1 275 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Mögelresistent betong, bruk eller spackel?
Medlem
· Västernorrland
· 10 172 inlägg
Hur ska egenskaperna vara då menar du? Hur är vanlig betong/cement inte mögelresistent?
All betong och bruksprodukter är normalt sett mögelresistenta. Alltså de kan inte mögla eftersom det inte finns något organiskt material i dem som mögel kan leva av. Sen kan smuts som ansamlas på ytan av betong få mögel att gro, men det gäller alla material. Du får förklara vad du försöker göra så kan du nog få bättre svar.swealp skrev:
Jag ska fylla igen ett rör som har en liten träbit inuti som jag inte lyckas få ut.
Vet att våtrumsspackel är lite extra mögelresistent men den går endast att gjuta i max 5 mm, jag behöver gjuta i åtminstone 5 cm.
Tack!!
Vet att våtrumsspackel är lite extra mögelresistent men den går endast att gjuta i max 5 mm, jag behöver gjuta i åtminstone 5 cm.
Tack!!
Medlem
· Västernorrland
· 10 172 inlägg
såg din andra tråd nu och gjorde väl inte kopplingen direkt tidigare men i vilket fall som helst. Varför skulle en ingjuten träbit mögla? Fyll igen hålet med valfri massa och gå vidare.
Men alltså det finns inget extra mögelresistent då inget av dem möglar. I ditt fall så är det ju träet som eventuellt möglar, men det gör det ju bara om det får fortsätta vara fuktigt. Fast i så fall är det väl främst att det ruttnar och inte möglar.swealp skrev:
Jag vet inte hur mycket eller tjockt du skall gjuta, men är detta inomhus eller skyddat från tillskjutande fukt på annat sätt så kommer träet inne i betongen/flytspacklet klara sig bra om du använder lågt VCT så att det blir väldigt lite överblivet vatten i det härdade bruket. Här är flytspackel faktiskt bättre då det innehåller gips som konsumerar vatten snabbare och på så vis torkar upp fortare.
Om den färdiga betongen kontinuerligt utsätts för vatten på något sätt så kommer din träbit på sikt att både mögla och ruttna.
Liknande trådar
-
Material/modell av hörnskydd på betong + gipsbruk
Byggmaterial & Byggteknik -
Betong, murbruk eller hårdfog?
Grund & Markarbeten -
Sista utjämning med fix/gipsbruk mellan betong och isolerskivor?
Golv -
Hur länge kan man arbeta med färdigblandat bruk/betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken sorts bruk skall jag använda till putsning utsida på lättbetong? Helst billig och bra.
Stenhus