Byggahus.se
E
Hej!

Jag ska dra rör från ett fördelarskåp till en radiator på övervåningen i en tillbyggnad. Systemet jag använder mig av är LK och jag har fått förklarat att fixturen ska sitta så dom kommer ut på höjderna 14 & 18 cm från golvet.

Frågan är nu hur stort element jag ska ha (25m2 stort rum på övervåning med sadeltak) men framförallt om det spelar någon roll var stigan respektive returen kommer ur väggen? Övre eller undre röret alltså?

Har vi några rörkrökare som börjat torka till efter allt julfirande som kan knuffa mig i rätt riktning? Typ @Krilleman osv ??

Redigerat:
Krilleman
Nja, jag skulle inte vilja påstå att jag börjat "torka till" men frågan är ju djupare än så. Är alla rörpulare fyllkajor bara för cheferna säger att det OK att kröka på arbetstid??! :p :beer: (y)

Hur stort är fönstret som radiatorn ska sitta under? Det är alltid en bra början att rodda i.

Köp en V4 Thermopanel med dolt koppel. På undersidan monterar du K22 vinklar så slangarna passar direkt på med M22x16 kopplingar. (Jag antar att du drar fram 16 och inte 20) Således kommer rören sticka ut ut vägg horisontellt 40mm c/c.

Slangarna drar du ut ca 28mm under radiatorns tilltänkta underkant för att få till det bra på första försöket.

https://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm

upload_2018-12-27_20-34-26.png

upload_2018-12-27_20-36-29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Älska
Jambalaya
  • Laddar…
E
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, jag skulle inte vilja påstå att jag börjat "torka till" men frågan är ju djupare än så. Är alla rörpulare fyllkajor bara för cheferna säger att det OK att kröka på arbetstid??! :p :beer: (y)

Hur stort är fönstret som radiatorn ska sitta under? Det är alltid en bra början att rodda i.

Köp en V4 Thermopanel med dolt koppel. På undersidan monterar du K22 vinklar så slangarna passar direkt på med M22x16 kopplingar. (Jag antar att du drar fram 16 och inte 20) Således kommer rören sticka ut ut vägg horisontellt 40mm c/c.

Slangarna drar du ut ca 28mm under radiatorns tilltänkta underkant för att få till det bra på första försöket.

[länk]

[bild]

[bild]
Härligt att se att du är på hugget @Krilleman! Visste att svaret inte va långt borta. Däremot är det en stor hjälp till en snickare som gästar i värmevärlden då och då.

Vad jag kan utläsa av din bild så är returen på nedre röret. Det blir således det främre röret i lk fördelarskåpen med 7 slingor fördelare och vs2 shunt?
Jag vet att inte detta är optimalt med shuntad slinga till radiator men rörmokaren föreslog att vi skulle testa detta då värmebehovet inte blir så stort på övervåningen. Däremot kvarstår funderingen om storleken på radiatorn.

Här har vi förutsättningarna. 2 st fönster som är 7x10 vardera. 850 mm upp till fönsterbräda.

• IMG_20181227_212855.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181227_212959.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181227_213029.jpg
    Skapa konto

Bästa svaret

Krilleman
Planen är alltså att montera en större radiator under båda fönsterna. Gissningsvis blir då ytterkant till ytterkant för båda fönsterna ca 165cm?!

Således skulle jag ha satt en lite tjockare radiator typ 22 (med tanke på att den matas via golvvärmen).

Jag skulle ha köpt en 160cm lång radiator och 50cm hög modell 22.
Med matning från golvvärmen så ger den gissningsvis ca 800W (55/45 = 1185W) och ytan du ska värma är på en ovanvåning så du behöver inte fullt effektbehov då du har lite "gratis" tillförsel av värme från bottenvåningen.

Radiatorn hade jag monterat 5cm under fönstren och 20cm från golvet.

Rören behöver då komma ut enligt måtten på bilden, fast ytterligare 28mm under radiatorns underkant för att K22 vinkeln bygger ner (se tidigare bild).

Anslutningarna som jag har kryssat låter du bara propparna sitta kvar på. Använd endast den undre anslutningen.

En VS2-shunt från LK har tilloppet överst på fördelarna. (y)

upload_2018-12-28_10-57-37.png
Skapa konto

E
Planen är alltså att montera en större radiator under båda fönsterna. Gissningsvis blir då ytterkant till ytterkant för båda fönsterna ca 165cm?!

Således skulle jag ha satt en lite tjockare radiator typ 22 (med tanke på att den matas via golvvärmen).

Med matning från golvvärmen så ger den gissningsvis ca 800W (55/45 = 1185W) och ytan du ska värma är på en ovanvåning så du behöver inte fullt effektbehov då du har lite "gratis" tillförsel av värme från bottenvåningen.

Rören behöver då komma ut enligt måtten på bilden, fast ytterligare 28mm under radiatorns underkant för att K22 vinkeln bygger ner (se tidigare bild).

Anslutningarna som jag har kryssat låter du bara propparna sitta kvar på. Använd endast den undre anslutningen.

[bild]
Tack så jättemycket för hjälpen krilleman! Jag sätter upp ett 1600b som du rekommenderar. Du har varit till stor hjälp.

E

[bild]
Tanken på att rummet inom 5 år eventuellt ska delas av på mitten gör nu att jag börjar fundera om montera ett element under varje fönster och lägga utanpåliggande rör emellan? Räcker det med 700mm b x 600mm h under varit fönster för att täcka samma effekt? Är det då snyggare att få ut rören vertikalt ur väggen eller horisontellt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.