Byggahus.se
Vi har ett hus, där förra ägare byggde ett intressant golvvärmesystem men vi begriper inte alls hur detta är tänkt att fungera. Värmen på golven var bra i början men sedan dess har vi nog ändrat nåt som vi glömt för hur jag än gör nu så får jag inte varmt på alla tre golven på markplan. Testat vrida på rattar / vred antingen strypa flödet eller maxa de men som mest blir det lite ljummet på två golv, aldrig det tredje om jag stryper de stora kalla rören. Och inte varm-varmt. Det sitter en enda termostat där uppe vid golven, som är på max (och motionerad). Har luftat via ett vred här nere, kom ingen luft bara vatten. (Alla element i huset fungerar för övrigt bra om ni undrar).

Har ritat på en bild, få se om någon kan förklara lite så jag har en chans! Alla röda rör är varma, de blå är verkligen iskalla, inte ljumna alls. Maxxar jag den jag markerat med 1 så blir det full fart på cirkulationspumpen till 9W men kallt överallt istället (annars går det långsamt antar jag för den sjunker till 4; så tog bilden när allt var kallt).

Vad tror ni jag ska göra? Nån idé vad jag ska börja testa?

• IMG_20181218_140734.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Den med 1 är en strypventil och prova med att ställa den på ca hälften , du säger andra blir kalla , vilka , även dom som är röda då , GV är trögt och det tar ett tag för att värma upp omkringligande materiel så det är bara att vänta , kanske ett dygn ,

J jojo123 skrev:
Den med 1 är en strypventil och prova med att ställa den på ca hälften , du säger andra blir kalla , vilka , även dom som är röda då , GV är trögt och det tar ett tag för att värma upp omkringligande materiel så det är bara att vänta , kanske ett dygn ,
Ja de röda blir kalla om jag släpper den fullt på. Tack jag testar, den var helt stängd när jag började felsöka men tänkte inte det tog sån tid.

J
Blir alla röda kalla då ?

J jojo123 skrev:
Blir alla röda kalla då ?
Har kollat nu mer noga och inte den som kommer högerifrån under strypventilen och inte den i taket som bara går rakt upp (utan att kopplas in i allt här). Resten kalla.

J
Kan du ta ett foto som visar hela väggen med rören , är det en pump som syns i nederkant , , lite för mörkt

J jojo123 skrev:
Kan du ta ett foto som visar hela väggen med rören , är det en pump som syns i nederkant , , lite för mörkt
OK! Ja det är en pump där.

• IMG_20181218_210618.jpg
    Skapa konto
J
Den pumpen servar nog bara det rör och värme som går och då ska ventil nr 1 vara lite öppen ,verkar fungera som en hemgjord shunt , du har säkert en pump till och kanske en shunt som reglerar värmen , hoppas att du kan tyda bilden , annars fråga

• lustiggv.JPG
    Skapa konto
Jösses! Den bilden gör ont i ögonen att se. Undrar om den förre ägaren gick på starka mediciner... :dizzy:

Ring gynekologen som gjort detta och fråga..är dessa kranar nån form av handshunt? Hursom lite bökigt

hehe ja rörigt är det. Där sitter en pil på pumpen är åt andra hållet så tror det rör sig till vänster? Enda andra pumpen vi har är vid fjärrvärmeinstallationen.

Vi rörde ju nåt här en sommar för att stänga av golvvärmen, när det inte fungerade med termostaten som är vid golvet där uppe. Sen ångrar vi det. Men jag öppnar alla helt då utom 1 och kör den på hälften och ger det lite mer tid? Än så länge sedan igårkväll ger det bara kalla rör överallt utom "pumpen tar bara den slingan" och den i taket bredvid varmt och kallt möts.

Men tänk, jag förstår inget om hur ett värmesystem ska fungera. Så om nån vill förklara varför är det så kallt i de rören? Inget av rören från elementen i huset är kalla. Vart är det tanken det kalla ska ta vägen, där uppe där de möts? Svårt se på en bild? Tyvärr går det inte fråga konstruktören hur allt är tänkt.

J jojo123 skrev:
Den pumpen servar nog bara det rör och värme som går och då ska ventil nr 1 vara lite öppen ,verkar fungera som en hemgjord shunt , du har säkert en pump till och kanske en shunt som reglerar värmen , hoppas att du kan tyda bilden , annars fråga
Tack! Ja den tar bara den slingan för om jag stänger till där uppe i taket mellan varmt och sedan tömmer ut kallt vatten så påverkas inte alls den varma slingan nedan. Fast den går nog till vänster inte höger, enligt pilen på pumpen.

Påverkade inget att tömma ganska mycket kallvatten, mer än att jag fick fylla på i fjärrvärmecentralen några gånger. Stänger jag inte till tak-vredet så kör den ut varmvatten men verkar inte göra mer än bara tillfälligt, resterande där uppe är kallt.

Är det bara att experimentera och se vad som händer eller?

Jag har byggt ett hemgjort golvvärmesystem med 3 slingor. Se bifogad bild.
Mycket enkelt men för den oinvigde ser det säkert väldigt rörigt ut...
Kanske bilden kan hjälpa dig förstå hur ditt system funkar.
En pump trycker vatten till ett förgreningsrör som delar upp vattnet till de 3 golvslingorna.
Ett lika förgreningsrör samlar ihop vattnet ut ur slingorna och leder tillbaks till pumpen.
Vattnet snurrar bara runt runt i den slingan.
Behövs värme så släpper termostaten in varmt vatten upptill vänster i bild. Samma mängd returvatten går ut till vänster nere i bild till pannan.
En strypventil finns för att underlätta när varmt vatten ska in i slingan.
Alla ventiler i mitt system är vanliga kulventiler. Fullt öppna till slingorna, och strypventilen är halvöppen.
Har funkat bra, det är jämn o bra värme.

J
Vad händer om du öppnar den stängda ventilen strax till vänster om ventilen / med röd ratt ) som sitter på det kalla röret

J jojo123 skrev:
Vad händer om du öppnar den stängda ventilen strax till vänster om ventilen / med röd ratt ) som sitter på det kalla röret
Den tömmer ut vatten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.