4 111 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Får man koppla om golvbrunn till dagvatten?
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Vi har nu stångat oss blodiga med grannarna om att försöka fixa vattenfilter gemensamt men kämparglöden är slut. Vi vill montera det inne hos oss själva.
Har en golvbrunn som ligger perfekt till men den går ju ner till markbädden vilket inte ska ha backspolningsvattnet.
Så får man göra om en golvbrunn och koppla den på dagvattnet? Den ligger under värmepumpen idag och kan inte användas till nått annat än läckande vatten.
Förstår ju att det skulle kunna bli problem om man lämnar huset och en ny ägare skulle koppla på en dusch tex.
Så får man? Vart kan sånt finnas reglerat?
Har en golvbrunn som ligger perfekt till men den går ju ner till markbädden vilket inte ska ha backspolningsvattnet.
Så får man göra om en golvbrunn och koppla den på dagvattnet? Den ligger under värmepumpen idag och kan inte användas till nått annat än läckande vatten.
Förstår ju att det skulle kunna bli problem om man lämnar huset och en ny ägare skulle koppla på en dusch tex.
Så får man? Vart kan sånt finnas reglerat?
Det bästa är att höra med din bygglov/VA/miljö/avdelning. I min kommun ska till exempel golvbrunn i garage vara kopplat till dagvatten och det ställs inga krav på oljeavskiljare i personbilsgarage för enbostadshus.
Huvudfrågan är om vattenfilter får anslutas till dagvatten? Jag ser inte problem med det, det är ju inte avlopp ... Får man vattna gräsmattan med brunnsvatten? Eller släppa kondens vattnet från värmepumpen?? ( Troligen finns den någon person som är av annan åsikt på någon kommun..samma person som tycker att det sista i sockerkaks smeten är avfall och inte får slickas upp av barnen med slickepotten.)
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Är inte ansluten till kommunalt dagvatten ska tilläggas utan det regnvatten som blir far ut i diket. Detsamma tänkte jag med vattnet frpn vattenfiltretE _Elman_ skrev:Huvudfrågan är om vattenfilter får anslutas till dagvatten? Jag ser inte problem med det, det är ju inte avlopp ... Får man vattna gräsmattan med brunnsvatten? Eller släppa kondens vattnet från värmepumpen?? ( Troligen finns den någon person som är av annan åsikt på någon kommun..samma person som tycker att det sista i sockerkaks smeten är avfall och inte får slickas upp av barnen med slickepotten.)
Fundera först på hur det blir om det regnar riktigt mycket!
Finns det risk för bakflöde så att det sprutar upp vatten ur brunnen?
Så blev det hos grannarna bakom oss för några år sedan, då golvbrunnarna i källaren sedan gammalt är ihopkopplade med dagvattensystemet, så när det ösregnade och systemet blev fullt fick de 50 cm dagvatten blandat med gråvatten i källarna, i vissa fall även avlopp, för de fall de eller någon granne hade toalett som användes i källaren.
Finns det risk för bakflöde så att det sprutar upp vatten ur brunnen?
Så blev det hos grannarna bakom oss för några år sedan, då golvbrunnarna i källaren sedan gammalt är ihopkopplade med dagvattensystemet, så när det ösregnade och systemet blev fullt fick de 50 cm dagvatten blandat med gråvatten i källarna, i vissa fall även avlopp, för de fall de eller någon granne hade toalett som användes i källaren.
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
5m höjdskillnad från hus till dike så borde vara helt lugnt
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Det går inte för att backspolning från filtret får inte ledas ner i golvbrunn alls utan måste ha fritt direkt till exempelvis dagvattenbrunn.
Jag leder min spolslang ner i en sån tratt du har till tvättmaskinsanslutning sen vidare med 32mm rör ut till brunnen mvh Andreas
Edit sorry såg att det troligtvis är löst
när ska det komma en automatisk varning för svar i gamla trådar @Per Eskilsson
Jag leder min spolslang ner i en sån tratt du har till tvättmaskinsanslutning sen vidare med 32mm rör ut till brunnen mvh Andreas
Edit sorry såg att det troligtvis är löst
Liknande trådar
-
Kopplat bort uttag. Men efterföljande uttag får inte ström längre. Vad är det jag missat?
El -
Färkod 1970 till kronomkopplare?
El -
Direkttillverkad vätgas kopplad i vanliga bensin och dieselfordon. Någon som har den erfarenheten?
Miljö & Hälsa -
vilka kabel färger ska kopplas till strömbrytaren?
El -
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
El