Byggahus.se
U Uffe A skrev:
Ser man på bilderna på "instruktionen"
Det där är väl ändå en (lite otydlig) förteckning över vilka typer av kablar som är kompatibla med klämman? Är det verkligen in instruktion?

• Gilla
1
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ja, jag tycker inte alls att det framgår om det ska vara rakt, lätt tvinnade eller mycket tvinnade kardeler och om det ens gör skillnad. Jag vill veta med hjälp av fakta och inte antaganden, även om det är "så" man blivit upplärd och alltid gjort.
Tycker du det framgår att den är avsedd för EK? Vad tror du skiljer den användningen i positiv riktning gentemot en i olika grad tvinnad ledare med flera kardeler i ett fjäderlastat förband? I urklippet Bo visar för normtest av diverse förband vad får du ut där, inga åtgärder för änden det minimala ska vara nog? Vad får dig att likställa diverse texter för montageanvisning med fakta och hur skiljer du fakta från en mängd grundläggande korrekta antaganden, kanske byggs den så?

A
U Uffe A skrev:
Ser man på bilderna på "instruktionen" och har basic kunskap i hur en kabel med dess ledare är uppbyggd, dvs att man någon gång avmantlat en fk eller en rk så ser man att dessa inte är ytterligare tvinnade
Det är precis sådana, ej underbyggda argument som jag inte var ute efter. Det är helt enkelt inte sant i alla lägen det du säger.

Bevis. Blå FK 1.5kvmm. Fabrikat Amokabel.
20190106_185243_HDR~01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20190106_185428~01.jpg
Skapa konto

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är väl ändå en (lite otydlig) förteckning över vilka typer av kablar som är kompatibla med klämman? Är det verkligen in instruktion?
Säkert en del möda bakom den. Väsentliga uppgifter som skallängd och montageordning 1,2,3 för de som räknar i den riktningen. Inga förbehåll kring tvinning som behöver dödskallemärkas för fallen pensionärspoolen anlitas osv. Täcker nog livets nödtorft i detta fallet resten får EKP ta hand om. :)

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Tycker du det framgår att den är avsedd för EK? Vad tror du skiljer den användningen i positiv riktning gentemot en i olika grad tvinnad ledare med flera kardeler i ett fjäderlastat förband? I urklippet Bo visar för normtest av diverse förband vad får du ut där, inga åtgärder för änden det minimala ska vara nog? Vad får dig att likställa diverse texter för montageanvisning med fakta och hur skiljer du fakta från en mängd grundläggande korrekta antaganden, kanske byggs den så?
Vilken snurrig text... Men för att vara extra tydlig menar jag att det borde finnas en tydlig anvisning från tillverkaren. Om du tittar på vvs sidan så är det ju du första forumet slänger ur sig är om man följt monteringsanvisning.

Erik_Hansson skrev:
Vilken snurrig text... Men för att vara extra tydlig menar jag att det borde finnas en tydlig anvisning från tillverkaren. Om du tittar på vvs sidan så är det ju du första forumet slänger ur sig är om man följt monteringsanvisning.
Vad menar du är otydligt?

Det står inget om att tvinna några kardeler någonstans, detta är något du själv fått för dig.

Jämför med en IKEA-anvisning, följer du bilderna som följer med eller ritar in egna gubbar som gör egenpåhittade saker?

• Gilla
beqen och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det är precis sådana, ej underbyggda argument som jag inte var ute efter. Det är helt enkelt inte sant i alla lägen det du säger.

Bevis. Blå FK 1.5kvmm. Fabrikat Amokabel.
[bild] [bild]
Om du beskriver vad du är ute efter kanske det går att specifikt svara, diskutera. Har du fått problem pga någon brist? Samtidigt svårt att veta hur ett svar till dig ska utformas, tekniskt, fysikaliskt riktiga steg och överväganden? Typexempel ur mer kommersiella källor som tex kvalificerade beskrivningar för patentansökan från kända tillverkare som tex Phoenix?

Inte vet jag men att vifta bort vad tex elmont, Uffe mfl elektriker här på BH skriver är nonchalant. Och skala du lite längre stycken på din ledning om du ska bevisa något kring kardelernas ev slagning.

GK100 GK100 skrev:
Säkert en del möda bakom den.
Man verkar dock ha missat såna saker som vilka material ledarna får vara av (gäller koppar bara den sista av de tre?), vilka temperaturintervall den är godkänd för, hur många gånger man kan återanvända den, med vilken dragkraft man skall kontrollera anslutningen, villkor för kassation, toleransen på skalningen etc.

Jag tycker ändå att man kan ställa lite högre krav på en installationsanvisning än det här.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det var synd att du inte kommer längre. Jag får säga godnatt till dig, inget att spilla krut på.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man verkar dock ha missat såna saker som vilka material ledarna får vara av (gäller koppar bara den sista av de tre?), vilka temperaturintervall den är godkänd för, hur många gånger man kan återanvända den, med vilken dragkraft man skall kontrollera anslutningen, villkor för kassation, toleransen på skalningen etc.

Jag tycker ändå att man kan ställa lite högre krav på en installationsanvisning än det här.
Ja det går alltid att göra mer men för rena användningen av klämman är det knappast helt galet. Just Cu kunde som du säger skrivits mer skilt och entydigt. Längden 11 mm knappast problematiskt även om det råkar slinta tom hela mm. Vi får anta att de inte anser något dragprov med angivna data krävs. Kanske kunde gjorts någon figur efter 3 som visar att man kan känna att den sitter med rätt-bockad eller överkorsad symbol. Frågan är vad det tillför och om det kan göras på ett bra begripligt sätt. Redan den dubbelriktade pilen under 2 ger utrymme för tolkning borde vara bättre med skilda kompletta serier för anslutning, lossning och sen då ev grenat steg 4 i första fallet OK/NOK.

Andra mer specifika tekniska data är bättre att skaffa via andra kanaler än asken eller något infoblad i den.

Finns tydliga instruktioner till wago. Varken 221 eller 773 är det med något moment om att tvinna kardeler.

J JLov skrev:
Finns tydliga instruktioner till wago.
Var?

A
GK100 GK100 skrev:
Andra mer specifika tekniska data är bättre att skaffa via andra kanaler än asken eller något infoblad i den.
Precis, men på Wagos hemsida har jag inte sett något. Du har kanske andra källor på Wagos produkter?

När du skalar kabel och drar av isoleringen rakt ut så rätar du ut slagningen av kardelerna 20190106_204728.jpg
Skapa konto
20190106_204802.jpg
Skapa konto
.
Lägger upp 2 bilder,kunde kanske varit bättre kvalité men blev så på mobilen.
En är fk 1,5 den andra rq 6

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Precis, men på Wagos hemsida har jag inte sett något. Du har kanske andra källor på Wagos produkter?
Ett exempel som man kan kolla lite på förutom de olika datablad, broschyrer som finns kan vara protokoll för certifiering av dem enligt norm.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.