5 531 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Budgivningsstrategi
Att tänka på är dock att villkoret för att acceptera ett förhandsbud ofta är att spekulanten tar objektet i befintligt skick, utan besiktningsklausul. Fullt förståeligt, då säljaren måste starta om hela processen om köparen hoppar av.K kindvall skrev:Det en del gör, främst på heta marknader, är att lägga ett attraktivt bud före visningen som gäller fram till och med visning. Säljaren kan välja att ta det direkt och ställa in visningar.
Det kräver ju dock att man har tillräcklig kunskap om fastigheten. Kanske finns det en förbesiktning man kan ta del av från mäklaren. Och givetvis gör man en egen besiktning därefter.
Redigerat:
Vi testade att lägga förhandsbud. De tackade nej. Gick på visningen och var med i budgivningen som slutade 2 miljoner över utgångspriset...Appendix skrev:
Däremot hittade vi ett annat hus som vi "vann" strax därefter. Vi gav ett förhandsbud på 300 000kr över utgångspriset samma dag som fastigheten kom ut (fredag). Hade exklusiv visning på måndag morgon, besiktning samma eftermiddag och skrev kontrakt på tisdag morgon. Visningarna ställdes in och vi har inflyttning i februari.
Efter vårt köp har flera hus i området sålts för mycket högre priser trots mindre tomter och sämre läge, så jag tror absolut att vi vann på att lägga ett förhandsbud. Budet vi la var dessutom vårt tak så hade fastigheten gått upp mer i budgivning hade vi fått lägga oss. Säljarna är ett äldre par som dels tyckte det var skönt att få det avklarat utan massa visningar och budgivningar (har jag fått känslan av), men dessutom var de glada för att vi lät dom bestämma tillträde, och att skippa klausulen "köpes endast om vi får vår egen fastighet såld" då vi inte äger något hus idag och de ville känna sig trygga då de köpt en ny lägenhet.
Jag fattar verkligen inte hur nån går med på "gäller bara om köparen får sitt sålt först".G Grävling15 skrev:Vi testade att lägga förhandsbud. De tackade nej. Gick på visningen och var med i budgivningen som slutade 2 miljoner över utgångspriset...
Däremot hittade vi ett annat hus som vi "vann" strax därefter. Vi gav ett förhandsbud på 300 000kr över utgångspriset samma dag som fastigheten kom ut (fredag). Hade exklusiv visning på måndag morgon, besiktning samma eftermiddag och skrev kontrakt på tisdag morgon. Visningarna ställdes in och vi har inflyttning i februari.
Efter vårt köp har flera hus i området sålts för mycket högre priser trots mindre tomter och sämre läge, så jag tror absolut att vi vann på att lägga ett förhandsbud. Budet vi la var dessutom vårt tak så hade fastigheten gått upp mer i budgivning hade vi fått lägga oss. Säljarna är ett äldre par som dels tyckte det var skönt att få det avklarat utan massa visningar och budgivningar (har jag fått känslan av), men dessutom var de glada för att vi lät dom bestämma tillträde, och att skippa klausulen "köpes endast om vi får vår egen fastighet såld" då vi inte äger något hus idag och de ville känna sig trygga då de köpt en ny lägenhet.
De köparna måste i sådana fall börja med att sälja innan de köper
GRATTIS till husköpet iaf
Jag fattar inte varför säljare går med på den typen av förhandsbud. De lär väl i allmänhet vara klart under det slutpris budgivaren räknar med.
Det handlar inte bara om säljaren utan om mäklaren också. Säljare gör ofta som mäklaren råder dem till. I det här fallet har mäklaren nyss sålt ett hus som gick upp "massor". Det kan tyda på att hen lägger ut fastigheter för lockpriser (även om det är olagligt), råder säljare att ha is i magen för att på så vis få upp priset så högt som möjligt. Kolla upp hur det ser ut, hur mycket har fastifheter som just den mäklaren sålt gått upp? Om det är så kan det vara svårt med förhandsbud, även om det kan vara värt ett försök om marknaden är het.
Huset som gick upp två miljoner var dock en annan mäklare och en helt annan stadsdel, och ett annat typ av hus också. Det var definitivt lockpris. De senare tror jag snarare handlar om att rätt personer gått på visningen. Mellan budgivningen som gick upp 2 miljoner och huset vi köpte var vi själva med i en annan budgivning som vi budade upp 1 miljon innan vi kände att taket var nått för den fastigheten. Det var bara vi och en budgivare till. Vi övervägde innan att inte ens gå på den visningen, och hade vi inte gjort det hade huset kanske sålts för utgångspris. Att ett hus går upp i budgivning behöver inte nödvändigtvis betyda att det är felaktigt prissatt. Det räcker med två riktigt intresserade köpare för att priset skall springa iväg.Mia Orange skrev:
Det handlar inte bara om säljaren utan om mäklaren också. Säljare gör ofta som mäklaren råder dem till. I det här fallet har mäklaren nyss sålt ett hus som gick upp "massor". Det kan tyda på att hen lägger ut fastigheter för lockpriser (även om det är olagligt), råder säljare att ha is i magen för att på så vis få upp priset så högt som möjligt. Kolla upp hur det ser ut, hur mycket har fastifheter som just den mäklaren sålt gått upp? Om det är så kan det vara svårt med förhandsbud, även om det kan vara värt ett försök om marknaden är het.
Sant, men jag tycker ofta att det kan löna sig att titta lite extra på hur en viss mäklare brukar göra (tex om denne brukar sälja långt över utångspris ofta) för att komma fram till strategi. Grattis till huset!