Byggahus.se
Med max 3 m/s i kanalhastighet så har du ingen ljudalstring i kanalerna och lagom tryckfall per meter kanal.
Oftast får du lägre hastighet sista biten till donet då det vanligt med 10-15 l/s på ett ø100 mm don.
Närmast aggregatet kan du ha lite högre hastighet 4-5 m/s om det är svårt att lösa kanaldragningen.

Toppen, då ska jag försöka dimensionera efter det.
ytterligare frågor:

Alla rör kommer ligga i mellanbjälklag eller innerväggar, behöver man ändå isolera dessa? eller räcker det med den vanliga isoleringen som kommer runt rören? avluft och uteluft har jag förstått att de ska vara isolerade med nån kondenstät isolering, eller är detta bara om de sitter på typ kallvind? Jag tänkte köra rakt ut genom väggen bakom FTX:en med en sån vägghuv som är tvådelad.

Kan man bara lägga rören i bjälklaget på typ en 45mm isolering eller bär de sättas fast på nåt sätt?

Rör som kan vara kalla skall ha en tät isolering. Mellan aggregat och utsida samt tilluft om du tänkt ha kyla

Toppen, då har jag hyffsad koll. Ska inte köra kyla genom ventilationen, vad jag förstått är det lite dålig fart på den, men ni kanske har andra erfarenheter? tänker att jag kör en fläktkonvektor i sovrummet bara i så fall.

Ska börja med detta efter julen så jag återkommer säkert med fler frågor när det närmar sig. Tack för alla svar så länge!

//Fredrik

Går ju att räkna ut möjlig kyleffekt via ventilationen om man vill. Jag ska köra kyla genom ventilationen och räknar med att det räcker tillsammans med nattkyla för att hålla en dräglig nivå.

Ok, jag ska fundera på om detta är möjligt. då behövs ett kylbatteri också efter FTX:en, har lite ont om plats men det hade ju varit mycket snyggare än att ha en fläktkonvektor i sovrummet.

En annan fråga jag kom på, tittade på aggregateten flexit uni3, flexit Nordic3 är det nån som har nån erfarenhet av dessa? det som jag såg var att Nordic varianten bara har 125mm anslutning. har det nån betydelse, kör man bara en förminskning från 160 till 125 då precis vid aggregatet eller väljer man mindre stam alltså 125mm?
Eller finns det nåt bättre aggregat på marknaden som är till för att sitta på väggen i en tvättstuga?

Kyleffekten (och värmeeffekten) för luft är enkel att räkna ut:
Luftflöde (l/s) x Temp.diff x 1.2 = Kyleffekt (W)
I ditt fall 55 l/s, du vill blåsa in 16gr och det är 23gr i rummet Temp.diff (16-23) = -7
55 x (-7) x 1,2 = -462W, => cirka 0,5kW kyleffekt.

Som du ser blir det en väldigt liten kyleffekt fördelat i hela huset.
Sovrum med 10 l/s tilluft => 84W kyleffekt, jämfört med en fläktkonvektor som kan ge fler kW.

A
Jag har flexit uni3 liggande på vinden.
Igång cirka 1 1/2 år nu. Brummar/vibrerar lite nu men var mycket tyst i början. så tänk på vibrationer om du sätter den i tvättstugan.

Avråder starkt från att köra imkanal i FTX aggregatet.

Jag dimensionerade flödet till 2 l/s vid mina don och hör inte något alls.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Kyleffekten (och värmeeffekten) för luft är enkel att räkna ut:
Luftflöde (l/s) x Temp.diff x 1.2 = Kyleffekt (W)
I ditt fall 55 l/s, du vill blåsa in 16gr och det är 23gr i rummet Temp.diff (16-23) = -7
55 x (-7) x 1,2 = -462W, => cirka 0,5kW kyleffekt.

Som du ser blir det en väldigt liten kyleffekt fördelat i hela huset.
Sovrum med 10 l/s tilluft => 84W kyleffekt, jämfört med en fläktkonvektor som kan ge fler kW.
Eller när det faktiskt är varmt så kan man öka flödet.

T.ex.
+50% flöde och 30 grader inne:
82,5×(14)×1,2=1386w

Men visst det är fortfarande låg kyleffekt

Tack för inputen gällande kyleffekten, jag tror jag kör en fläktkonvektor om jag bestämmer mig för att använda kyla.

Ok mathiash77, redan buller efter bara 1,5 år. Hur fungerar det i övrigt tycker du?
Tror ni att det är ok att skruva fast det i ytterväggen eller fortplantar sig vibrationerna, kanske går att göra nån gummiupphängning i så fall.

En annan fundering, flexljuddämparna som man ska sätta vid donen, gäller det även frånluftsdonen i kök,tvättstuga och badrum också?

A
O Ola-Fredrik skrev:
Ok mathiash77, redan buller efter bara 1,5 år. Hur fungerar det i övrigt tycker du?
Tror ni att det är ok att skruva fast det i ytterväggen eller fortplantar sig vibrationerna, kanske går att göra nån gummiupphängning i så fall.

En annan fundering, flexljuddämparna som man ska sätta vid donen, gäller det även frånluftsdonen i kök,tvättstuga och badrum också?
Vi var verkligen ute efter något som var helt ljudlöst. Antagligen behöver jag ta ut rotorn och blåsa/rengöra men vill inte göra det förrän i vår.

Ja, vid väggupphöngning skulle jag försökt med gummibustningar, minns inte vad som ingick då jag redan innan skulle ha den liggande. Kommer ihåg metallskenor för väggmontage men inte mer.

Jag är nöjd för övrigt men har inte pillat så mycket med inställningarna. En kompis köpte ett annat aggregat med mycket trevlig mobil app. Kommer dock inte ihåg märket.

Jag satte flexdämpare mellan de rum där jag inte ville ha överhörning. Exempelvis om kök o badrum ligger på samma rör och väldigt nära... vill ju inte höra...

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eller när det faktiskt är varmt så kan man öka flödet.

T.ex.
+50% flöde och 30 grader inne:
82,5×(14)×1,2=1386w

Men visst det är fortfarande låg kyleffekt
Med 30 grader inne så har man nog lite lite kyla :sweat:
Jag tänker mest på installationskostnaden för den kyleffekt man får, kylbatteri + eventuell ventil och pump + rördragning, det blir dyr kyleffekt och att man sedan kan behöva kondensisolera tilluftskanalerna.

O Ola-Fredrik skrev:
Frånluftsdonen sitter oftast där man inte störs av ljud på samma sätt så jag gillar inte flexdämpare där med tanke på att man kommer behöva rensa frånluftskanalera någon gång.
Går att sätta en extra "vanlig" ljuddämpare på frånluftskanalen till köket om man vill minska ljudet där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.