Byggahus.se
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I förhållande till vad då?


Vilka är ”de”? IPCC rekommenderade i sin senaste klimatrapport kraftig utbyggnad av kärnkraften. Givetvis måste såväl elproduktion för batteriladdning som för tung industri långsiktigt vara fossilfri om elbilar ska minska koldioxidutsläppen på ett mer omfattande sätt. Detta är dock inte någon utopi utan ett rätt sannolikt scenario.
Kanske är en nyhet för dig men elbilens tillverkning och framställning av batterier är en skitig miljöbelastande process. Även om det inte ryker bakom bilen har den redan före den köps bidragit till betydande miljöbelastning.

Men du kanske inte tror på sådant?
 
Kom igen nu, den diskussionen har vi redan haft...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kanske är en nyhet för dig men elbilens tillverkning och framställning av batterier är en skitig miljöbelastande process. Även om det inte ryker bakom bilen har den redan före den köps bidragit till betydande miljöbelastning.

Men du kanske inte tror på sådant?
Jag tror att ett alternativ utan bilar är fullständigt orealistiskt. Då måste man jämföra realistiska alternativ med varandra. Men det kanske du inte vill.
 
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ett alternativ utan bilar är fullständigt orealistiskt. Då måste man jämföra realistiska alternativ med varandra. Men det kanske du inte vill.
Traditionella bilar funkar bra för Sverige, däremot med stora städer med problem med miljön behövs andra alternativ och där kan nog elbil vara lämplig.
 
R Robert-san01 skrev:
Ex så får man inte sätta ett drag med 50-kula på en USA importerad BMW X5 då den inte är typad med den typen av drag.
Men om bilen har ett helbilsgodkännande inom EU så gäller väl det oavsett vart man har köpt bilen? Eller är det andra X5'or som (tillverkas?) och säljs i USA?
 
useless useless skrev:
Men om bilen har ett helbilsgodkännande inom EU så gäller väl det oavsett vart man har köpt bilen? Eller är det andra X5'or som (tillverkas?) och säljs i USA?
De som säljs i USA har andra specar och är inte typade för Eu.
 
optimum optimum skrev:
Traditionella bilar funkar bra för Sverige, däremot med stora städer med problem med miljön behövs andra alternativ och där kan nog elbil vara lämplig.
Du verkar ha en väldigt trångsynt syn på vad som löser ett problem. Bara för att vi i Sverige inte kan lösa hela världens miljöproblem låter det på dig som att vi inte ska göra något.
”Att jag pantar mina burkar löser inte miljöproblemen, det är de stora massorna som måste göra det, så därför kastar jag dem i skogen” är och förblir ett oerhört korkat argument för att inte göra det man kan.
 
  • Gilla
Murkla1949 och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
H Husqvarna220Ac skrev:
Hittar man en dragkrok som passar till E-Niro så sätter man dit den, bilen behöver ej typas med dragkrok, samt att det är bruttovikten som är aktuell, EJ totaltvikt, vi har husvagn, men som används typ 1 natt/år...Midsommar.
.
Släpvagnsvikt kommer att stå 0 kg i regbeviset, så ser det ut på många husbilar och elbilar. Då får du inte dra något oavsett hur typad kroken än är eller vilka vikter och körkort du har i övrigt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Traditionella bilar funkar bra för Sverige, däremot med stora städer med problem med miljön behövs andra alternativ och där kan nog elbil vara lämplig.
Om du menar fossilbränsledrivna bilar med "Traditionella bilar" så fungerar de inte bra för Sverige eller något annat land, deras förbränning av bränslen bidrar med en väsentlig del till världens utsläpp av klimatgaser. Dessa gaser orsakar planetär uppvärmning vilket i sin tur orsakar ekosystemsförstörelse, artutrotning, extremväder, förstörelse av odlingsmark och boplatser.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
optimum
tveksamt tveksamt skrev:
Du verkar ha en väldigt trångsynt syn på vad som löser ett problem. Bara för att vi i Sverige inte kan lösa hela världens miljöproblem låter det på dig som att vi inte ska göra något.
”Att jag pantar mina burkar löser inte miljöproblemen, det är de stora massorna som måste göra det, så därför kastar jag dem i skogen” är och förblir ett oerhört korkat argument för att inte göra det man kan.
Självklart ska vi bry oss om miljön men det finns olika sätt och jag anser att elbilar gör mest nytta nu i kraftigt utsatta storstäder.

Jag har både privat och på jobbet genomför betydande åtgärder för en bättre miljö.
 
optimum
T tompaah7503 skrev:
Om du menar fossilbränsledrivna bilar med "Traditionella bilar" så fungerar de inte bra för Sverige eller något annat land, deras förbränning av bränslen bidrar med en väsentlig del till världens utsläpp av klimatgaser. Dessa gaser orsakar planetär uppvärmning vilket i sin tur orsakar ekosystemsförstörelse, artutrotning, extremväder, förstörelse av odlingsmark och boplatser.
Globalt skulle det inte märkas ett dyft även om vi stängde av hela Sverige.
Men för den skull ska vi inte låta bli att ständigt utveckla bättre lösningar för miljön.
Ett sätt är att få hit mer tillverkning från länder som inte bryr sig om miljön och där el till majoritet produceras av kol.
 
Men då måste vi sänka lönerna och skatterna...
 
optimum optimum skrev:
Självklart ska vi bry oss om miljön men det finns olika sätt och jag anser att elbilar gör mest nytta nu i kraftigt utsatta storstäder.

Jag har både privat och på jobbet genomför betydande åtgärder för en bättre miljö.
Då borde du leta bättre sätt att uttrycka dig. ”Är man miljöengagerad så hjälper det inte ens om hela Sverige skrotade alla sin traditionella bilar. Globalt så märks det inte.”
Du skriver ordagrant att det vi gör i Sverige inte spelar någon roll.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
optimum
tveksamt tveksamt skrev:
Då borde du leta bättre sätt att uttrycka dig. ”Är man miljöengagerad så hjälper det inte ens om hela Sverige skrotade alla sin traditionella bilar. Globalt så märks det inte.”
Du skriver ordagrant att det vi gör i Sverige inte spelar någon roll.
Det är din sneda tolkning.

Vid en global mätning märks inte våra utsläpp då de är så små globalt sett.

Har du varit i en storstad med 15-20 miljoner invånare och sett hur luften ser ut, hur det luktar?
Finns inget liknande i Sverige.
Om vi ska göra något påtagligt så är det i länder som utsläppen är rejält stora.
T.ex. Kina där 80% av all el tillverkas av kol. Eller USA där 60% kommer från kolkraftverk.
5% minskning där ger effekt men -50% i Sverige skulle inte märkas globalt sett.

Läsvärt för dig så kanske du förstår vad jag menar
https://www.svd.se/livsfarlig-luft-i-varldens-storstader

Jo vi ska bry oss om miljön och troligen bättre att elbilar prioriteras till länder med riktiga problem.
Om nu elbilar är lösningen om el till dem ska tillverkas av kolkraftverk.

Jag har varit i storstäder i Kina och de vet inte ens om begreppet Eco driving utan allt där är gas och broms. De förbrukar radikalt mer bränsle per km än bilförare i Sverige. Sjukt.
 
optimum optimum skrev:
Det är din sneda tolkning.

Vid en global mätning märks inte våra utsläpp då de är så små globalt sett.

Har du varit i en storstad med 15-20 miljoner invånare och sett hur luften ser ut, hur det luktar?
Finns inget liknande i Sverige.
Om vi ska göra något påtagligt så är det i länder som utsläppen är rejält stora.
T.ex. Kina där 80% av all el tillverkas av kol. Eller USA där 60% kommer från kolkraftverk.
5% minskning där ger effekt men -50% i Sverige skulle inte märkas globalt sett.

Läsvärt för dig så kanske du förstår vad jag menar
[länk]

Jo vi ska bry oss om miljön och troligen bättre att elbilar prioriteras till länder med riktiga problem.
Om nu elbilar är lösningen om el till dem ska tillverkas av kolkraftverk.

Jag har varit i storstäder i Kina och de vet inte ens om begreppet Eco driving utan allt där är gas och broms. De förbrukar radikalt mer bränsle per km än bilförare i Sverige. Sjukt.
Nej, det är inte en tolkning, det är ordagrant vad du skriver.
Det är ingen som säger att problemet är störst här, det är ingen som tvivlar på att det går att göra mycket mer i ex. Kina och att de största utsläppen finns på andra platser.
Men att säga att vi i Sverige inte kan göra något för att det inte märks är skitsnack och det vet vi alla.
Om Sverige har ett klimatavtryck om ca 60 miljoner ton CO2 av världens ca 15 miljarder ton kan vi minska vårt avtryck med 60 miljoner ton. Det är lite, ja, men det är inte 0!
Vi kan ställa krav på andra, vi kan minska vår import av varor från länder som är klimatmässigt dåliga (något som inte syns i siffrorna ovan) och vi kan visa hur man gör.
Att som du stoppa huvudet i sanden och säga ”Kina är värst, vi kan inte... De måste...” är inte bara helt felaktigt, det är dessutom korkat.
 
  • Gilla
Rappala och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.