Byggahus.se
Krilleman
B Bolian skrev:
Hej Krilleman - Läste det här inlägget och blev lite orolig. På Rinkaby står det att Lk Pal/pex mutter ersätter mutter i klämringskoppling. Jag har då tagit första bästa. VSH Klämkoppl. har jag använt. Hur illa är detta - Bäst att byta?
Byta blir ju svårt nu då det antagligen inte finns rör så det räcker till. :thinking:

Såhär skriver LK om sina kopplingsset:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...kopplingar/lk-kopplingsset-ax16_77747039.aspx

Det kanske fungerar med andra kopplingar med, men det innebär inte att det är rätt.

VSH har egna kopplingsset för plast som det blir mycket bättre med på VSH-koppling.
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-kopplingsset-f-pex-15x2-5/

Jo så är det ju men tänkte jag kan byta till conex men dem är ju inte så valbara. Jag borde läst mer än bara rinkabys text såklart... man lär sig efter misstag. Det mesta är i oinredd källare med ett par brunnar men jag har just en inbyggd skarv i värmesystemet jag kanske bör göra om. Där kan vara möjlighet att dra upp rören rören lite. Där är vatette hela vägen till LK´s ax16.
IMG_0220.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Byta blir ju svårt nu då det antagligen inte finns rör så det räcker till. :thinking:

Såhär skriver LK om sina kopplingsset:
[länk]

Det kanske fungerar med andra kopplingar med, men det innebär inte att det är rätt.

VSH har egna kopplingsset för plast som det blir mycket bättre med på VSH-koppling.
[länk]

Självklart måste man förklara för honom att det läckte

• Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Kan ringa och säga "nu har du övat.. så du kan kom hit igen och göra det rätt under min övervakning... OCH nej du gör det probone du kan få en kaffe när det är klart"

HogeN HogeN skrev:
Kan ringa och säga "nu har du övat.. så du kan kom hit igen och göra det rätt under min övervakning... OCH nej du gör det probone du kan få en kaffe när det är klart"
Tror du det är aktuellt 4 år senare?

• Haha
Gsson1
  • Laddar…
M MichaelOberg skrev:
Tror du det är aktuellt 4 år senare?
joo då ^^

RÖD FLAGG på detta jobb, du får inte ut något på försäkring i händelse av läckage , nu utgår jag utifrån foto att det kommer byggas in . Finns inget med denna installation som är okej i mina ögon, kopplingar i vägg, skyddsrör som slutar i vägg .... det är grundskole regler för en röris som är någorlunda insatt i regelverk

Gimner Gimner skrev:
Det är ett Vit som snö betal jobb.
har dock inte fåt någon räkning ännu ju
Nu när vi ändå lyft denna urgamla tråd vill gärna semantikryttaren i mig påvisa hur man på ett bättre sätt skriver ett så komplicerat uttryck som ovan. Gör så här:

”Vitt som snö-betaljobb”

Dvs bindestrecket binder ihop uttrycket med resten. Om meningen blir svårläst kan man möjligen sätta citattecken kring uttrycket för att hålla ihop det och minska missförstånd och felläsningar mot resten av meningen. Dock finns risken för modern feltolkning av vad dessa citattecken skulle kunna implicera. Tex att det just inte var ”vitt som snö”.

Så var försiktiga där ute. Skriv gärna enkla meningar om ni är osäkra och vill bli rätt tolkade. Posta lugnt. Och ”don’t drink and write” guys.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
"Det är ett Vit som snö betal jobb".

Eller så här:
Vitsomsnöbetaljobb.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Det är ett Vit som snö betal jobb".

Eller så här:
Vitsomsnöbetaljobb.
Nja, inte så bra. Jobbet var ”vitt som snö”, inte ”vittsomsnö”.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
#vittsomsnöbetaljobb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.