1 268 747 läst · 21 552 svar
1269k läst
21,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kanske är en nyhet för dig men elbilens tillverkning och framställning av batterier är en skitig miljöbelastande process. Även om det inte ryker bakom bilen har den redan före den köps bidragit till betydande miljöbelastning.Nötegårdsgubben skrev:
I förhållande till vad då?
Vilka är ”de”? IPCC rekommenderade i sin senaste klimatrapport kraftig utbyggnad av kärnkraften. Givetvis måste såväl elproduktion för batteriladdning som för tung industri långsiktigt vara fossilfri om elbilar ska minska koldioxidutsläppen på ett mer omfattande sätt. Detta är dock inte någon utopi utan ett rätt sannolikt scenario.
Men du kanske inte tror på sådant?
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Kom igen nu, den diskussionen har vi redan haft...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Jag tror att ett alternativ utan bilar är fullständigt orealistiskt. Då måste man jämföra realistiska alternativ med varandra. Men det kanske du inte vill.optimum skrev:
Traditionella bilar funkar bra för Sverige, däremot med stora städer med problem med miljön behövs andra alternativ och där kan nog elbil vara lämplig.Nötegårdsgubben skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Du verkar ha en väldigt trångsynt syn på vad som löser ett problem. Bara för att vi i Sverige inte kan lösa hela världens miljöproblem låter det på dig som att vi inte ska göra något.optimum skrev:
”Att jag pantar mina burkar löser inte miljöproblemen, det är de stora massorna som måste göra det, så därför kastar jag dem i skogen” är och förblir ett oerhört korkat argument för att inte göra det man kan.
Släpvagnsvikt kommer att stå 0 kg i regbeviset, så ser det ut på många husbilar och elbilar. Då får du inte dra något oavsett hur typad kroken än är eller vilka vikter och körkort du har i övrigt.H Husqvarna220Ac skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 141 inlägg
Om du menar fossilbränsledrivna bilar med "Traditionella bilar" så fungerar de inte bra för Sverige eller något annat land, deras förbränning av bränslen bidrar med en väsentlig del till världens utsläpp av klimatgaser. Dessa gaser orsakar planetär uppvärmning vilket i sin tur orsakar ekosystemsförstörelse, artutrotning, extremväder, förstörelse av odlingsmark och boplatser.optimum skrev:
Självklart ska vi bry oss om miljön men det finns olika sätt och jag anser att elbilar gör mest nytta nu i kraftigt utsatta storstäder.tveksamt skrev:
Du verkar ha en väldigt trångsynt syn på vad som löser ett problem. Bara för att vi i Sverige inte kan lösa hela världens miljöproblem låter det på dig som att vi inte ska göra något.
”Att jag pantar mina burkar löser inte miljöproblemen, det är de stora massorna som måste göra det, så därför kastar jag dem i skogen” är och förblir ett oerhört korkat argument för att inte göra det man kan.
Jag har både privat och på jobbet genomför betydande åtgärder för en bättre miljö.
Globalt skulle det inte märkas ett dyft även om vi stängde av hela Sverige.T tompaah7503 skrev:Om du menar fossilbränsledrivna bilar med "Traditionella bilar" så fungerar de inte bra för Sverige eller något annat land, deras förbränning av bränslen bidrar med en väsentlig del till världens utsläpp av klimatgaser. Dessa gaser orsakar planetär uppvärmning vilket i sin tur orsakar ekosystemsförstörelse, artutrotning, extremväder, förstörelse av odlingsmark och boplatser.
Men för den skull ska vi inte låta bli att ständigt utveckla bättre lösningar för miljön.
Ett sätt är att få hit mer tillverkning från länder som inte bryr sig om miljön och där el till majoritet produceras av kol.
Då borde du leta bättre sätt att uttrycka dig. ”Är man miljöengagerad så hjälper det inte ens om hela Sverige skrotade alla sin traditionella bilar. Globalt så märks det inte.”optimum skrev:
Du skriver ordagrant att det vi gör i Sverige inte spelar någon roll.
Det är din sneda tolkning.tveksamt skrev:
Vid en global mätning märks inte våra utsläpp då de är så små globalt sett.
Har du varit i en storstad med 15-20 miljoner invånare och sett hur luften ser ut, hur det luktar?
Finns inget liknande i Sverige.
Om vi ska göra något påtagligt så är det i länder som utsläppen är rejält stora.
T.ex. Kina där 80% av all el tillverkas av kol. Eller USA där 60% kommer från kolkraftverk.
5% minskning där ger effekt men -50% i Sverige skulle inte märkas globalt sett.
Läsvärt för dig så kanske du förstår vad jag menar
https://www.svd.se/livsfarlig-luft-i-varldens-storstader
Jo vi ska bry oss om miljön och troligen bättre att elbilar prioriteras till länder med riktiga problem.
Om nu elbilar är lösningen om el till dem ska tillverkas av kolkraftverk.
Jag har varit i storstäder i Kina och de vet inte ens om begreppet Eco driving utan allt där är gas och broms. De förbrukar radikalt mer bränsle per km än bilförare i Sverige. Sjukt.
Nej, det är inte en tolkning, det är ordagrant vad du skriver.optimum skrev:
Det är din sneda tolkning.
Vid en global mätning märks inte våra utsläpp då de är så små globalt sett.
Har du varit i en storstad med 15-20 miljoner invånare och sett hur luften ser ut, hur det luktar?
Finns inget liknande i Sverige.
Om vi ska göra något påtagligt så är det i länder som utsläppen är rejält stora.
T.ex. Kina där 80% av all el tillverkas av kol. Eller USA där 60% kommer från kolkraftverk.
5% minskning där ger effekt men -50% i Sverige skulle inte märkas globalt sett.
Läsvärt för dig så kanske du förstår vad jag menar
[länk]
Jo vi ska bry oss om miljön och troligen bättre att elbilar prioriteras till länder med riktiga problem.
Om nu elbilar är lösningen om el till dem ska tillverkas av kolkraftverk.
Jag har varit i storstäder i Kina och de vet inte ens om begreppet Eco driving utan allt där är gas och broms. De förbrukar radikalt mer bränsle per km än bilförare i Sverige. Sjukt.
Det är ingen som säger att problemet är störst här, det är ingen som tvivlar på att det går att göra mycket mer i ex. Kina och att de största utsläppen finns på andra platser.
Men att säga att vi i Sverige inte kan göra något för att det inte märks är skitsnack och det vet vi alla.
Om Sverige har ett klimatavtryck om ca 60 miljoner ton CO2 av världens ca 15 miljarder ton kan vi minska vårt avtryck med 60 miljoner ton. Det är lite, ja, men det är inte 0!
Vi kan ställa krav på andra, vi kan minska vår import av varor från länder som är klimatmässigt dåliga (något som inte syns i siffrorna ovan) och vi kan visa hur man gör.
Att som du stoppa huvudet i sanden och säga ”Kina är värst, vi kan inte... De måste...” är inte bara helt felaktigt, det är dessutom korkat.