Jag hoppas att någon klok teknisk medlem här kan hjälpa oss med vårt huvudbry gällande fiber. Jag är inte så värst teknisk kunnig så ber om ursäkt i förväg för felaktigt språkbruk eller eventuellt påhittade ord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har fiber indraget från ip only i ett mediaskåp i tvättstugan och mediauttag överallt i huset. Comhem sa att vi inte skulle placera deras router i mediaskåpet utan placera det centralt i huset. Det innebär att vi måste (enligt dom) dra en kabel från wan uttaget på routern till lan 1 i fiberkonverteraren. Sedan en nätverkskabel från routern till de olika uttagen i mediaskåpet (tex den "boxen" som är markerad som "allrum") för att få internet i de olika multimediauttagen.
Om man måste göra så här så förstår jag inte poängen med att ha mediauttag i de olika rummen? Det blir ju fullt av nätverkskablar genom hela huset likt förbannat eftersom routern ska placeras centralt. Vi har extremt dåligt wifi och fick då rådet att placera ut routern.
Har kikat på mesh nätverk från Google. Kan det vara en lösning? Kan vi då ha routern i tvättstugan istället (för att slippa nätverkskablar över hela huset)?
Vill du göra en billig lösning så skaffar du en till router som du bara använder för wifi. Den placerar du centralt. Sedan har du en ruter i mediaskåpet som du kopplar alla uttag till (du kopplar även den "centrala wifi routern" till denna). Annars så kan du ju så klart köra mesh, men det svider lite mer i pengapungen...
Hur stort är huset? Den kan ju hjälpa med att man bara placerar routern utanför skåpet. För är det ett skåp med plåtlock så dämpar det wifisignalen en hel del. Prova med att ha locket öppet för att se ifall det hjälper?
Du kan ha en enkel switch i mediaskåpet. Lan1 på fiberboxwn via uttagen till routerns wan. Sedan en kabel från routerns lan tillbaka via det andra jacket till mediaskåpet och in i switchen. Därefter kan du koppla övriga uttag du behöver till switchen.
Nej, du behöver inte dra runt en massa kablar i huset!
Däremot kan du behöva skaffa lite andra grejer om du får dålig wifi-täckning i huset.
Den kombinerade routern du har innehåller flera delar, bland annat en accesspunkt. Funktionen accesspunkt skapar ditt wifi och kan därför ha problem att sitta instängd i ett skåp eftersom det skärmar bort antennsignalen.
Lösningen blir alltså att sätta routern i mediaskåpet och skaffa en separat accesspunkt som fixar wifi från en central punkt i huset. Sedan stänger du av wifi i din router. https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...ala-natverk/battre-tackning-med-accesspunkter
Vi bor i ett enplanshus på 153 kvadrat. Nu har vi placerat routern centralt i huset och kopplat in en nätverkskabel från wan uttaget i routern direkt till ett mediauttag i det ena vardagsrummet och helt struntat i att dra någon kabel mellan routern och fiberkonverteraren (för att slippa kablarna). Vi har istället dragit nätverkskablar direkt från fiberkonverteraren till de olika små "boxarna" i mediaskåpet (som det tex står "sovrum" på).
Nu har vi internet i det olika rummen (via nätverkskabel i väggen, inte trådlöst) men trots att routern står centralt så har vi fortfarande dålig wifi täckning. Tv apparaterna får så dålig styrka på wifit så vi kan tex inte gå in på viaplay med vår smart tv.
Eftersom vi får internet att fungera med den här "konstiga lösningen" så förstår jag inte riktigt vad vi ska med routern till. Är den bara till för att få trådlöst internet (om än med dålig täckning)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ser det ut nu i mediaskåpet, ingen router alls och koppling direkt mellan fiberkonverteraren och de olika "uttagen"
Routern är också brandvägg. De prylar som nu är kopplade är direkt exponerade mot internet, med virus, maskar, trojaner, nsa, GRU och en del andra filurer. Routern är inget perfekt skydd, men bättre än inget. Jag skulle inte ha min dator kopplad på det viset annat än i extrema undantagsfall och i så fall med alla uppdateringar på plats först.
Det brukar inte heller vara obegränsat med ip-adresser som kan tilldelas, utan därför har man routern som gör att flera enheter kan dela på en ip-adress.
TV som du inte flyttar omkring som en mobil eller surfplatta bör du köra trådat kopplat i närmsta nätverksuttag. Samma med stationär dator.
Täckning (trådlöst) löser ni med accesspunkt eller extra router.
Sätt routern i skåpet och komplettera med en switch för att koppla in alla nätverksuttag.
Tänkte att jag skulle uppdatera tråden med hur allt löste sig. Kanske kan hjälpa någon stackare som har lyckats googla hit (själv googlade jag en massa).
Efter otaliga samtal med Comhem samt byte av router (ett tag sa dom att routern kunde vara orsaken) fick jag psykbryt och åkte raka vägen till elgiganten. Köpte ett mesh nät från Google. Verkligen SUPER SMIDIG installation.
Det är tre små runda puckar som är utplacerade runt om i huset. Den "första" pucken är kopplad till routern och de två andra är inkopplade till ett vanligt eluttag.
Nu har vi full WIFI täckning i hela huset, ute på altanen och i garaget. Bästa köpet på länge men dyrt!
Gratulerar till att ha fått igång wi-fi.
Men jag antar att du inte har alla nätverksuttag inkopplade och fungerande?
Det ser ut som om du har 14 st nätverksuttag utplacerade i huset men använder bara 3 av dem.
De är dessutom på bilden inte skyddade av routern, utan de ligger direkt mot internet.
Intern trafik i huset mellan t.ex. en NAS och en dator kopplade på dessa uttag hade då tagit omvägen via internet och kanske inte alls fått kontakt.
Som Ursidae skrev skulle du ha satt in en switch i mediaskåpet som förbinder alla uttagen och gett switchen tillgång till internet via en router som du placerat vid valfritt dubbeluttag i huset.
Från port på fiberkonvertern som ger internet -> Nätverksuttag 1 för vald routerplats i mediaskåp -> Router via kabel dragen i huset -> Tillbaka till mediaskåp via nätverksuttag 2 på vald routerplats.
i mediaskåpet har du nu nätverksuttag 2 som har internet och är skyddad av router. Denna kopplar du nu in i switchen på valfri port. Alla övriga nätverksuttag kopplar du nu in i switchen som ger ut skyddat internet bakom routern.
Du har nu också routern på valfri plats ute i huset där den ger bäst täckning. Att du använt upp dubbeluttaget på den platsen gör inget för du har förmodligen 4 portar på routern istället.
Hej! Efter 5 h googling om mitt problem kom jag in på denna tråd och hoppas här på hjälp.
Vi har fiber inkopplat till vårt 10 år gamla hus. I tvättstugan/groventren har ett kopplingsskåp med en massa kopplingsanordningar samt själva fiberanordningen. Runt om i huset har vi uttag som vi antar är förgrenade med kopplingsanordningen i skåpet. Vi ordnade när vi flyttade in en router via telenor så vi kunde få wifi i huset. Probelmet är att routern är ju kopplad till fiberanordningen som finns i tvättstugan, längst bort från tvrummet där wifi behövs som mest. Min fråga är: kan jag på något sätt koppla en sladd från fiberdosan till ex utag 1 i kopplingsskåpet och sen koppla in routern i uttag 1 som finns i väggen i vardagsrummet för att få bättre wifi där?
Hej! Efter 5 h googling om mitt problem kom jag in på denna tråd och hoppas här på hjälp.
Vi har fiber inkopplat till vårt 10 år gamla hus. I tvättstugan/groventren har ett kopplingsskåp med en massa kopplingsanordningar samt själva fiberanordningen. Runt om i huset har vi uttag som vi antar är förgrenade med kopplingsanordningen i skåpet. Vi ordnade när vi flyttade in en router via telenor så vi kunde få wifi i huset. Probelmet är att routern är ju kopplad till fiberanordningen som finns i tvättstugan, längst bort från tvrummet där wifi behövs som mest. Min fråga är: kan jag på något sätt koppla en sladd från fiberdosan till ex utag 1 i kopplingsskåpet och sen koppla in routern i uttag 1 som finns i väggen i vardagsrummet för att få bättre wifi där?
Ja, alla uttag i rummen leder till skåpet så du kan med fördel koppla in uttagen och använda routern sen vid uttagen i rummen.