Byggahus.se
Fast, OM vi antar att det visar sig att nollan satt på fel plint i centralen, så tror jag att detta skulle kunnat hända många seriösa elektriker också. Det fanns ett perilexuttag i drift. En normal spänningskontroll, och kontnuitetsmätning visar att den förmodade nollan är en nolla inkopplad som nolla i centralen. Att den satt kopplad till fel jordfelsbrytare, tror jag att många (de flesta?) skulle missa.

Däremot så skulle en riktig elektriker troligen reagerat direkt när jordfelsbrytaren löser ut första gången, och inte gjort fler inkopplingsförsök förrän felet var lokaliserat.

Detta då under förutsättning att gissningarna om felorsak är korrekta i tråden.

Ang. vilka skador som kan ha uppkommit.

Om det bara är spisnollan som är felkopplad. Så är det bara spisgruppen som ev. har drabbats av flytande nolla (när ena jordfelsbrytaren var tillslagen). Hällen och ugnen har då med rätt stor sannolikhet tagit skada. Men det borde inte vara mer i huset som kunnat få överspänning pga. detta.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Fast, OM vi antar att det visar sig att nollan satt på fel plint i centralen, så tror jag att detta skulle kunnat hända många seriösa elektriker också. Det fanns ett perilexuttag i drift. En normal spänningskontroll, och kontnuitetsmätning visar att den förmodade nollan är en nolla inkopplad som nolla i centralen. Att den satt kopplad till fel jordfelsbrytare, tror jag att många (de flesta?) skulle missa.

Däremot så skulle en riktig elektriker troligen reagerat direkt när jordfelsbrytaren löser ut första gången, och inte gjort fler inkopplingsförsök förrän felet var lokaliserat.
Jodå, jag ska villigt erkänna att det vore lätt att jag själv skulle gå på den här minan, under dessa förutsättningar.

Efter det hänt skulle jag nog ansett att jag själv brustit i min plikt att utföra kontroller innan idrifttagning.
Om jag skulle kört en JFB-test borde jag upptäckt felet. Fast inte helt säkert.

H hempularen skrev:
Ang. vilka skador som kan ha uppkommit.

Om det bara är spisnollan som är felkopplad. Så är det bara spisgruppen som ev. har drabbats av flytande nolla (när ena jordfelsbrytaren var tillslagen). Hällen och ugnen har då med rätt stor sannolikhet tagit skada. Men det borde inte vara mer i huset som kunnat få överspänning pga. detta.
Beror som sagt lite på vilken koppling som det är.
Säg att spisens faser tas ut före båda JFB, men nollan går genom en JFB, då kan både spis och annan utrustning skadas. Men det får det å andra sidan att bli ganska underligt att båda JFB trippade ....

Sen kan det hända något under den lilla tidsskillnad som troligen är mellan att de 2 JFB'arna trippar, om båda löste. Det kan handla om några mS, men nästan 400V kan skada utrustning även under så kort tidsrymd.

Jag är inte med hur annat skulle kunna skadas då?

Den enda grupp som får nollan bruten, trots att faserna ligger på är ju spisgruppen. Såvida nu inte fler saker är kopplade på spisgruppen, men då skulle ju detta han hänt för länge sedan, antagandet är ju här i tråden att den gamla spisen inte behövde nolla, så att felet kunnat gå odetekterat i många år.

Mikael_L
Ja det är ju klart, när jag tänker efter.
Allt annat i centralen torde ju vara korrekt kopplat, och då försvinner väl fasen till övriga apparater samtidigt som nollan börjar flyta (och ev bakmatas med spänning genom hällen).
Men som sagt, om det är bruten fas för dessa objekt så kan det inte gå någon ström genom dem.

Ett intressant fel. En anledning att inte mixtra med flera JFB:er om ej nödvändigt?

M -MH- skrev:
Ett intressant fel. En anledning att inte mixtra med flera JFB:er om ej nödvändigt?
Fenomenet uppstår också om man tex lägger en fas utanför jfb och tar nollan efter jfb. Så det går att strula till det iaf.

S
M -MH- skrev:
Njae. Det skulle ju vara samma sak som att argumentera för att man inte ska ha fler än en krockkudde på grund av att någon klåpare kopplat förarens airbag på passagerarens styrning.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Eller mer än ett eluttag per grupp eftersom någon kanske vidarekopplar på X-plintarna. I de flesta fall måste man förutsätta att folk gör rätt. Inkoppling av JFB är bland det mest komplicerade man gör i en normal villainstallation* men det är på intet sätt omöjligt att lära sig hur det ska göras. Därefter är det bara en fråga om att vara noggrann.

* I detta specifika fall undrar jag som sagt vad det är för installation. Centralen ser lite överdimensionerad ut för en vanlig villa.

S Stadsfiskalen skrev:
Jag öppnade centralen och där nollplinten är var alla kablar blå och på jordplinten, var alla kablar gul/grön eller gul.
Det där såg väl prydligt ut men har du enkelisolerad FK utanför centralen eller vad är det jag ringat in?
277675-9c2d34960c33fc1103bb483431c97604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stadsfiskalen skrev:
Hade ett vitvaruföretag hemma igår som skulle leverera och installera en häll och ugn, men som misslyckades totalt. Det satt ett perilexuttag på den gamla platsen med 3 faser, jord och nolla, som de tog bort och skulle istället köra en fast installation med häll och ugn. Problemet var att de inte lyckades, utan istället så gick jordfelsbrytaren så fort det blev belastning. De testade säkert 7-8 ggr utan att det funkade så jordfelsbrytaren gick gång på gång. Så de åkte härifrån och sa att en elektriker måste komma. Riktigt oseriöst när de var de som orsakat felet.

Innan de kom fungerade det gamla perilexuttaget utan problem med den dåvarande spisen, men nu fungerar det inte alls. Jag testade att koppla in det gamla perilexuttaget och testa den gamla spisen, vilket nu leder till att jordfelsbrytaren löser ut vid belastning. Det är alltså bara dessa 3 automatsäkringar som krånglar så att jordfelsbrytaren går. Vad kan ha hänt? Nått måste de ha ställt till med? Är det farligt för elsystemet och andra elprylar, om jordfelsbrytaren går så många gånger? Jag tänker på om värmepump, varmvattenberedare kan ta stryk av att jordfelsbrytaren slår av, så att dessa stängs av och på flera gånger?
Hur gick det. Vad sa riktiga elektrikern?

Demmpa Demmpa skrev:
Tog dom även och slog ifrån JFBn och sedan mätte mellan gul å grön samt mellan blå å grön för att få fram vilken som är nollan?
För den ena ska ge 230V medan den andra kommer att ge nära 0V.
Den som ger 230V är då nollan och den som ger nära 0V är jorden.
Med avslagen jfb?

S
Tog dit en kompis som öppnade upp centralen. Han såg direkt att nollan var kopplad på fel jordfelsbrytare i centralen och kopplade därför den till rätt. Eftersom det satt en spis där tidigare (alltid gjort), så har det inte spelat någon roll och inget som märkts av.

Det blev inga skador på grejerna heller. Utan allt fungerar perfekt idag, 1,5 år senare.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
OM nissarna som var där och installerade dina vitvaror hade haft rätt kunskap, så hade de lätt kunnat diagnostisera det felet. Däremot hade de ev. inte rätt behörighet för att gå in i centralen och rätta felet, vilket inte heller ingår i uppdraget när en vitvara skall installeras.

Men detta att de inte kunde komma fram till vad som var fel visar att de skall inte hålla på med el.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Med avslagen jfb?
Nu när jag läser inlägget utan att läst om hela tråden, så verkar det som om jag gjorde en tankevurpa.

• Haha
Xaktly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.