12 113 läst · 25 svar
12k läst
25 svar
Keramik Baxi Solo Innova 30? Köpa var?
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/205220-kopa-keramik.htmlNils-Orvar skrev:
"varma väggen-plåtarna" vid tuberna ?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Blev också nyfiken. Antar att det gäller plåten som hänger längst in i vedmagasinet. Den är rejält bucklig och skev på min SI och även plåten närmast luckan. Detta gör att lite för långa vedträn hänger sig. Nyligen plockade jag ut den bakre plåten helt. Verkar funka bra.Nils-Orvar skrev:
Ja precis, på min SI50 är det plåtarna närmast tuberna som är skeva och lite uppbrända. Jag har för mig att jag frågade supporten angående detta, vid något annat ärende. Jag tror faktiskt att han sa att dom är bortplockade på dagens SI, men jag har inte fått detta bekräftat.
Hur som helst så gör dom förmodligen nytta. Kan man rikta eller svitsa dit nya bitar är det nog en fördel.
Hur som helst så gör dom förmodligen nytta. Kan man rikta eller svitsa dit nya bitar är det nog en fördel.
HejStenolofanders skrev:
Kör du fortfarande utan den bakre plåten mot tuberna? Har en innova 30 som har ordentligt buckliga plåtar, har provat att rikta dom. Tänkte prova att ta ur den bakersta plåten och se om den laddar på fortare.
Mvh Mats
Hur menar du "laddar fortare" ?
Plåtarna är till för att reducera tjäran i vedmagasinet.
Plåtarna är till för att reducera tjäran i vedmagasinet.
Tänkte mest på att konvention eller strålningen skulle leda mer värme om man tog bort den.Nils-Orvar skrev:
I och med att baxi har tagit bort den på excellent modellen, kanske dom kommit på att det är effektivare utan...
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jo jag kör numera utan "bakplåt". Det går fint, visst blir det tjära på bakväggen men jag märker inga nackdelar på förbränning eller nåt annat. Däremot går det in lite längre vedträn, 54 cm är perfekt.
Det känns långsökt att plåten har inverkan på förbränningen.
Tycker du den brinner/laddar för dåligt?
Tycker du den brinner/laddar för dåligt?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nej, den brinner finfint och laddar som den ska.
Utöver tanken med plåtarna öht, att det ska vara en "varm vägg" mellan elden och det kalla stålet: Kanske att tanken med den bakre plåten är att VD:n (OBS kul stavningskorrigering, tack Apple) inte ska hänga sig så lätt? Men den risken är ju mycket mindre än att veden hänger sig tvärs vedträna, där sidplåtarna gör tjänst, och den främre plåten sitter kvar och medger lite spelrum även längs vedträna. Veden hänger sig typ aldrig numera utan bakre plåt men när den bakre plåten hängde där och blev bucklig hände det att.
Utöver tanken med plåtarna öht, att det ska vara en "varm vägg" mellan elden och det kalla stålet: Kanske att tanken med den bakre plåten är att VD:n (OBS kul stavningskorrigering, tack Apple) inte ska hänga sig så lätt? Men den risken är ju mycket mindre än att veden hänger sig tvärs vedträna, där sidplåtarna gör tjänst, och den främre plåten sitter kvar och medger lite spelrum även längs vedträna. Veden hänger sig typ aldrig numera utan bakre plåt men när den bakre plåten hängde där och blev bucklig hände det att.