Byggahus.se
Hej, första posten på detta fantastiska forum (smygläst en del innan registrering).

Mitt dilemma är att grannen har en fastighet (tidigare ett verktygsskjul), vilken ligger mittemot mitt boningshus, vill göra nytt avlopp. Då hans tomt dels är mycket liten (ca. 600m2) och igenom den rinner ett dike så har kommunen gett honom lov att anlägga ett minireningsverk ovan mark. En och en halv meter högt kommer det tydligen att bli med bädden. Den kommer att ligga ung. 2m från min tomtgräns riktning mot mitt garage där det redan är svårt med avrinningen (en liten sänka).

När en annan granne byggde garage långt in på sin tomt, över 10m från min tomt, fick jag en förfrågan om jag hade några invändningar men har inte fått en likn. förfrågan från kommunen ang. grannens avlopp trots att det verkligen kommer att påverka omgivningen. Avlopp är väl inte undantagna samma procedur som andra bygglov eller?

En liten sidonot;
I fredags kom en kille från EON förbi. Grannen vill även koppla in ström till det fd skjulet och eftersom jag är sist på linan står elskåpet 5m in på min mark under en gran precis i närheten av huset. Han såg en aning förvånad ut när jag påpekade att dessa hus var helt skilda fastigheter (skjulet styckades av från min fastighet för flera år sedan). Han sa att förhoppningsvis behöver de inte ta ner granen(!) utan bara gräva tvärs över min uppfart vilket skulle kunna ske innan Jul...annars blir det i början av januari nästa år.
Det går även en direktlina från mitt kopplingsskåp till skjulets då de delade el innan avstyckning men det hade EON-killen inte heller en aning om. Påpekade att det är en fördel att jag får reda på när de kommer då de måste stänga av min el under tiden som de kopplar ur linan mellan husen, efter en stund höll han med men då det inte är EON som kopplar i husets elskåp...

Behöver de inte ens informera mig om deras grävningar eller andra arbeten som direkt påverkar mig och mitt hushåll, samt risken att granen antingen huggs ner eller att dessa rotsystem skadas så att den kanske faller över mitt hus vid nästa höststorm. Vem står isåfall för den kostnaden?

Vi måste dela upp lite grejer här först.

Avloppet är inte lovpliktig bara anmälningsplikt enligt pbl vilket gör att inget grannehörande görs. Däremot borde det vara någon form av remiss för Avloppet enligt MB ring till kommunen och kolla hur det står till med den saken. Inte del given inte lagakraft. Hur ser det ut med ditt dricksvatten ligger avloppet nära dit dricksvatten?

Elen är ju lite mer laddad då det kan vara frågan om antingen servitut eller ledningsrätt. Detta måste du utreda så de inte gör intrång på din fastighet utan giltigt tillstånd. Finns det något servitut eller ledningsrätt?

Avloppet kommer onekligen att se lite udda ut mittemot min uppfart ifall grannen går iland med det, han tvekar då kommunen vill ha en pump som pumpar upp från under marknivå till bäddens nivå vilket han inte vill. Mitt dricksvatten riskeras troligtvis inte men inte helt hundra.

Det finns ett servitut för framdragningen av elen till kopplingsskåpet samt för en luftledning som går i utkanten av tomten (dock inte till skåpet eller min fastighet) men inget servitut till skjulet då det som sagt tidigare ingått i min fastighet. Det finns en skriven överenskommelse om att grannen ska koppla bort sig från mitt elskåp men under det 1,5 år som den funnits har han hela tiden haft ursäkter om varför han inte kunnat.

Sedan jag skrev detta har jag blivit informerad om att en liten asfalterad väg som går mellan våra fastigheter tillhör Staten. Då behöver väl EON lite tillstånd innan de kan börja dra sina kablar under vägen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.