Duo power funkar säkert bra, men pluggar med små vingar kan vara lite svåra på initialt fäste med. Kanske bara jag som borrar dåligt, men jag hade mer problem med Fischer SX än Fischer S pluggar (att de i vissa hål följde med skruven runt, även om jag började skruvade i skruven i pluggen innan den trycktes i hålet). Om de väl satt, så verkade de sitta bra dock, så greppstyrkan är det inget fel på.
Enligt guiden gäller följande för lättbetong
Borra med 1mm mindre diameter borr än pluggen
Borra sakta utan slag lugnt
Rengör hålet på damm, blås dammsugare osv för att få bort borrester
Ja, som sagt borrar jag med träborr* i lättbetong. Utan slag blir då självklart. Jag kan inte se någon anledning att borra med betongborr i lättbetong eftersom de är designade just för slagborrning. Med en träborr finns det inte heller någon anledning att gå ner i dimension eftersom borret är mer exakt och det är mindre risk att man vobblar iväg åt sidorna och gör ett större hål än man tänkt. För pluggning kan jag inte heller se någon särskild anledning till att hålla på och blåsa rent, så länge det inte är enorma mängder löst material som hindrar pluggen från att bottna.
Att använda nylonplugg med vingar går, men det är mycket riskabelt just pga att man gärna drar runt pluggen med skruven. Detta gäller speciellt när man kör med skruvdragare. Av den anledningen ser lättbetongpluggen annorlunda ut, t.ex. tidigare nämnda Fischer GB med sina stora vingar. Dessa drar man inte runt i materialet. TOX Ytox är trekantig och betydligt större än borrdimensionen vilket gör att inte heller den drar runt. Mindre saker fäster jag med Essve rödplugg, dessa gör jag som sagt hål för med en gammal skruvmejsel. Detta fungerar utmärkt men man får vara lite försiktig så man inte drar runt dem med skruvdragaren.
* använd billigaste möjliga borr, de kommer inte vara användbara till träborring efter ett par hål i lättbetong. Eller ha dedikerade borr för detta.
Jag har skruvat mitt Elfasystem, inte hängsystemet med en skena i toppen utan skenorna med flera inföstningshål, med helt vanlig helgängad träskruv, typ 7 x 90, rakt in i lättbetong/slaggbetong utan plugg. Hyllorna är maxbelaste med böcker, skenorna sitter ca CC 450, sitter som berget. Borrar inget, skruvar direkt i väggen. Går även väldigt snabbt att säta upp systemet.
En detalj som ingen verkar ha tagit upp än: De skenor jag har satt upp (fabrikat Pelly) har haft försänkta hål och jag har använt försänkt skruv. Detta gör att hängskenorna kan hänga var som helst utan att ta hänsyn till skruvhuvuden. Visserligen går det snabbt att ta bort lite plåt från en hängskena så jag skall inte överdriva problemet.
Eventuellt kan man få ett starkare förband med försänkt skruv eftersom plåten pessar hårdare mot väggen när belastningen ökar och därmed tas mer kraft upp av betong utanför hålet.
Jag hade samma oro som du men har i skrivande stund satt upp så många hyllor i mitt lättbetonghus och det har inte varit några problem! Enda svåra är att borrhålet kan vara svårt att få exakt där man vill ha det.
Sättet jag har satt är att använda så många skruvar som möjligt. Gärna med 45-65 mm skruvar och 5-6 mm pluggar, de har inte varit några märkvärdiga. Ibland biltema, ibland essve.
Fortfarande inga problem med belastningar. Bokhyllan har varit överfylld med hyllplan och böcker (från golv till tak) utan problem. Liksom verkstadshyllan som har haft pelarborr och bänk-bandsåg
Hela denna tråden är som vanligt alldeles för lång, men det är kul att diskuterara.
Hur TS än skruvar, så har jag väldigt svårt att tro att infästningen i väggen skulle vara det som begränsar maximal belastning av hyllplanen.
Konsolerna och dess infästning i skenorna ger sig först.
Tack för alla fatastiska svar!
Dock kvarstår alla frågorna
Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 10CM Lättbetong AAC4?
Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 15CM Lättbetong AAC4?
Ska jag ha två horisontella skenor istället och ha två rader med skruv för att fördela lasterna?
Ska jag limma pluggarna för extra styrka?
Är de specade lasterna per plugg, per vertikal skena, eller per vertikal sektion a 90cm?
Mmaximm skrev:
Tack för alla fatastiska svar!
Dock kvarstår alla frågorna
Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 10CM Lättbetong AAC4?
Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 15CM Lättbetong AAC4?
Ska jag ha två horisontella skenor istället och ha två rader med skruv för att fördela lasterna?
Ska jag limma pluggarna för extra styrka?
Är de specade lasterna per plugg, per vertikal skena, eller per vertikal sektion a 90cm?
Lite out of the box: Jag har satt upp en del VV-beredare och annat tungt i lättbetongblock genom åren. Jag sätter då reglar vertikalt som står på golvet och skruvar/limmar fast dem i väggen. Du kan sedan sätta en horisontell regel ovanpå, på ändarna och skruva den i väggen. Jag kör med spikplugg, så stora Ø på skruvarna som går i hålen in din plåtlist och så långa så den inte kommer ut på baksidan. Med denna lösning får du inga vertikala laster alls i väggen.
Efter 10 år i lättbetonghus är mitt tips: Om torktid finnes, limma pluggen.
Fördelar lasten bättre på fler celler samt skruv går att lossa och skruva i igen utan risk för att pluggen snurrar.
Mina köksskåp har jag dock satt med plugg liknande de tidigare i tråden: Fischer GB samt Fischer FTP.
Efter 10 år sitter de fortfarande som berget.
Fönster skruvade med Essve indu-prog lättbetongskruv utan förborrning eller plugg. Inget för nybörjare, lätt att dra runt.
Ytterdörr fegade jag, limmade småbitar plywood samt drog 4 rejäla träskruv. Sedan Essve indu-prog träskruv på det, sitter som fan oavsett hur mycket man drämmer i dörren.
Kabelklammer och mindre icke lastbärande drar jag numera med träskruv utan förborrning eller plugg. Sitter bra och inga problem.
De stora sakerna att se upp med enligt mina erfarenheter är punktlaster i kombination med ryck/slag/stötar.
Lättbetong är som cellplast. Varje enskild cell pallar inte nån enorm belastning men får tillräckligt många celler samverka tål det hur mycket som helst.
Elfa-system som i tråden hade jag limmat nylonplugg och kört nån 5mm träskruv eller vad som passar bra i skenornas skruvhål. Det kommer hålla för evigt.