Byggahus.se
Har en ny radiator med nytt koppel (eller ja beg men inte använt) så ingen instruktion med...

Retur är det den närmast radiatorn?

Har ingen termostat på och inte locket, är radiatorn "på" när nålen är ute eller ska den tryckas in för att få värme?

Finns en avstängning i kopplet bakom en mutter, en grå plast hylsa med insex ska den vara utskruvad max för att var på och inskruvad för att stänga?

Vet ej märke på kopplet, båda anslutningarna är nertill och med cc 40 (tror jag)

W
Lägg upp bilder.

Retur är det den närmast radiatorn?
Ja

Har ingen termostat på och inte locket, är radiatorn "på" när nålen är ute eller ska den tryckas in för att få värme?
Ja (pigg ut:fullt öppet)

Finns en avstängning i kopplet bakom en mutter, en grå plast hylsa med insex ska den vara utskruvad max för att var på och inskruvad för att stänga?
Ja(men vid ettrörs så måste du ställa in hur mycket som ska passera)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Krilleman
Märke och modell på kopplet skulle underlätta korrekt svar!

Så precis som @WarHawk skriver, släng upp en bild! (y)

Trodde det var nån typ av standard...

Jag fyllde radiator med vatten från ett utkast genom tilloppet och fick ut vatten i returen så då bör ju allt vara öppet?
Stiftet ute och den grå avstängningen utskruvad.

Anledningen till att jag undrar är att radiator var varm uppifrån och ner på ca halva efter 8-10 timmar.
Lossar jag returen vid fördelaren med den ventilen avstängd så får rinner det vatten så det bör ju vara cirkulation?

20181209_204416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är ett mma koppel
Blir varmt uppifrån och ner på lite mer än halva bara, nu har det gått 2 dygn

Kopplat tilloppet till den yttersta

C
nino nino skrev:
Blir varmt uppifrån och ner på lite mer än halva bara, nu har det gått 2 dygn
Låter som att radiatorn behöver luftas helt enkelt.

Inget skvalande och borde det inte bli varmt nere då?
Nu är det nästan hett högst upp och kallt nere

Borde inte piggen åka ut mer utan termostatvred? Kanske har fastnat halvvägs? Testa knacka försiktigt på godset vid piggen.

Den har jag tryckt lite fram och tillbaka så den är nog ok

C
nino nino skrev:
Nu är det nästan hett högst upp och kallt nere
Nu blev jag förvirrad över vilka delar av din radiator som blir varma eller inte :thinking:
Men mina radiatorer blir varma i det hörn där tilloppet sitter och kalla i det hörn där luftningsventilen sitter när det är dags att lufta. Oftast utan att det skvalar.

Krilleman
Om piggen är fjädrar fint och kopplet är helt öppen kan dessutom radiatorn ju vara strypt i ventilen.

Förinställningsnyckel från MMA krävs för att kontrollera det.

C cpalm skrev:
Nu blev jag förvirrad över vilka delar av din radiator som blir varma eller inte :thinking:
Men mina radiatorer blir varma i det hörn där tilloppet sitter och kalla i det hörn där luftningsventilen sitter när det är dags att lufta. Oftast utan att det skvalar.

Får kolla om det är varmt hela överdelen

Krilleman får kolla det också då, radiator har ev varit monterad och testkörd så det är väl inte omöjligt att nån har strypt det

20181210_094236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött varmt och blått kallt / svalt

Blir större yta som blir varmare, men varför tar det sån tid?

Ingen luft i, kom vatten direkt jag öppnade luftskruven

Låter som den är strypt. Du får öppna förinställningnsventilen. Nyckel behövs.
Du kan kolla om avstängningen under muttern är fullt öppen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.