Byggahus.se
J
Som rubriken lyder, hur djupa spår ska man fräsa i väggen för att dra pex slang?
Rörmokaren pratade om att det behövdes 70mm djupt spår för att kunna böja slangen 90 grader.
Dock klarar spårfräsen bara 30mm, och de jag hittat på nätet som klarar djupare klarar inte mer än 35mm.
Behövs det verkligen 70mm djupa spår, och hur gör jag i så fall så djupa spår lättast?
Väggarna är av lättbetong, ca 100mm tjocka.

Krilleman
70mm är endast var bockfixuren ska in. Sen kan man gå ut lite grundare på övriga ställen.

upload_2018-12-10_8-3-10.jpeg

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Spåra på andra sidan väggen och göra hål för fixturen på den sidan ist kanske kan vara en lösning.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Men även om jag fräser från andra hållet blir det inte tillräckligt djupt, eller det gör inget om röret hamnar längre in än de där 70millimetrarna från badrumsväggen?

fixturens gängade del måste vara utanför väggen så man skruva fast anslutningarna för tex blandaren.

Spontant känns det nog lättare med prisolrör än pex.

J
Får ju inte ha dolda skarvar på infällda ledningar, och fördelaren kommer att sitta i källartaket under badrummet. I min värld borde det vara svårare att bocka så långa prisolrör så det passar än att göra djupa spår i lättbetong. Men jag är ju bara amatör på det, så min värld stämmer troligtvis inte med verkligheten. Därför jag ställer massa dumma frågor på detta forumet :)

Röret behövs väl bara fräsas in så att den kan spacklas över.

Tänkte givetvis att prisolen också fräses in.

J
Rören kommer som sagt att dras från källaren genom betongvalvet och sen vidare upp i väggarna till duschblandare, handfat och wc. Rören kommer att gå upp på ett och samma ställe, så några rör kommer ligga i golvet (troligtvis i EPS-cement) för att komma till rätt vägg. Om jag förstått det rätt får man inte ha några skarvar på röret när man gör så.

Eller är det jag som har helt fel uppfattning om prisolrör, är dessa lättare att bocka än vanliga kopparrör? Tänker mig att prisolrör är vanligt kopparrör med isolering?
Var rörmokaren som sa att vi skulle använda pex

K
Annars finns ju väggdosor för rör-i-rör som inte kräver samma djup som väggbockstöden.
Tänkte nog ta och pröva dom själv i mina leca-väggar

Krilleman
Väggdosor är också en godkänd lösning men man får lite mera skarv på rören.

Finns det möjlighet att använda väggbockstöd prioriterar jag det alltid.

Spåra fram 70mm för väggbockstödet eller 45mm för väggdosa är nästan ingen skillnad. Och det är ju bara vid själva bockstödet 70mm krävs.

K
@Krilleman Kan du inte berätta mer om hur du monterar väggbockstöd i stenväggar? LK's anvisningar nämner t.ex ingenting om detta och frågar man supporten hänvisar dom till dosorna.
För regelväggar har dom ju eminenta anvisningar om montaget, men just stenväggar är ju svårt att bedöma vart i väggen stöden skall sluta.

Som amatör och sann Krilleman-anhängare har man ju anammat att man alltid skall följa tillverkarens anvisningar, vilket blir svårt i detta fall när tillverkaren inte har anvisningar för användningssättet.

Krilleman
Helt rätt!
Monteringsanvisningar ska alltid följas inom VVS!

Jag vill inte kalla det allergisk, men något har jag emot dosorna så ja endast använder dom när jag verkligen behöver dessa av utrymmesskäl.

Om man använder sig av väggbockstödet i lättbetongvägg så är det viktigt att endast skyddsröret sticker ut efter att väggen är putsad och tätskiktet appliceras mot skyddsröret!

Kapa ner bockstödet vid första kanten och mura på. Principen och funktionen blir exakt den samma som i en regelvägg.

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.28_lk-vaggbockstod-grip4.pdf
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.14_lk-vaggdosa.pdf

Den enda hjälpen man får vid vägg av "lättbetong typ" är denna bilden för LK:s väggdosa.
upload_2018-12-11_21-28-58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.