Byggahus.se
harry73
Nej och bilar inte heller, ändå ville du jämföra bilar med vedspisar

Va ? det var inte JAG som drog upp bilar, det var tokslut som gjorde det, jag bara vände mej mot din jämförelse, då äldre bilar faktiskt inte har nya krav.

hsd
useless useless skrev:
Den el jag förbrukar per år genererar 0 gram koldioxid. Vattenfalls standardmix bestående av 52% kärnkraft, 46% vattenkraft och 2% vind- och solkraft.
Vadå koldioxid jag skrev fossilfri !

Den innehåller Inga fossiler heller. Iallafall inte när den levereras hem till mig.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är ni emot något som är bra för närmiljön och folkhälsan? Gillar ni Donald Trump också?
Inte speciellt moget uttryckt.
Tänk en gång till innan du skriver.

Antika vedspisar och framför allt kaminer är inte sämre än nytillverkade godkända, SINTEFs test visar det. Faktabaserade beslut är bättre än korrelationsstudiers antaganden.

Att elda fel med dålig ved och ingen kunskap i vedeldningens ädla konst ger oönskade effekter, oavsett om CE papper finns eller ej. Lösning på det?
Lika enkelt som att förbjuda inspirerad körning med forbränningsmotor.

Låt det genomarbetade Ekodesigndirektivet vara oförvanskat och lika inom den gemensamma marknaden.
Nya rumsvärmare skall ha bra förbränning och ge acceptabla utslapp för att få säljas.
De gamla vårdar vi ömt för för sin egen skull.
De som enkom eldar för att producera så mycket värme som möjligt till lägsta kostnad byter ändå till modern effektiv enhet vad det lider för ved är inte gratis.

M
Forskarna verkar ha utgått från hypotesen "kan det finnas ett samband mellan vedeldning och demens sjukdomar? ". Och sedan har man hittat en sådan korrelation. Vänder man på frågeställningen och ställer frågan "vad kan orsaka demens sjukdomar?" så finns en lång rad andra orsaker som kommer före vedeldning. Hög ålder är en sådan orsak. Hög ålder korrelerar också med demens sjukdomar. Hög ålder korrelerar också med lägre inkomst (pension) och mer fritid. Om man inte har något jobb och ont om pengar och gott om tid, så är vedeldning ett attraktivt val av metod för att värma upp sin bostad. Och uppfyller man de kriterierna så är risken hög för att man också har uppnått en hög ålder och därmed löper ökad risk för att få demens sjukdom. Så vad är det nu som orsakar demens? Vedeldning eller hög ålder? Har forskarna utrett och uteslutit alla sådana "confounding factors"? Om inte så är forskningen värdelös och betyder ingenting.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hsd
Mats Lindqvist skrev:
Forskarna verkar ha utgått från hypotesen "kan det finnas ett samband mellan vedeldning och demens sjukdomar? ". Och sedan har man hittat en sådan korrelation. Vänder man på frågeställningen och ställer frågan "vad kan orsaka demens sjukdomar?" så finns en lång rad andra orsaker som kommer före vedeldning. Hög ålder är en sådan orsak. Hög ålder korrelerar också med demens sjukdomar. Hög ålder korrelerar också med lägre inkomst (pension) och mer fritid. Om man inte har något jobb och ont om pengar och gott om tid, så är vedeldning ett attraktivt val av metod för att värma upp sin bostad. Och uppfyller man de kriterierna så är risken hög för att man också har uppnått en hög ålder och därmed löper ökad risk för att få demens sjukdom. Så vad är det nu som orsakar demens? Vedeldning eller hög ålder? Har forskarna utrett och uteslutit alla sådana "confounding factors"? Om inte så är forskningen värdelös och betyder ingenting.
Haha, den var bra -pang på rödbetan så att säga :rofl:
Du borde ha en egen spalt i nån tidning

Ingen som reagerar på den orimliga jämförelsen med kärnkraft?
".. omfattar en energianvändning på omkring 10 terawattimmar (TWh). Det motsvarar den årliga produktionen i 2-3 kärnkraftverk."
Nej. Vi har tre kärnkraftverk i Sverige och sammanlagt 8 kärnkraftblock i drift. Som jämförelse producerar ett kärnkraftblock i Forsmark ca 7-10 TWh el per år.

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Nej, få reagerar på sånt, eftersom vi – likt du – förstår vad som avses. Och att de jämför med de effektsvagaste reaktorerna vi har, tja det är ju trots allt journalistik.

Vad gäller för uppvärmning av hus med pellets? Löper dessa hus/områden också större risk?

S snowjim skrev:
Vad gäller för uppvärmning av hus med pellets? Löper dessa hus/områden också större risk?
Nej.

/ATW

A ArneTW skrev:
Nej.

/ATW
Negativt men positivt svar! :) Det gillar vi, men hur kan det vara? Nu har jag inte läst allt i detaljer men är det annat träslag?

harry73
Vad jag kommer ihåg, gör rapporten ingen skillnad på olika typer av eldning. Så rapporten säger inre att vissa typer av eldning är mer skadlig och andra mindre skadligt.
Så man kan inte säga att rapporten ger stöd för att pelletseldning är ofarligt.

M
Den är också lite märklig i det avseende att de som hade mest rök hade också störst sannolikhet att drabbas av demens, 30% högre sannolikhet.
Men för de som hade vedpanna (som borde släppa ut mindre mängd skadliga partiklar) hade 70% högre sannolikhet.

hur man ska förklara det förstår jag inte riktigt.

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.