Håller på att skissa på en strandstuga med bastu och sovrum på vår tomt och har hittat en design jag gillar. Har dock problem med att bestämma vägghöjd i förhållande till takvinkel. Ni kan se fyra bilder nedan, första visar i stort hur stugan kommer se ut utifrån. Andra visar alternativ 1 med samma vägghöjd på båda sidor och lika takvinkel men med väldigt liten skillnad mellan taken. Tredje visar alternativ 2 med olika vägghöjd men med samma takvinkel och då med bra höjdskillnad mellan taken. Fjärde visar alternativ 3 med samma vägghöjd, bra skillnad mellan taken men med olika takvinkel. Vad är bäst alternativ här? Har förstått att du rent estetiskt vill ha samma vinkel på taken men är osäker. Råd, kommentarer?
Inget av dina förslag tycker jag är helt OK. Om du vill ha två pulpettak som möts på mitten bör höjdskillnderna vara större. Antingen gör du som jag visar på nedanstående modifiering eller så ändrar du takvinkeln på den högre delen. Det finns ingen designregel som säger att lutningen behöver vara samma på båda sidorna. Däremot måste lutningarna väljas med omsorg. Just i Norrbotten med stora snölaster är rejäl taklutning ett definitivt plus.