Byggahus.se
Kvällens hyvling slutade i en väldig smäll då remmen gick av i planhyveln. Vet någon var man kan skaffa ny? Jag hittar ingen text på den förutom "40" precis där den gått av och det står nog för bredden. Jag får den till att vara drygt 1500 lång men som sagt svårt att mäta 20181115_214118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20181115_214125.jpg
Skapa konto
20181115_214443.jpg
Skapa konto
exakt då den är väldigt söndrig.

Det finns ett företag i Malmö — måste kolla upp namnet — som är bra på remmar. Daniel_N vet vilket jag tänker på.

Återkommer.
//Ronnie

PS Den här frågan hör ju egentligen bättre hemma i forumet "Maskiner, verktyg och fordon", om du ber mod att flytta den dit får du säkert fler och bättre svar. DS

Redigerat:
Jag var lite kluven på var den skulle hamna. Som du säger i andra delen eller här där dem finns som använder denna typ av maskin.

Från en sak till en annan, kan man byta rubrik? Min telefon gillade tydligen inte ordet "rem" och skrev dem i rubriken istället när tråden skapades...

Många gummiverkstäder säljer remmar. Ta med en av de hela remmarna, då får du rätt profil och storlek.

Jag har köpt flatremmar av ammeraal beltech, har funkat bra men jag har inte så mkt att jämföra med.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ber om ursäkt @Skånelängan, har alldeles glömt bort det här.

@Daniel_N: Jag tänkte på firman i Malmö där drivremmen till min riktoplan köptes. Det var ju du som hjälpte mig att beställa den.
Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll för TS om det är Kristianstad eller Mamö?

//Ronnie

Tack för hjälpen. Husrenovering har fått gå före snickeriet under förra året men nu har jag äntligen en ny rem på plats igen. Jag har dock stött på problemet att matningen går baklänges. Knivarna går på rätt håll men matningen går alltså mot mig och vill mata tillbaka trästycket. Det finns två spakar på vänster sida av maskinen där man kan koppla på/av matning och styra hastighet, men ingen för att vända matningen. Det enda som jag kan komma på är att remmen jag beställt skulle sitta som en 8:a för att vända själva matningen men då den kommer ligga mot sig själv så kommer den snabbt nötas ut. Finns det någon här som vet hur remmen sitter i era maskiner?

Kan du ha råkat kasta om fasföljden på motorn så motorn och hela maskinen går baklänges?

Nej alla andra maskiner går som vanligt och inget är gjort med elen på denna. Knivarna går på rätt håll men matningen fel. Den gamla remmen blev till stoft när den gick sönder så man kan inte se hur den satt tidigare och inget blir enklar av att det stått nerskruvat i över ett år. Enligt reservdelslistan så är det nr 22 på sida 8 http://www.jktab.se/Jons_pdf/PH-K6Z_rl.pdf som jag bytt. Remmen har längen enligt reservdelslistan och kan inte gärna sitta mer än på ett sätt. Vänder jag faserna så kommer matningen gå på rätt håll men knivarna kommer fel.

Någon mer här som bytt liknande rem eller stött på samma fel?

• 20200116_195912.jpg
    Skapa konto
Märkligt.
Fast det är ganska vanligt med flatremmar som går i kors på den tidens maskiner. Det fungerar förvånansvärt bra.

Jag har också sett någon gammal planhyvel som hade en riktningsväljarspak så man kunde backa matningen. Jag vet inte varför. Du blir tvungen att undersöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.