Jag håller på att renovera vårt Gullringshus byggt i början av 90-talet. I det rum jag är nu sitter det detta temperaturreglage (bilden nedan) och jag skulle gärna byta ut det till ett mer modernt alternativ, vet någon här om det ens är möjligt? Jag har testat att kontakta CTC, men utan framgång.
Är inte tempregleringen avsedd för en CTC-panna som det förmodligen satt från början i huset? Jag hade också en sådan styrning i mitt Gullringshus med en CTC-panna i.
Jag har ingen riktig koll på vad denna uppvärmningsmetod/system heter, men värmen till varje rum kommer från ventiler i innertaket. Vad har du för uppvärmning?
Jag har följt tråden från den kopplingsdosa som temp-reglaget satt i och den går till värmeväxlaren som NIBE-pannan förser med varmvatten.
Jag har frånluftsvärmepump som värmer både via tilluft och vattenburna element. Tilluft i alla rum, frånluft i badrummen, tvättstugan, klädkammare och köket.
Från början satt en CTC Master 103-9L i huset men när den la av blev det en Nibe 410P och då tog jag bort CTC's temperaturreglering som satt mitt i huset och satte dit en rumsgivare till Niben.
Ja men då har vi precis samma till en viss del. Tilluft i alla rum och frånluft i badrummen osv, dock har vi inga vattenburna radiatorer.
Jag ser nu i gamla dokument från när huset byggdes att det har suttit en panna, CTC Master 104 som är utbytt samt att ett värmeaggregat CTC LVA1 som fortfarande är i drift, har du haft ett sådant aggregat också?
Jag har precis samma problem som trådskaparen. Har ett gammalt Gullringshus byggt 1990 med ett exakt likadant temperaturreglaget till luftvärmeanläggning CTC LVA 104. Tyvärr fungerar reglaget inte som det ska längre. Skulle vilja byta ut det mot ett nytt modernt, helst också med tidur. @roesnaes11, har du lyckats hittat något alternativt temperaturreglage?
Jag chansar och ställer en fråga: Jag har samma rumstemperaturreglage men klockan fungerar inte. Eftersom du ska byta ut din anläggning kanske du inte har någon nytta av ditt rumstemperaturreglage och är intresserad av att sälja det? Alternativt om någon vet hur man får igång klockan igen?
Jag chansar och ställer en fråga: Jag har samma rumstemperaturreglage men klockan fungerar inte. Eftersom du ska byta ut din anläggning kanske du inte har någon nytta av ditt rumstemperaturreglage och är intresserad av att sälja det? Alternativt om någon vet hur man får igång klockan igen?
Hinner inte göra det iår. Men visst kan vi fixa det. Skriv ditt mob. nr i p.m.
Skulle vilja byta ut det mot ett nytt modernt, helst också med tidur.
Varför tidur , den skiftar bara mellan dag och natttempen ( nattsäkning ) som är av ondo då det ska värmas på ordentligt på morgonen innan du vaknar, kör enbart dagtemp/sol så är tempen i huset mycket jämnare och kan hållas lite lägre kurva ut