På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Många hushåll intresserar sig för solceller och olika energibesparingsåtgärder.
Du kan läsa artikeln här: Många hushåll sugna på solceller
Du kan läsa artikeln här: Många hushåll sugna på solceller
Bra artikel som visar på verkligheten.
Av princip så skulle jag gärna vilja producera egen el, men varken vind eller sol klarar av att ens vara nära att klara av jobbet. Det skulle eventuellt (även om jag inte får ihop kalkylen trots subventioner) kunna vara lönsamt också, men av moraliska skäl har jag väldigt svårt för att göra detta ändå. Min moral säger mig att vi (samhället) med vind och sol kommer att göra att vi får dyrare elproduktion och därmed el till högre priser, samtidigt som man kan ifrågasätta om det verkligen är renare el som produceras när man tittar på helheten...
Sol och vind riskerar via bidrag att konkurrera ut kärnkraften och vad skall vi i så fall ersätta den med? Jag hittar inga lönsamma alternativ som också är rena från koldioxid (sol och vind fungerar ju inte när det är kallt på vintern). Man kan inte göra vattenkraften än mer ojämn heller då erosion då blir ett stort problem. Sedan har man vattendomarna att ta hänsyn till också.
Nu skall jag erkänna att jag redan tar tillvara en del solenergi på annat sätt, detta genom att jag har uppvärmning av min inglasning via solen och den producerar så mycket värme att jag värmer hela huset med den de soliga dagarna från slutet av februari. På hösten så behöver jag ingen extra värme under de soliga dagarna dock. Sedan eldar jag en del ved i kaminen på vintern också. Det är också solenergi...
Det är verkligen farligt när de som styr landet inte förstår bättre. IPCC säger att vi måste ha mer kärnkraft i världen, men det verkar inte politikerna i Sverige förstå...
Av princip så skulle jag gärna vilja producera egen el, men varken vind eller sol klarar av att ens vara nära att klara av jobbet. Det skulle eventuellt (även om jag inte får ihop kalkylen trots subventioner) kunna vara lönsamt också, men av moraliska skäl har jag väldigt svårt för att göra detta ändå. Min moral säger mig att vi (samhället) med vind och sol kommer att göra att vi får dyrare elproduktion och därmed el till högre priser, samtidigt som man kan ifrågasätta om det verkligen är renare el som produceras när man tittar på helheten...
Sol och vind riskerar via bidrag att konkurrera ut kärnkraften och vad skall vi i så fall ersätta den med? Jag hittar inga lönsamma alternativ som också är rena från koldioxid (sol och vind fungerar ju inte när det är kallt på vintern). Man kan inte göra vattenkraften än mer ojämn heller då erosion då blir ett stort problem. Sedan har man vattendomarna att ta hänsyn till också.
Nu skall jag erkänna att jag redan tar tillvara en del solenergi på annat sätt, detta genom att jag har uppvärmning av min inglasning via solen och den producerar så mycket värme att jag värmer hela huset med den de soliga dagarna från slutet av februari. På hösten så behöver jag ingen extra värme under de soliga dagarna dock. Sedan eldar jag en del ved i kaminen på vintern också. Det är också solenergi...
Det är verkligen farligt när de som styr landet inte förstår bättre. IPCC säger att vi måste ha mer kärnkraft i världen, men det verkar inte politikerna i Sverige förstå...
Hej,pacman42 skrev:
Bra artikel som visar på verkligheten.
Jag har svårt att se att du inte skulle få ihop det med både solcellsstödet och skattereduktionen för återköpt el?
Hur dyrt kapital räknar du med och vilken återbetalningstid hoppas du på?
Jag får ihop det med en avskrivningstid på 8-10 år, men jag har väldigt svårt att se att jag inte skall behöva några dyrare reparationer under denna tiden också. Jag måste ju dessutom hantera anläggningen mot försäkringsbolag och i fastighetstaxeringen. Dessutom så kan man inte räkna med att förutsättningarna som man investerar utifrån finns kvar när man tittar på så långa horisonter. Det blir helt enkelt ett lotteri om det lönar sig eller inte.P PurreP skrev:
Jag har bara gjort lite snabba kalkyler på detta, men jag tycker definitivt att det känns som ett lotteri om man inte har en ladugård eller annan större kommersiell byggnad så att man kan få skalfördelar och skattefördelar på det sättet.
De som jag känner som installerat solel har alla kommersiella byggnader och det blev mycket mer fördelaktigt för dem med detta. Ingen av de som jag känner som tittat på solpaneler för privat bruk har gått vidare pga riskerna, oavsett hur övertygade de är om solenergins förträfflighet.
Nej, man köper inte tillbaka någon el.O olotor skrev:
Har man överskottsproduktion så säljs det, det går inte att "köpa tillbaka" denna el du sålt.
När du konsumerar mer el än du producerar köper du el "som vanligt" men du har missförstått om du tror att man kan köpa tillbaka el man sålt när man har överskottsproduktion ......

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 150 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 150 inlägg
Personligen blir jag rätt tveksam till slutsatser som dras på klimatupplysningen.se. Nu har jag inte läst den här artikeln, men om jag inte missminner mig helt drivs den sidan av en person som inte tror på att människan påverkar klimatet. Artikeln kanske stämmer, men jag blir generellt skeptisk. Det är dock mycket möjligt att jag har blandat ihop sajten med en annan.
Hos Jämtkraft kan överproducerad el ”ackumuleras” för ett senare bruk. Kontoförs som sedan räknas avP PåLandet skrev:Nej, man köper inte tillbaka någon el.
Har man överskottsproduktion så säljs det, det går inte att "köpa tillbaka" denna el du sålt.
När du konsumerar mer el än du producerar köper du el "som vanligt" men du har missförstått om du tror att man kan köpa tillbaka el man sålt när man har överskottsproduktion ......
Man kan inte läsa något utan att vara sunt skeptisk. Det räcker med att läsa en proposition från riksdagen så inser man att de som skrivit den inte har någon koll alls.
Problemet med klimatupplysningen.se är inte att de brukar ha falska nyheter, utan att de inte har fakta som pekar åt andra hållet också. I detta fallet så har man inte med data om hur bra det går på sommaren utan har valt ut november. Det gör inte att datat är fel, tvärtom, att man inte producerar tillräckligt med el i november till mars är ett mycket stort problem för samhället!
Alla nyheter skall man granska själv, SVT och SR är nästan lika illa som de andra källorna. Det gäller att vara insatt själv, för andra kan man inte lita på.
Problemet med klimatupplysningen.se är inte att de brukar ha falska nyheter, utan att de inte har fakta som pekar åt andra hållet också. I detta fallet så har man inte med data om hur bra det går på sommaren utan har valt ut november. Det gör inte att datat är fel, tvärtom, att man inte producerar tillräckligt med el i november till mars är ett mycket stort problem för samhället!
Alla nyheter skall man granska själv, SVT och SR är nästan lika illa som de andra källorna. Det gäller att vara insatt själv, för andra kan man inte lita på.
Mitt elnätsbolag ville, på min bekostnad, installera en central utomhus som skulle ge servicetekniker fri tillgång till tomten/huset. Ungefär där tackade jag för mig.
Bra för producenten, katastrof för de som skall betala för kalaset. Du producerar el när den betalas med 10öre/kWh och tar ut den när den kostar 60öre/kWh. Det är jag som betalar för det...W Wikingen skrev: