33 366 läst · 291 svar
33k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Klart att man lämnar garanti på den inköpta materialen.E elmont skrev:
Är det som påpekats innan omfattat av Alem 09 så kostar det inte firman något.
Men om kunden själv står för Mtrl så är det dennes problem vid produktfel
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Juridiskt sett ÄR elinstallatören/företaget faktiskt ansvariga OM de tar betalt för att tillhandahålla materialet till privatkonsumenten. De är INTE ansvariga i de fall de endast inhandlar åt kund, alltså inte tar ersättning på något sätt för materialet.E elmont skrev:
Ponera att installatören köper ett uttag från en grossist som absolut inte befatta sig med privatpersoner, lägger på 25 % på priset och säljer det till kund inklusive installation. Uttaget har en defekt som visar sig efter 3 månader. Skulle konsumenten då stå utan garanti på produkten som den betalt för? Nope. Så säger inte konsumentköplagen.
Vid närmare eftertanke så är frågan om det kanske rent av är så ÄVEN om installatören inte ens tar betalt för uttaget. Konsumenter (privata) har ett mycket långtgående skydd i lagstiftningen. Mycket långtgående.
Just dessa garantier brukar anges som anledning till de ohemula priserna från grossist. En annan anledning är servicenivån. Så jag tvivlar inte på att det är en grej.
Däremot tvivlar jag på hur ofta man behöver byta installerad materiel. Det är att betrakta som en försäkring, lite som om man köper tilläggsförsäkring till sin nya TV på elgiganten...
Däremot tvivlar jag på hur ofta man behöver byta installerad materiel. Det är att betrakta som en försäkring, lite som om man köper tilläggsförsäkring till sin nya TV på elgiganten...

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag tror det är väldigt vanligt att man måste åberopa garantiarbeten på en FK-kabel. De elektriker som gillar att lägga på över 100% på delarna brukar ju ofta skylla på garantiarbeten och de lägger ju gärna på det på FK-kablarna också. Taskig kvalitet på grejerna kan man tycka.tommib skrev:
Som tur är tror jag de flesta elektriker och elfirmor är hyggliga typer, eller så har jag bara haft tur och träffat undantagen. Utan tvekan finns det också mindre hyggliga typer.
Ja, tillverkaren av uttagen tar väl olika betalt från grossisterna utifrån hur långt från fabriken de ligger? Och grossisterna tar väl olika betalt för uttagen beroende på hur länge de legat i deras lager? Produkter som legat längre på lagret är riktigt dyra, vill man ha vintageuttag som letat 15 år på lagret kostar de massor.Alfredo skrev: