2 749 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Koppla in ny spis till perilexuttag med 5 kablar men en 16A säkring?
Förstått att det är en djungel när det kommer till att sätta in ny spis och att man vid minsta osäkerhet (och okunnighet som i mitt fall) ska anlita fackman. Med detta sagt kommer så min fråga: Där finns ett perilexuttag med fem kablar (inkopplade), men bara en säkring på 16A. Vad kan jag koppla in för spis till detta uttag (Fas? Volt?)? Gamla spisen är tyvärr borttagen utan koll på om det var 230 lr 400V. Vill helst bara köpa en enkel spis som jag bara kan plugga in i kontakten.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Lägg upp en bild på din elcentral. Jag har lite svårt att tro på att du bara har en säkring.
R Röret skrev:Förstått att det är en djungel när det kommer till att sätta in ny spis och att man vid minsta osäkerhet (och okunnighet som i mitt fall) ska anlita fackman. Med detta sagt kommer så min fråga: Där finns ett perilexuttag med fem kablar (inkopplade), men bara en säkring på 16A. Vad kan jag koppla in för spis till detta uttag (Fas? Volt?)? Gamla spisen är tyvärr borttagen utan koll på om det var 230 lr 400V. Vill helst bara köpa en enkel spis som jag bara kan plugga in i kontakten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det ser ut som ditt uttag är fullkopplat dvs med 5 ledningar.
Så dur har troligen 3x400V +0’a
Med detta måste dubbelkollas på plats av en elkunnig
Så dur har troligen 3x400V +0’a
Med detta måste dubbelkollas på plats av en elkunnig
Du menar nog 230 V här.R Röret skrev:
Om du har nolla i perilexuttaget så kan du koppla in vilken spis som helst (inom rimliga gränser, som säljs i Sverige). Du bör dock verifiera att du verkligen har nolla där, helst genom mätning. Det ser dock väldigt nydraget och fräscht ut så det ska mycket till att det ska vara fel där.
Inkoppling av spis beskrivs på själva apparaten och varierar från modell till modell. Om du är minsta osäker, kontakta elektriker. Du ska använda ett alternativ som heter 2N~, 3N~ eller 3~ beroende på vad du kopplar in. Bäst är 3N~ som utnyttjar alla tre faserna och ger dig 11 kW effekt.
Fick tag på en spis märkt med 400V och trefas, men perilexpropp med bara tre piggar och en i mitten. Kopplade in spisen och det verkar som om den inte ger full effekt på alla plattorna. Testade att koka vatten på alla fyra och det kokade bara på två av dem. De andra blev varma, men inte så att vattnet kokade. Någon som kan ana vad som är fel?
Trasig spis eller felkopplat. Kontrollera kopplingen i ditt perilexuttag och bak på spisen. Om du har en spänningsprovare kan du mäta så att du har 400 V mellan faserna och 230 V mellan fas(erna) och nolla. Om allt stämmer där så är spisen trasig. Lägg upp bilder om du undrar över något.
Om två plattor har låg effekt brukar det vara fasfel dvs en säkring löst ut