1 035 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
HJÄLP!!! Repa Gustaviansk (ej antik) som släppt
Hej!
Jag har typ Gustavianska stolar som har släppt i limningar, sittramen framför allt men även någon tvärpinne under sitsen behöver kompletterings limmas. Tillverkad av Möbelboning i Tibro AB, 1994, målade här är en länk hur de ser ut. http://stolfabriken.se/standardsortiment.html
Då jag både saknar kunskap och fysiska förutsättningar att slå isär hela stolen undrar jag om det är möjligt
att kompletteringslimma och dra ihop stolen med spännband medan det torkar.
Är det möjligt? I så fall vilket lim?
Jag har typ Gustavianska stolar som har släppt i limningar, sittramen framför allt men även någon tvärpinne under sitsen behöver kompletterings limmas. Tillverkad av Möbelboning i Tibro AB, 1994, målade här är en länk hur de ser ut. http://stolfabriken.se/standardsortiment.html
Då jag både saknar kunskap och fysiska förutsättningar att slå isär hela stolen undrar jag om det är möjligt
Är det möjligt? I så fall vilket lim?
Medlem
· Stockholm
· 701 inlägg
Du måste plocka isär de delar som ska limmas. Att försöka klämma in lim i springorna fungerar inte. Men hela stolen måste inte plockas isär. En träklubba och en liten bit trä som mellanlägg, så knackar du loss bitarna. Kolla noga först var det sitter skruvar och skruva ur dessa först. Du bör tvinga ihop det med långa limknäcktar, då måste man ha tillräckligt många. För när du limmar ihop stolen måste ju alla ställen klämmas åt samtidigt. Brukar bli minst 4 stycken. Spännband blir inte tillräckligt spänt.H Hedis59 skrev:Hej!
Jag har typ Gustavianska stolar som har släppt i limningar, sittramen framför allt men även någon tvärpinne under sitsen behöver kompletterings limmas. Tillverkad av Möbelboning i Tibro AB, 1994, målade här är en länk hur de ser ut. [länk]
Är det möjligt? I så fall vilket lim?![]()
Tack för ditt svar Per! Inte det svar jag hoppades på. Hade hoppas på att det skulle finnas något svällande lim eller små vinkeljärn som jag skulle ha kunnat använda. Tror du att en tapetserare kan hjälpa mig? Eller är det finsnickare som gäller?P Per i Hamrånge skrev:Du måste plocka isär de delar som ska limmas. Att försöka klämma in lim i springorna fungerar inte. Men hela stolen måste inte plockas isär. En träklubba och en liten bit trä som mellanlägg, så knackar du loss bitarna. Kolla noga först var det sitter skruvar och skruva ur dessa först. Du bör tvinga ihop det med långa limknäcktar, då måste man ha tillräckligt många. För när du limmar ihop stolen måste ju alla ställen klämmas åt samtidigt. Brukar bli minst 4 stycken. Spännband blir inte tillräckligt spänt.
Medlem
· Stockholm
· 701 inlägg
Vinkeljärn kommer förstöra stolen helt. Vilken snickare som helst kan fixa det där åt dig. Kanske någon i släkten eller vänkretsen också. Egentligen inte svårt. Men man bör ha de verktyg som behövs. //PH Hedis59 skrev:
Tack snälla Per för din hjälp! Nu vet jag vad som gäller. Ska undersöka om det finns någon som kan hjälpa mig. Pappa fanns ju alltid förr. Har inte hittat någon ersättare. 
Du verkar kunnig flr uppdraget men bor antagligen för långt bort.
Du verkar kunnig flr uppdraget men bor antagligen för långt bort.