1 676 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Välja byggvärmefläkt 9kw?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag tänkte köpa mig en 3fas 9-15kw byggvärmefläkt men jag blir förvirrad av alla olika varianter!?!?
Är en Frico lika bra som en El-Björn kontra Amiga osv? Finns ju en uppsjö med olika modeller, vad gör dessa dyrare 3-4000 kroners ett bättre val än en billig för säg 1500:-?
Bauhaus hade nån 15kw för strax över 2000kr?
Tack på förhand!
Är en Frico lika bra som en El-Björn kontra Amiga osv? Finns ju en uppsjö med olika modeller, vad gör dessa dyrare 3-4000 kroners ett bättre val än en billig för säg 1500:-?
Tack på förhand!
Har faktiskt ingen aning, men kan man ta betalt... så gör man oftast det. Det betyder inte alltid att det är bättre, kör på något billigt säger jag men titta och känn lite på hur du upplever kvaliten imellan dem.P pleqtiz skrev:Jag tänkte köpa mig en 3fas 9-15kw byggvärmefläkt men jag blir förvirrad av alla olika varianter!?!?
Tack på förhand!
Att skapa värme är lätt. Man fixar bara motstånd för strömmen. Därför är allt ungefär ”lika bra” på den punkten- maximal förlust är helt enkelt målet. Däremot varierar inkapsling och säkerhet. Jag köpte ett billigt 2kw element för 200:- när jag behövde byggvärme. Den har termostatvred men saknar handtag och skulle nog gå sönder om man kånkade runt på den för mycket eller var oförsiktig med den. Så fundera på:P pleqtiz skrev:Jag tänkte köpa mig en 3fas 9-15kw byggvärmefläkt men jag blir förvirrad av alla olika varianter!?!?
Tack på förhand!
Behöver den vara kompakt? Skall den vara stryktålig? Skall den ha handtag? Skall man kunna lyfta den när den är varm? Skall den vara vältsäker? Har du behov av inbyggd fläkt för att sprida värmen? Vilka justeringsmöjligheter för effekt vill du ha? Hur skall termostat funka?
Behöver du verkligen 15kw? Jag värmde 35kvm oskyddad stenaltan till 15gr C med 2kw, och då var det december och jag hade endast skärmat av med pressenning. Du kan räkna på BTU.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Tack för svaren! Om jag behöver 15kw ptja 9 kW räcker nog långt det med.. är drygt 150kvm som ska värmas upp, skall vara som uppvärmning innan jag får element och en luft/vatten pump monterad!
Det var bauhaus 15kw som kostade mindre än en märkes fläkt och då vart man lite fundersam om man skulle gå upp ett steg.
Hade först tänkt en dieselkanon med skorsten men då blir det mer pengar sen känns en värmefläkt mer mobil!
Det var bauhaus 15kw som kostade mindre än en märkes fläkt och då vart man lite fundersam om man skulle gå upp ett steg.
Hade först tänkt en dieselkanon med skorsten men då blir det mer pengar sen känns en värmefläkt mer mobil!
Med de förutsättningarna känns det som att det är bättre att ha lite överkapacitet än att frysa. Men om det är ett modernt välisolerat hus räcker 9kw säkert. Köp lämpligen med fläkt. Om du inte tänker använda den på en massa byggen senare skulle jag köpa en av mindre känt märke, men från en stor handlare som iaf har lite elsäkerhetstänkt.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Tack för det! Då skall jag kolla upp vad som finns här i butikernaelpaco skrev:
Med de förutsättningarna känns det som att det är bättre att ha lite överkapacitet än att frysa. Men om det är ett modernt välisolerat hus räcker 9kw säkert. Köp lämpligen med fläkt. Om du inte tänker använda den på en massa byggen senare skulle jag köpa en av mindre känt märke, men från en stor handlare som iaf har lite elsäkerhetstänkt.