinsrengöring. Allt detta på högsta temperatur. Därefter började maskinen bli acceptabel men inte lika bra som när den var ny. Under det följande året körde vi kanske 4-5 diskmaskinsrengöringar till och nu tycker jag att maskinen är lika bra igen som den var när den var ny.
Sedan vi fick dessa problem så har vi bara använt Finish diskmaskinstabletter (de med en röd boll) och alltid diskat på högsta temperatur. Slutsatsen är väl egentligen att diskmaskiner klarar inte av miljöprogrammen utan att gå sönder man ska ALLTID köra på högsta möjliga temperatur och helst med det giftigaste diskmedlet som man hittar.
Vår lösning var att köra ett par maskiner med ett halvt glas ättika för att rensa ur maskinen. Därefter körde vi två omgångar med Finish diskmaskinsrengöring. Allt detta på högsta temperatur. Därefter började maskinen bli acceptabel men inte lika bra som när den var ny. Under det följande året körde vi kanske 4-5 diskmaskinsrengöringar till och nu tycker jag att maskinen är lika bra igen som den var när den var ny.
Sedan vi fick dessa problem så har vi bara använt Finish diskmaskinstabletter (de med en röd boll) och alltid diskat på högsta temperatur. Slutsatsen är väl egentligen att diskmaskiner klarar inte av miljöprogrammen utan att gå sönder man ska ALLTID köra på högsta möjliga temperatur och helst med det giftigaste diskmedlet som man hittar.
Högsta temperatur behövs inte alltid bara man inte kör lägre än 60grader.
Lite som att spola med snålknappen på toaletten alltså.Janus82 skrev:
Vår diskmaskin började bete sig liknande som din med ett succesivt sämre och sämre diskresultat. Vi körde då på lågtemperaturprogrammet samt med eko-diskmedels tabletter. Det som jag kom fram till när jag då googlade runt var att låg temperatur lämnar mycket gegga i alla rör och slangar vilket dödar maskinen och dessutom så gör eko-tabletter saken värre eftersom de har en sämre diskkraft än andra.
Undvik om man inte vill ha problem framledes.
Lägenhetsfixare
· Stockholms län
· 10 inlägg
Får tacka fr.a. @torbeno och @electroluxaren för svaren. Får fortsätta till helgen då jag är bortrest denna vecka.
Återkommer med rapport, inkl. foton efter det.
Återkommer med rapport, inkl. foton efter det.
Vår erfarenhet är likadan. Vi har försökt med "ECO-programmet" som diskar i 50 grader eller auto varierande mellan 45-60Janus82 skrev:
Blev aldrig rent.
Nu kör vi bara med Lidl diskmedel som är superbilligt men diskar otroligt bra...
Alltid 65 gradersprogram som egentligen är "kastrulldisk"
Yes platinum var dubbelt så dyrt och värdelöst.
Vår diskmaskin är en Bosch värstingmaskin men uppenbarligen är alla specialprogram helt onödiga.
Observera att detta gäller bara diskmaskinen.
Tvättar gör vi miljövänligt med skonsamma tvättmedel i 40 grader förutom underkläder.
Det är nåt med diskmaskiner som inte går ihop med miljötänk.....
Vi har också en Bosch värstingmaskin och kör alltid på auto 65 grader, vi är nöjda med Yes Platinum , men räcker det med Lidls diskmedel så vore det kanske något att prova.IngemarB skrev:
Vår erfarenhet är likadan. Vi har försökt med "ECO-programmet" som diskar i 50 grader eller auto varierande mellan 45-60
Blev aldrig rent.
Nu kör vi bara med Lidl diskmedel som är superbilligt men diskar otroligt bra...
Vår diskmaskin är en Bosch värstingmaskin men uppenbarligen är alla specialprogram helt onödiga.
Tvättar gör vi miljövänligt med skonsamma tvättmedel i 40 grader förutom underkläder.
Är det W5 diskmedlet heter?
http://www.testfakta.com/wp-content/uploads/2016/06/PDF_tabell_RB_ADW_SE140325_SE.pdf
Precis..hade inte läst testfakta men det ger ett grymt resultat..till halva kostnaden!Peter2400 skrev:
Det är alltid roligt med nya prylar.Corpes skrev:
Men det är faktiskt roligare om man kan fixa de gamla.
I det hör fallet kan man likna det med att byta bil för at5 det är lite luft i ett hjul.
Tvättmaskiner klarar heller inte av låg temp i längden i synnerhet inte med kombination med dåliga tvättmedel.IngemarB skrev:
Vår erfarenhet är likadan. Vi har försökt med "ECO-programmet" som diskar i 50 grader eller auto varierande mellan 45-60
Blev aldrig rent.
Det som inte lämnar avlagringar som kan binda bakterier och surna.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg