Byggahus.se
Till TS: Du kanske redan vet men, men jag säger det ändå. Eftersom huset är byggt -59 så kanske det finns asbest i rörisoleringen i böjarna (alltså inte det tjocka lagret av mineralull). Det kanske finns i gammalt kakelfix/fog och lenoleum+svart mattlim. Lycka till med projektet!
Ps: Jag vill inte göra detta till en asbesttråd. Bra att du iallafall vet om radon och att du redan tar prover :)

Nickeg Nickeg skrev:
Jo förstår vad du menar. När jag pratat med grund killar som farsan känner låter de på dom som att det är okej att isolering ligger under dränering så länge det är dränskivor och inte cellplast som ligger under. På så sätt kan jag få mer isolerat och ändå få mer takhöjd
Oavsett så kommer du inte ifrån att du behöver ha ett kapilärbrytande skikt mellan grundkonstruktion och dräneringsnivån. Tänk dig att du har en fri vattenyta och dräneringen är bräddavloppet. Du vill ju inte trycka ner golvkonstruktionen i vattnet utan du vill ju ha ett avstånd till vattennivån så att inte konstruktionen suger vatten. Det är just i detta skikt du ska placera dina dränskivor. Kolla även länken på principlösningar från isodrän.
https://www.isodran.se/uploads/18e9333c83c42370615f39ae20396ca7.pdf

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Till TS: Du kanske redan vet men, men jag säger det ändå. Eftersom huset är byggt -59 så kanske det finns asbest i rörisoleringen i böjarna (alltså inte det tjocka lagret av mineralull). Det kanske finns i gammalt kakelfix/fog och lenoleum+svart mattlim. Lycka till med projektet!
Ps: Jag vill inte göra detta till en asbesttråd. Bra att du iallafall vet om radon och att du redan tar prover :)

Det är lugnt jag är röris så skarvarna är redan kollade ;) och ja det är asbest i skarvarna ;p

Nickeg Nickeg skrev:
Det är lugnt jag är röris så skarvarna är redan kollade ;) och ja det är asbest i skarvarna ;p
Bra att du redan har kollat :)

Ringde isodrän och frågade dom och dom sa att det inte var några problem alls. Så länge jag inte har vatten ståendes i källaren nu. Och det har jag inte det är snustorrt dom 45 cm jag grävt mig ner runt där jag bytt avlopp.

Så någon som har tips om upstadning av väggar samt ner gjutning av klack och vägg?

Nickeg Nickeg skrev:
Ringde isodrän och frågade dom och dom sa att det inte var några problem alls. Så länge jag inte har vatten ståendes i källaren nu. Och det har jag inte det är snustorrt dom 45 cm jag grävt mig ner runt där jag bytt avlopp.
Du gör givetvis som du vill men är du säker på att ni pratade om samma sak? Det är nämligen principiellt felaktigt. Visst hamnar dräneringen ibland över golvnivå, men då utformas konstruktionen efter dessa förutsättningar.
I ditt fall kommer du även få en gjutfog mot befintlig konstruktion som du måste få tät för att inte vatten ska sugas upp den vägen, så glöm inte fogband.
Bara för att det var torrt den dagen du grävde behöver det ju inte betyda att det alltid kommer vara det.

Nickeg Nickeg skrev:
Så någon som har tips om upstadning av väggar samt ner gjutning av klack och vägg?
Reglar sula till sula tvärs över rummet?

B bossespecial skrev:
Du gör givetvis som du vill men är du säker på att ni pratade om samma sak? Det är nämligen principiellt felaktigt. Visst hamnar dräneringen ibland över golvnivå, men då utformas konstruktionen efter dessa förutsättningar.
I ditt fall kommer du även få en gjutfog mot befintlig konstruktion som du måste få tät för att inte vatten ska sugas upp den vägen, så glöm inte fogband.
Bara för att det var torrt den dagen du grävde behöver det ju inte betyda att det alltid kommer vara det.

Ja vi pratade om precis samma sak. Frågade även markkillarna på våran gross och dom säger samma sak. Alla menar på att min dränering kommer ta det som kommer utifrån. Grävde i april och det har varit snus torrt sen dess. Förstår precis hur du menar med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.