3 544 läst · 1 svar
4k läst
1 svar
Konstruktion runt Spabad
Jag har sökt på längden och tvären och hittar inte riktigt det jag söker.
Jag ska bygga en altan, ca 45 kvm som ska vara i nivå med gräsmattan. Jag kommer att gräva ut ca 30 cm och sedan lägga markduk och sen 5-8 cm singel. Reglar blir 145 i bärlinan och 120 till reglarna. Bärlinan kommer ligga på plattor. Själva badet kommer sänkas ner ytterligare 20 cm för att få det nedsänkt till hälften. (Hydropool 670) Verkar mitt tänk med reglar ok?
Sen min egentliga fråga, hur ska jag regla runt badet för att dels få tillgång till inspektionsluckan med kanske 70-80 cm, samt att man har ca 30 cm runt för att ev kunna kunna komma åt vid eventuella framtida problem. Jag vill helst få till det så att trallen är figursågad runt och runt själva altanen vill jag ha en sån "ram" för att få det snyggt. Ska man ha reglar i balkskor som man kan kan skruva loss eller hur har ni gjort?
tacksam för massa bra tips och trix!
Jag ska bygga en altan, ca 45 kvm som ska vara i nivå med gräsmattan. Jag kommer att gräva ut ca 30 cm och sedan lägga markduk och sen 5-8 cm singel. Reglar blir 145 i bärlinan och 120 till reglarna. Bärlinan kommer ligga på plattor. Själva badet kommer sänkas ner ytterligare 20 cm för att få det nedsänkt till hälften. (Hydropool 670) Verkar mitt tänk med reglar ok?
Sen min egentliga fråga, hur ska jag regla runt badet för att dels få tillgång till inspektionsluckan med kanske 70-80 cm, samt att man har ca 30 cm runt för att ev kunna kunna komma åt vid eventuella framtida problem. Jag vill helst få till det så att trallen är figursågad runt och runt själva altanen vill jag ha en sån "ram" för att få det snyggt. Ska man ha reglar i balkskor som man kan kan skruva loss eller hur har ni gjort?
tacksam för massa bra tips och trix!
Medlem
· stockholm
· 78 inlägg
Om jag uppfattar dig rätt så ställer du badet på en singelbädd, Komplettera gärna med markisolering 5-10 cm där du ställer badet (nu kan jag inte Hydropool) men många bad har väldigt lite issolering där man har fötterna så det skadar inte. det du kallar "ram" runt om så skruvar du fast men skruva inte ner skruvskallarna för långt, då är det bara att skruva bort om det skulle hända något. förhoppningsvis är det ett kvallitetsbad och du kommer alldrig behöva lyfta upp badet eller komma åt på sidorna igen. På den sidan inspektions luckan sitter skruvar du ihop trallen med typ trallbitar liggande på plasken bredvid reglarna så kan du bara lyfta upp dom om men skulle behöva komma åt. Ligger inte Luckan still eller skramlar så fäster du även den med någon skruv där du inte drar ner skallen för långt. Jag har låtit reglar gå fram till badet, Se till att när du reglar på den sidan som inspektionsluckan sitter inte har en "längsgående" för nära utan det finns plats för en eventuell tekniker.
Sen gör det inte för komplecerat då tar det en evighet att bygga. Det är inte så svårt att göra om trallen om du skulle byta bad eller om något annat händer.