3 455 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Gjuta plintar till friggebod
Hej!
Vårt nästa vår och sommar projekt ska bli bygga friggebod 15 kvm (5x3) som vi ska förvara saker, ingen ska bo där och just nu sitter vi och fundera på hur man gör med gjuta egna plintar. Vi båda har inte gjutit något själv så det är nytt för oss.
Fråga 1.Hur många plintar behövs det minst. Vi hade tänkt kanske 9 plintar men så ser vi ritningar på ex färdigköpta bod att de har ritat ut 15 plintar. 5x3 Det låter väldig mycket för mig...
Jag har läst lite om det och det står att det rekommenderas att gjuta meters gjutrör i papp och det bör vara 20 diameter..Jag tittade lite på måtten på gjutrör och de som jag hittade var oftast 20 cm diameter men då är de max 0.8 meter djupa. Eller så får man välja 19 cm diameter x 1 meter.
Fråga 2: Vad ska man välja? Ska man verkligen gjuta det 1 meter djup? Behöver jag stoppa in något armeringsjärn i när man gjuter betong i hålet?
Fråga 3: Vår tomt är inte 100% plant. Det lutar sig lite på vissa ställe och det är svårt att gräva ut 15 kvm så det blir plant. Så frågan är när gjuter rören, hur får man i det i samma höjd?Hur gör ni?Lägger ni i makadam under rören för att höja det om det behövs för att få det i våg innan man lägger ned gjutrören??
Fråga 4: Vi tänkte lägga in justerbar stolpskor. Frågan är vilken typ ska man köpa när golv stommen är mått 45x120?
Vårt nästa vår och sommar projekt ska bli bygga friggebod 15 kvm (5x3) som vi ska förvara saker, ingen ska bo där och just nu sitter vi och fundera på hur man gör med gjuta egna plintar. Vi båda har inte gjutit något själv så det är nytt för oss.
Fråga 1.Hur många plintar behövs det minst. Vi hade tänkt kanske 9 plintar men så ser vi ritningar på ex färdigköpta bod att de har ritat ut 15 plintar. 5x3 Det låter väldig mycket för mig...
Jag har läst lite om det och det står att det rekommenderas att gjuta meters gjutrör i papp och det bör vara 20 diameter..Jag tittade lite på måtten på gjutrör och de som jag hittade var oftast 20 cm diameter men då är de max 0.8 meter djupa. Eller så får man välja 19 cm diameter x 1 meter.
Fråga 2: Vad ska man välja? Ska man verkligen gjuta det 1 meter djup? Behöver jag stoppa in något armeringsjärn i när man gjuter betong i hålet?
Fråga 3: Vår tomt är inte 100% plant. Det lutar sig lite på vissa ställe och det är svårt att gräva ut 15 kvm så det blir plant. Så frågan är när gjuter rören, hur får man i det i samma höjd?Hur gör ni?Lägger ni i makadam under rören för att höja det om det behövs för att få det i våg innan man lägger ned gjutrören??
Fråga 4: Vi tänkte lägga in justerbar stolpskor. Frågan är vilken typ ska man köpa när golv stommen är mått 45x120?
Varför måste det finnas gjutna plintar med i konstruktionen? Alternativet är jämna till ytan och lägga ett bärlager som paddas och köra med lecablock, då är det fördelaktigt att ha ganska många så lasten fördelas jämt. Rent arbetsmässigt så slipper själva gjutningen skapa så mycket bekymmer som den verkar göra. Stolpskor slipper ni med tänka på, lägg emellan syllpapp mot lecablocken.
L Lenza skrev:Varför måste det finnas gjutna plintar med i konstruktionen? Alternativet är jämna till ytan och lägga ett bärlager som paddas och köra med lecablock, då är det fördelaktigt att ha ganska många så lasten fördelas jämt. Rent arbetsmässigt så slipper själva gjutningen skapa så mycket bekymmer som den verkar göra. Stolpskor slipper ni med tänka på, lägg emellan syllpapp mot lecablocken.
Läste om det och lecablock är inte bra att hantera fukt samt den står inte stadigt om det inte är jämt. Lecablock kan flytta på sig om man råka köra något mot det om underlaget inte blir jämt. Så har jag uppfattar det.
Liknande trådar
-
Gjuta plintar till pallställ
Grund & Markarbeten -
Gjuta köpta betongplintar till pergola?
Altan & Uteplats -
Gjuta plintar till attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gjuta plintar i minusgrader, vilka ev. tillsatser och övriga tips?
Grund & Markarbeten -
gjuta plintar till carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus