Byggahus.se
D DrGreenbaum skrev:
Låter som det är problem med överluftsdonet. Tyckte jag läste i tråden att du hde betong/tegelväggar? Då blir donets dämpning radikalt lägre. Annars använder ju överluftsdonet hålrummet och isoleringen i gipsväggen som dämpkammare. Finns det ingen mineralullsisolering i väggen som donet kan dea nytta av kan man få väldigt tydlig överhörning i talområdet trots att donets mätvärden ändå kan vara bättre än väggen.
Som tur är sitter donen i gipsväggar med isolering vid alla sovrummen ,men får utvärdera hur det blir när drevningen är ordentligt gjord

A ajn82 skrev:
Som tur är sitter donen i gipsväggar med isolering vid alla sovrummen ,men får utvärdera hur det blir när drevningen är ordentligt gjord
Ok, då har du i princip gjort samma lösning som jag har gjort fast lite bättre överluftsdon!

Jag valde Swedoor craft 03 (går att uppgradera till ljuddämpat utförande i klass R'w 35 dB) och överluftsdon med dämpning Dnew 35 dB rel 10 m2. Dörrarna är massiva men inte ljudklassade.

Gjorde inga speciella andra åtgärder för att täta utom att dreva och spänna in dörrarna rätt men jag tycker vi fick till rätt bra dämpning. Vi hör ju inte om barnen är uppe och springer tidigt på morgonen (på gott och ont) och störs inte om man vill sova men någon sitter uppe med tv:n på osv. Riktigt bra, får se vad som händer när barnen blir tonåringar bara:)

Jag jobbar som akustiker och skulle kunna mäta upp ljudisoleringen någon dag men jag vet inte riktigt om någon blir hjälpt av det. Hade varit mer intressant att titta på skillnaden mellan en klassad R'w 35 dB dörr och en oklassad dörr!

D DrGreenbaum skrev:
Jag jobbar som akustiker och skulle kunna mäta upp ljudisoleringen någon dag men jag vet inte riktigt om någon blir hjälpt av det. Hade varit mer intressant att titta på skillnaden mellan en klassad R'w 35 dB dörr och en oklassad dörr!
Om du orkar, en mätning vore kul att se med den dörren och med det montaget.

Jag vet att vi gjorde isolationsmätningar på två nästan identiska rum, i samma skiljevägg, där den ena dörren var en noname dörr med massiv spånkärna (listerna byttes dock) och där den andra var en Daloc som var skyltad med R’w 35 dB. Jag vill minnas att dom uppvisade tämligen lika mätvärden. Att noname-dörren inte var skyltad kan ju bero på att de som tillverkar dörren inte bemödat sig att mäta upp den.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.