Vi är i färd med att budgetrenovera vårt kök som är i bra skick, men det känns lite omodernt. Dessvärre valde förra ägaren, som byggde köket, spegelluckor med en valvbåge överst vilket inte är speciellt snyggt.
Jag har haft många funderingar på hur jag skulle kunna få till släta luckor, allt från färgad plexi (dyrt) till spackel (ingen bra idé av många anledningar). Sen kom jag på masonit. Det är ju slätt, väldigt billigt och enkelt att bearbeta. Jag testade därför att limma på en skiva 1,5 mm masonit från "bra-att-ha"-lådan vilket fungerade bra. Jag grundade den och har nu målat den två gånger.
Nu upptäckte jag att luckan är lite böjd. Min första tanke var att masoniten svällt av fukten i färgen, men då borde luckan blivit konvex sett från ytan som målats, inte konkav. Det känns alltså som att masoniten krympt. Jag är inte helt 100 på att luckan var rak från början, detta var en lucka vi hittat på vinden som blivit över när köket byggdes, men det känns som att det är masoniten som fått den att bågna.
Är det någon som vet ifall det finns något sätt att förhindra detta?
Om detta ska göras på de "riktiga" luckorna så kommer det bli 3 mm masonit. Det verkar vara det tunnaste som går att få tag i hos de normala byggladorna. Jag limmade skivan med vanligt trälim och har målat med vattenbaserad färg.
Att sätta masonit på båda sidorna är inte aktuellt, eftersom luckorna då kommer bli på tok för tjocka, och det blir antagligen problem med gångjärnen också.
Nu vet jag ju inte vilken budjet din budjetrenovering har men att beställa nya släta luckor från ditt lokala snickeri kommer inte att kosta någon större förmögenhet. Att limma en skiva på en sida av en spegellucka kommer att dra luckan vind och skev. Om du har tillgång till en fanerpress så kan det göras men man behöver sätta skiva på båda sidorna om det ska hålla långsiktigt.
Om ni tänkt bo kvar så är kanske nya luckor ett billigt sätt att göra köket ert.
Tanken är att blåsa hela köket i framtiden, men nu har vi levt och lidit av köket i fem år så något var tvunget att ske. Det handlar inte bara om budget, utan också att det är lite kul att se hur mycket det går att förvandla det som finns.
Är du lite händig och tycker att det är kul så är det inte speciellt svårt att tillverka egna luckor av 16mm mdf. Men speciellt mycket billigare än om ett lokalt snickeri gör det blir det nog inte om du inte har nödvändiga verktyg.
Jag kan bidra med en förklaring på varför lucken böjer sig. När du limmar en masonite så blöter du ner den med limmet. Då sväller masoniten lite. När limmet huggit och sedan fukten torkar ur krymper masoniten tillbaka. Därför kroknar luckan.
Som redan påpekats så brukar man spärra baksidan genom att limma på motsvarande sätt på bägge sidor. Det vill du inte för att det blir för tjockt.
Det finns en metod som kan fungera. Då duger inte masonite utan du skall istället köpa 3mm MDF (obetydligt dyrare än masonite).
Tricket är att grunda båda sidor av MDFen innan du sätter den på luckan. Sedan limmar du med ett patronlim som t ex ms-polymer. En sträng någon cm från kanten och lite här och där innanför.
Mera meck men har större förutsättningar att lyckas. Tanken är att du inte blöter upp skivan du sätter på vid monteringen.
För övrigt är det troligen enklare och billigare med nya släta luckor som redan någon föreslagit, men det är roligare att göra själv.
Att tillverka egna luckor i 16 mm MDF skulle kunna vara ett alternativ, men jag tror det blir lite för komplicerat att få till gångjärnen...
Jag skulle gärna köra 3 mm MDF istället för masonit, men jag har inte kunnat hitta det någonstans... Skulle det inte kunna funka att köra samma metod med masoniten, alltså att grunda båda sidor innan de limmas? Just att limma med ett montagelim tänkte jag på, eftersom det behåller lite elasticitet vilket kanske skulle ta upp en del av spänningarna.
Att det skulle vara billigare med nya luckor har jag lite svårt att tro. Vi har 17 luckor i olika storlekar och 6 lådfronter, samt lite passbitar, så det blir nog rätt många tusenlappar till slut. Får jag det att funka med masonit skulle jag tro kostar en bråkdel av det. Det blir givetvis väldigt mycket mer jobb, men det har jag inget emot och tid har jag.
Så här ser luckor och lådfronter ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överskåpens luckor är rätt mycket längre, så där är kommer antagligen böjningen bli ännu större:
Logga in
Skapa konto
Här är testluckan:
Logga in
Skapa konto
Detta var verkligen bara ett "proof of concept", så jag har inte lagt ned alls mycket jobb på att få det snyggt. Jag la luckan på garagegolvet med en bit bänkskiva ovanpå, med några bilbatterier som tyngd. Färgen jag målade med efter grundning var en överbliven väggfärg från sovrummet. Det ska givetvis vara en blankare färg, och troligen en annan nyans (hustrun bestämmer).
För att stabilisera masoniten och minska risken för stomljud la jag en 10 mm tjock furubräda från en gammal slaktad kökslåda i spegeln innan jag limmade. Detta tror jag är extra viktigt på överskåpsluckorna, eftersom de är så långa. Min tanke är att skaffa 10 mm plywood och figursåga till bitar efter speglarnas form. Kanske hjälper det till att minska böjningen också?
Det tyckte jag också när vi köpte huset. Frun har dock aldrig gillat dem och nu, efter fem år, håller jag med henne helt.
Det är också en helhet som inte framgår av bilderna, som gör att vi känner att vi måste få till en förändring. Bara att vi målat stommarna och hyllorna vita istället för fejk-ek har gjort väldigt mycket...men det gör också att luckorna ser väldigt skabbiga ut, och då vi strävar efter att modernisera med en flirt mot husets 60-tal så funkar inte allmogestilen alls.
Vi har 17 luckor i olika storlekar och 6 lådfronter, samt lite passbitar, så det blir nog rätt många tusenlappar till slut.
Vi har något liknande antal och köpte "specialgjorda" luckor och frontar. Nu var det drygt tio år sedan men jag har för mig att det gick på knappt 15 tkr totalt inklusive lite tillbehör som lådinsatser, ljusramplist och gångjärn. Jag tyckte det var förvånansvärt billigt men det är naturligtvis en hel del tusenlappar och avsevärt dyrare än lite MDF eller masonit. Kan kanske ändå vara värt att kolla upp om du känner att "påläggsskivevägen" inte blir bra.
Jag har kollat vidare lite, och har nu hittat en produkt jag tror kan lösa problemet med att limmet får skivan att svälla. Det kallas för "Lackad board" och finns på Hornbach. Har ändå ärende dit imorgon, så jag ska kika lite på det och se ifall det finns någon där som kan produkten.
Jag har också hittat att OSB-skivor finns i 10 mm, vilket ju är billigare än plywood men lär fungera lika bra för att fylla spegelutrymmet.
Lackad board är inte heller lösningen.
Det måste vara en symmetrisk lösning dvs board på bägge sidor.
Och varför jag vet det, jag har gjort misstaget jag också.
Har även utbildade snickarkompisar som säger samma sak.
Metoden med garagegolv och bilbatterier är lite vansklig, behövs inte mycket att det blir en glipa mellan lucka och masonit och vad gör du då, spackel?
Jag håller på tidigare inlägg om nya luckor, gör själv av MDF eller beställ måttsågat.