Byggahus.se
Jag har ju nyss byggt nytt och tänkte dela med mig av de oförutsedda kostnader som kan komma vid ett bygge. Min tanke är att jag listar de som jag har och så kan ni fylla på med era, om Byggahus sen vill kan de sammanställa dem i min huvudpost för andra nybyggare eller göra en artikelsida.

-Extra fyllnadsmaterial till grund 10k
-Inmätningsavgift ingick ej i bygglov 3k
-Utökning från sommarstuga till fast boende i vägförening 4k
-Byggavgift hos vägförening 5k
-Olika tjocklek på två sorters väggkakel orsakade spackling av del av vägg 1k
-Avgrävd telefonkabel som skulle återanvändas i huset men blev dyr fiber då telia skulle ha 6-20k för ny telekabel extrakost 30k
- krokar och toarullehållare ingick inte och kostade mer än jag trodde 2.5k
- inkopplingsavgift för både byggel och vanlig el, kostade 3k mer än jag beräknat
-glömde beställa el till markisen från fabriken 1k
- sotningsavgift för kamin (med i kalkyl men lätt att glömma) 2,5k
- ytterbelysningsarmaturers ledlampor 1k (glömde dessa tänkte bara på armaturerna)
- Grovingångstrappa.. Billig att bygga trodde jag men den kostade mer än jag räknat med trots bara 4kvm
- hyra av släpvagn vid finplanering för tipptransport 1k<
- Pipelinesystem från gardena då jag bara hade en vattenutkastare 2,5k, måste ha för gräsmattan, biltvätt mm
- Finplanering mitt estimat ca 40k kostade 50k+

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Jag har ju nyss byggt nytt och tänkte dela med mig av de oförutsedda kostnader som kan komma vid ett bygge. Min tanke är att jag listar de som jag har och så kan ni fylla på med era, om Byggahus sen vill kan de sammanställa dem i min huvudpost för andra nybyggare eller göra en artikelsida.

-Extra fyllnadsmaterial till grund 10k
-Inmätningsavgift ingick ej i bygglov 3k
-Utökning från sommarstuga till fast boende i vägförening 4k
-Byggavgift hos vägförening 5k
-Olika tjocklek på två sorters väggkakel orsakade spackling av del av vägg 1k
-Avgrävd telefonkabel som skulle återanvändas i huset men blev dyr fiber då telia skulle ha 6-20k för ny telekabel extrakost 30k
- krokar och toarullehållare ingick inte och kostade mer än jag trodde 2.5k
- inkopplingsavgift för både byggel och vanlig el, kostade 3k mer än jag beräknat
-glömde beställa el till markisen från fabriken 1k
- sotningsavgift för kamin (med i kalkyl men lätt att glömma) 2,5k
- ytterbelysningsarmaturers ledlampor 1k (glömde dessa tänkte bara på armaturerna)
- Grovingångstrappa.. Billig att bygga trodde jag men den kostade mer än jag räknat med trots bara 4kvm
- hyra av släpvagn vid finplanering för tipptransport 1k<
- Pipelinesystem från gardena då jag bara hade en vattenutkastare 2,5k, måste ha för gräsmattan, biltvätt mm
- Finplanering mitt estimat ca 40k kostade 50k+
Något som kostade mindre än beräknat?

• Gilla
Valen1
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Något som kostade mindre än beräknat?
Byggelen som blev otroligt låg förbrukning på. Hade i stort sett bara månadsavgiften på 650kr.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.