vissa kan få ha hur många traktorer dom vill inom socialt accepterade ramar och andra kan knappt ha en endaste traktor utan att klassas som idioter utan förstånd och vett. .
Ja det gäller ju att bo rätt. Själv så tar min IRUS och åker ärenden med då å då utan att bli utpekad som byfåne.
Jobbade en tid med att köra en sån här JCB 2150 Fast track , vilken maskin
Plogade upp skogsvägar så timmerbilarna kom åt virket,var bra fart i den på landsväg också
ca 70 km/h med lastbilskärra bakom,spiralfjädring runt om.
Jag köpte kombivagn till traktorn för en månad sen.
[bild]
Matchande grön färg på tippflaket
[bild]
Här med tippflaket borta och med timmerstöttor.
Rejäl vagn med fin utrustning.
Mowi 400kran, 500hjul, vinsch, bromsat osv.
Ett till par timmerstöttor baktill ska jag tillverka annars är jag helnöjd!
Vad är det för fabrikat på vagnen?
Jag har f.ö också Mowi 400, fast på deras egen 1250-vagn. (antagligen har jag laddat upp bild på den tidigare)
Jag har f.ö också Mowi 400, fast på deras egen 1250-vagn. (antagligen har jag laddat upp bild på den tidigare)
Det är en Vänevagnen, dom tillverkas inte längre då ägaren/byggaren har gått i pension.
Varje vagn byggdes på beställning så det kan skilja en hel del mellan modellerna.
Min motsvarar 10-12 tons vagn av andra tillverkare.
Har kikat lite på att montera kranen på traktorn i ett Jake-fäste, men det blir ganska dyrt. Får se om jag kommer över något begagnat - däremot kommer jag uppgradera till elspakar så småningom.
Sen blir det att bygga ett tredje par stöttor, eventuellt gör jag om alla på en gång.
Planer finns däremot är det lite tight med tid, men hoppas hinna lägga ner lite mer tid på traktorn nästa vinter, huset kommer först
Har kikat lite på att montera kranen på traktorn i ett Jake-fäste, men det blir ganska dyrt. Får se om jag kommer över något begagnat - däremot kommer jag uppgradera till elspakar så småningom.
Sen blir det att bygga ett tredje par stöttor, eventuellt gör jag om alla på en gång.
Tycker det funkar bra att ha kranen på traktorn då man inte behöver ha med
sej vagnen då man ska lyfta bilmotorer eller vad det nu kan vara.
Jake fäste såg intressant ut.Har lastat en hel del tunga grova stockar
utan stödben och ställer man traktorn rätt så har det gått bra.
Numera drivs hydraulpumpen till kranen med axel från vevaxeln men det kanske
inte vore så dumt med en koppling så man kan frigöra hydrauliken vid vägkörning.
.... kommer jag uppgradera till elspakar så småningom.
Elspakar dreglar jag över också. Med nuvarande tungviktspaket så plockar jag loss vagnen till höbärgningen, och efter så hänger jag på den igen och så får den stå kopplad resten av året.