Ser fantastiskt goda ut. Är det strösocker du har på efter gräddningen?
Vad har du i saffransdegen? Extra mycket smör? (Brukar jag ha) Kesella? (Brukade min mamma ha)
Nu känner jag mig dum. Såg först nu att du hade länkat till receptet .
Hehe.. jag hade ju gjort det kesella hade jag i, gillar de degarna - blir saftigt tycker jag (kvarg står det i receptet).
Valde också bort russin, då jag inte gillar det., och den här gången hade jag sett snygga ”bullar på bild” med strösocker.. så jag provade det för första gången!
Dvs, när man ska servera penslar man med lite smör och doppar bullarna i strösocker
(om man ska frysa.. väntar man med smör/sockerdopp tills dess att man ska servera dem)
Ser super gott ut! Men du måste ha bakat för ett helt regemente! Många gäster i jul, eller?
Nej hehe, det låter kanske mycket - men det är inte så många av allt.. vi delar ofta upp degen till olika ”delar” just pga att vi bara är två i hushållet och ”ett par besökare” då och då.. (bakar hellre nån sockerkaka/långpanna om vi får många gäster en dag)
I VINBÄRSTIDER kan jag varmt rekommendera denna kaka..
Det är världens lättaste
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mums..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Receptet!
Fungerar lika bra med vinbär som rabarber.. och det fungerar utmärkt med krusbär.. hallon.. blåbär osv också. Det som finns i trädgården och är gott kan man stoppa i
Väldigt snabbt och lätt recept, du kan själva välja om du vill ha lite vanilj/vaniljsocker i, eller tex kardemumma (till rabarbern).. eller andra kryddor du gillar i kombo med frukten.. (absolut inget måste, receptet är kanon som det är).
Fungerar med krusbär också.. men den blev lite surare än jag trott (hade hälften hela bär och hälften delade bär - vet inte om det skiljer på vilket av dem man använder).
Jag gillar lite syrligt.. detta var på gränsen - MEN jag tror att jag tog lite väl mycket bär för vi hade så många (mindre bär = mindre syra..)
Vatten
Vetemjöl
Finmalet rågmjöl
Grovmalt: sesamfrön, linfrön, solrosfrön (körde lite snabbt i mixern)
Melass (typ mörk sirap)
Jäst
Olja
Salt
Penslade sojamjölk innan gräddning
Jag utgår från mängden vatten. 5dl hade jag till att lösa jäst och 2tsk sirap i. I lägg i bunken, i med 1dl frökross och 2-3dl rågmjöl och blanda till en smet. Låt dra en stund. I med 2tsk salt, några matskedar/skvätt olja och sen resten av vetemjölet på känn för att få rätt konsistens. Låt jäsa minst en gång i bunken innan du knådar och gör limpor eller frallor. Pensla med sojamjölk (lär gå bra med annan motsvarande).
Grädda limpan i 245-250c i 5 minuter sen på 180c i 30 min.