2 330 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Råd om stödmur (bygga parallellt direkt emot befintlig mur i gräns)
Sida 1 av 2
Hej,
Har lite funderingar på en stödmur och behöver lite råd innan jag går vidare (och pratar med granne).
Förutsättningar:
Jo, jag har koll på bygglovsdelen och kommer troligen att ta med detta i ansökan för att vara på den säkra sidan (det är inte detta frågan gäller).
Tänker plantera en häck på min sida nära gränsen/muren som insyn/skydd mellan tomterna.
Synpunkter, idéer, lösningsförslag?
Har lite funderingar på en stödmur och behöver lite råd innan jag går vidare (och pratar med granne).
Förutsättningar:
- En befintlig mur gammal (ej stödmur) står på min grannes mark och gränsen är bestämd till precis bredvid muren.
- Jag vill helst höja marknivån något längs en del av muren, som mest ca 50cm.
- Grannen vill inte ha jord mot sin mur "ifall den behöver underhållas".
- Grannen vill inte att vi bygger en ny gemensam mur, troligen pga kostnaden, men kanske ser han (och jag) en poäng med att inte ha delat ansvar....
- Jag vill inte bara hitta en lösning som funkar juridiskt utan förhoppningsvis något som vi bägge tycker är ok (får väl veta detta bättre när jag snackar med grannen).
- Skippa ny stödmur och slänta ner mot grannens mur, Stora nackdelen är att jag förlorar yta på ett ställe där jag verkligen behöver varje centimeter. Tycker inte alls om detta.
- Bygga min egen mur 1m in på min mark, samma nackdelar som ovan och dyrare...
- Bygga min egen stödmur direkt mot gränsen, dvs direkt mot grannens mur. Frågan är om han kan ha synpunkter på detta i fråga om att underhålla sin mur? Vore jag honom hade jag iof bara rivit den gamla fula muren och fått både en ny fin mur och dessutom lite extra yta....
Jo, jag har koll på bygglovsdelen och kommer troligen att ta med detta i ansökan för att vara på den säkra sidan (det är inte detta frågan gäller).
Tänker plantera en häck på min sida nära gränsen/muren som insyn/skydd mellan tomterna.
Synpunkter, idéer, lösningsförslag?
Känner igen problembilden, eftersom du presenterar en bild av att insynsskydd är en del av slutmålet borde du välja vad som är viktigast. Om det ändå ska planteras något behövs verkligen en markhöjning ända fram till grannens mur? Det växer i lutning också, jag skulle skippat att irritera grannen med ny stödmur intill hans mur. Stödmuren kan du förlägga på andra sidan planteringen så blir det rabattkaraktär på din sida.
En del av problemet är att det ska stå en byggnad nära gränsen och för att få marken i nivå med denna skulle jag väldigt gärna vilja ha stödmur en, annars blir det inte praktiskt möjligt att gå runt byggnaden på den sidan då det bara blir 45 graders slänt (om det ens går) .L Lenza skrev:Känner igen problembilden, eftersom du presenterar en bild av att insynsskydd är en del av slutmålet borde du välja vad som är viktigast. Om det ändå ska planteras något behövs verkligen en markhöjning ända fram till grannens mur? Det växer i lutning också, jag skulle skippat att irritera grannen med ny stödmur intill hans mur. Stödmuren kan du förlägga på andra sidan planteringen så blir det rabattkaraktär på din sida.
Jag kan ju lite tycka att jag inte ska behöva lida pga att muren står helt nära gränsen...
Ok. Det finns mer information som gör problembilden mer omfattande. Har du bygglov för den byggnaden som ska uppföras? Eller är det bygglovsbefriad åtgärd? Det låter som grannen kan ha lite att säga till om om det är mindre än 4.5m från muren till den tänkta byggnaden.
Jo bygglovet för den byggnaden är ok och har även kollat med granne, jag får tom placera den närmare gränsen än vad som nu är planenL Lenza skrev:
Ok, då är min fundering hur du ska göra med häcken som ska planteras längsmed din sida tomtgränsen, där byggnaden ska stå? Om byggnaden ska stå så nära gränsen som framgår enligt ovan kommer häcken att ligga dikt an husväggen är det sunt eller är det en missuppfattning från min sida. Häcken kanske ska sluta före byggnaden tar vid?
Hur som helst låter en stödmur ofrånkomlig där byggnaden ska stå i alla fall i och med att det verkar luta där. Att bekosta en stödmur längs hela sträckan kan ju ifrågasättas om det verkligen är nödvändigt.
Hur som helst låter en stödmur ofrånkomlig där byggnaden ska stå i alla fall i och med att det verkar luta där. Att bekosta en stödmur längs hela sträckan kan ju ifrågasättas om det verkligen är nödvändigt.
Jo, byggnaden skall stå 2m från gräns och från början var min tanke att lämna 1m runt byggnaden och svag sluttning mot befintlig mur om 1m där häcken står.L Lenza skrev:Ok, då är min fundering hur du ska göra med häcken som ska planteras längsmed din sida tomtgränsen, där byggnaden ska stå? Om byggnaden ska stå så nära gränsen som framgår enligt ovan kommer häcken att ligga dikt an husväggen är det sunt eller är det en missuppfattning från min sida. Häcken kanske ska sluta före byggnaden tar vid?
Om det nu skall till en ny stödmur (just här är det kanske bara fråga om typ 30cm så tar väl den också plats.
Framförallt är det väl en bit bort där höjdskillnaden är större, upp mot 50cm, men jag tycker att det blir knepigt att ha "olika lösning" längs muren, dvs. ska en ny stödmur byggas så får den vara 1m ifrån längs hela eller helt intill längs hela....
Det blir påfrestningar på stödmuren på sikt om rötter trycker på i fallet du placerar stödmuren intill grannens mur. Den risken hade jag aldrig velat ta, DVS att stödmuren far illa av häcken, det blir dyrt och jobbigt att fixa i efterhand. Sätt stödmuren 1m in på din sida så är nivån lägre mellan murarna där häcken får plats att frodas. Givetvis ska erforderligt grundläggningsarbete göras för stödmuren med gjuten sockel så den pallar några år. Ska du köra med sten med klackar som lutar svagt, eller vad har du tänkt för stödmur?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
En grannes stödmur.
Sen din stödmur som belastar grannens stödmur.
Sen en byggnad som belastar din stödmur som belastar grannens stödmur.
Hoppas TS inser att det finns ett problem här?
Det är bra om TS kommer överens med grannen, det är ju fantastiskt.
Men det känns som en pålning är på plats här.
Sen din stödmur som belastar grannens stödmur.
Sen en byggnad som belastar din stödmur som belastar grannens stödmur.
Hoppas TS inser att det finns ett problem här?
Det är bra om TS kommer överens med grannen, det är ju fantastiskt.
Men det känns som en pålning är på plats här.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I TS andra trådar kan man se att huset har källare så något tryck på muren pga byggnaden uppstår inte.Workingclasshero skrev:
Gällande ”tryck” från rötter är heller inga problem så länge man har med sig detta vid val och utformning av stödmur.
Hur nära grannen man kan placera muren beror väl mest på hur mycket plats man behöver för att underhålla sin mur? Hur hög är grannens mur förresten?
Nej exakt. Men eftersom TS antyder det finns en ekonomisk aspekt inblandad bör synpunkten beaktas så TS får ett långsiktigt alternativ som fungerar för båda parter. Livslängden för stödmuren bör vara minst 100år, om efterföljande tomtägare ska ha glädje av ett gediget arbete. Har själv sett antal murar som är lekmannamässigt inrättade resultatet brukar framstå som allmänt dåligt intryck.B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Precis, ekonomiska aspekten är ytterligare en faktor att ta hänsyn till i valet. Njae, 100år är väl kanske att ta i, livsländen på ett hus räknas ju som 50år. Infrastruktur och byggnader för samhällsviktiga funktioner ligger på 100-150år
Det är möjligtvis den tekniska medellivslängden som kan vara detta om inget underhåll görs på huset. Har svårt att se att den som köper ett nybyggt idag ska behöva riva det om 50år. Den praktiska livslängen på betong kan vara flera tusen år faktum är ju att betong som är oarmerad är starkare på denna horisont eftersom armeringskorrosionen inte kan spjälka betongen. Så visst kan man säga 50år för muren men det är då inte samma sak som ekonomisk livslängd vilket motsvarar att konstruktionen fortfarande är duglig dock med skönhetsfel.B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det tekniska livslängden är 50 år på vanliga villor, men det betyder ju inte att man är fri från underhåll. Gör man inget på ett nybyggt hus idag lär det inte se mycket ut för världen om 50år. Det är ju som med allt, ju mer man tar hand om grejerna desto längre håller de.L Lenza skrev:Det är möjligtvis den tekniska medellivslängden som kan vara detta om inget underhåll görs på huset. Har svårt att se att den som köper ett nybyggt idag ska behöva riva det om 50år. Den praktiska livslängen på betong kan vara flera tusen år faktum är ju att betong som är oarmerad är starkare på denna horisont eftersom armeringskorrosionen inte kan spjälka betongen. Så visst kan man säga 50år för muren men det är då inte samma sak som ekonomisk livslängd vilket motsvarar att konstruktionen fortfarande är duglig dock med skönhetsfel.
Att det ofta är armeringen som bestämmer livslängden på en armerad betongkonstruktion är ingen nyhet. Livslängden styrs då med det täckande betongskiktet för att skydda järnen.
0,5m är egentligen ingen hög mur, men med en ordentlig grundläggning som nämnts och att man väljer en form av L-stödsmur(med en tass framåt) så är det bra förutsättningar för att muren håller sig. Gravitationsmurar med en häckplantering intill ställer jag mig nog lite frågande till.
Det skulle inte kunna vara ett alternativ att använda grannens sten som murbeklädnad på den nya muren?
Om en så kallad gravitationsmur ska inrättas som stödmur är vi sannolikt överens om att häcken måste sättas vid murens fot. Dessutom måste skydd mot rötter inrättas. L-stöd kan säkerligen funka men det kräver en annan eftergift ifrån grannen och hans mur som måste byggas om för grundläggning av dessa L-stöd ska kunna göras korrekt när de ska placeras vid gränsen. Men bäst är väl att höra med grannen vilka alternativ som han accepterar?