Byggahus.se
Hej!

Jag ska byta ut min gamla Wilo 25/6 cirkulationspump med tre fasta hastigheter mot en "smart" Wilo variant (Wilo Stratos Pico) som kan reglera varvtal kontinuerligt beroende på vald algoritm. Detta då gamla pumpen tenderar att väsnas när många slingor är stängda samt att den drar en del ström.

Jag har endast golvvärme i huset med rumsstyrning, vilket betyder att slingorna öppnas och stängs lite hur som helst. Jag har två våningar och fördelare på båda våningar (LK RF) är försedda med bypass.

Det verkar finnas tre läge i dessa pumpar:
- constant differential pressure
- variable differential pressure
- variable differential pressure med "Dynamic Adapt control"

Om jag har förstått det rätt är nya pump i "maxläge" jämförbar med min nuvarande i maxläge...båda går till 6 meter "delivery head"? Och den kan antigen hålla konstant tryckdelta eller stegrande tryckdelta beroende på flödet?

Vilken är optimala för min tillämpning och hur väljer jag rätt "delivery head"?

Rent spontant känns konstantdelta rätt då flera stängda slingor kommer att öka mottryck och då borde pumpen känna av det och gå ner i varv. (Men manualen säger att det är variabla deltat som är optimalt för varierande last?)

Tack för all hjälp!

För ditt fall med golvvärme passar konstant difftryck bra. Det ger i stort konstant tryck över fördelarblocken även när olika antal slingor är öppna precis som det är avsett.

Börvärde kan du välja lite högre än vad som är angett som drivtryck över slingorna om du har dimensioneringsunderlag för systemet. Nu är det inte så avgörande att få det på öret rätt men om vi antar runt 30 kPa över fördelarna och sen lite förlust i matande rör så borde du ligga > 40 kPa på pumpen.

Och även om du låter den stå på max går den tyst om det är mycket stängda slingor och givetvis med motsvarande låg effekt.

Tack för ditt svar!

Jag passade även på att skicka ett mail till Wilo teknisk support i England och de sa så här:

"You are correct in saying constant differential pressure is preferred for an underfloor heating installation. Although as you have separate thermostats for each room on separate loops, variable differential pressure will work more efficiently."

Jag fattar dock inte riktigt hur variabel tryck funkar och varför det `blir effektivare med termostater? Är det typ att den "gasar" mer ju fler slingor står öppna och därmed leder till att flöde *per slinga* blir konstant?

R
Pumpen strävar efter att ha ett konstant tryck på vattnet ut , öppnar termodon mera vatten ökar den hastigheten , stänger termodon mindre vatten mera motstånd minskar hastigheten , pumpen vill ligga på ett tryck som är inställt och vad som är bäst får du prova dig fram till

R rävlyan skrev:
Pumpen strävar efter att ha ett konstant tryck på vattnet ut , öppnar termodon mera vatten ökar den hastigheten , stänger termodon mindre vatten mera motstånd minskar hastigheten , pumpen vill ligga på ett tryck som är inställt och vad som är bäst får du prova dig fram till
Jo, så långt förstår jag också. Båda lägen har "aktiv" varvtalsstyrning där ena håller konstant tryck och andra t.o.m. ökar tryck vid större flöde. Vill helst inte "pröva mig fram" då jag inte har loggningsutrustning för att kunna mäta mig till vad som är optimalt.

R
Det ser du på in och ut temperatur brain , det tar en stund innan det förändras , en tumregel diff ca 3 - 4 C , för att se vad du har i hålet så ska du köra brainpumpen 1 tim utan att VP är drift , då ska du ha samma temp på in och ut och sen starta upp
Då blir det diff efter ca 1 tim som är vad hålet ger

Jag tror att du har missförstått. Detta handlar om cirkulationspump för golvvärme, inte köldbärarpumpen. Dess enda syfte är att cirkulera varmvatten i golvslingor. Golvslingor är termostatreglerade. "brainpumpen" är adaptiv och inställd på delta T på 2.7K.

R
Z Zakalwe skrev:
Jag tror att du har missförstått. Detta handlar om cirkulationspump för golvvärme, inte köldbärarpumpen. Dess enda syfte är att cirkulera varmvatten i golvslingor. Golvslingor är termostatreglerade. "brainpumpen" är adaptiv och inställd på delta T på 2.7K.
Du ser vad det kan bli:( pumpen får inte gå mot stopp då mår den illa , det kan vara en bypass har du det eller är det någon slinga som är helt öppen
Du kanske har en shunt med i VP som styr hur mycket värme som ska ut i golvet

Z Zakalwe skrev:
Jo, så långt förstår jag också. Båda lägen har "aktiv" varvtalsstyrning där ena håller konstant tryck och andra t.o.m. ökar tryck vid större flöde. Vill helst inte "pröva mig fram" då jag inte har loggningsutrustning för att kunna mäta mig till vad som är optimalt.
Har du som nämndes tidigare några uppgifter på dimensioneringen för golvvärmen? Där kan du hitta vilket tryck som ska ligga över fördelarna, och har du flera fördelare hur ligger rören som matar de olika dvs efter varandra eller med skilda matningar mer direkt från källan?

Har du inte enormt stora skillnader i antal slingor som går till/från och relativt rejäla matningsledningar med litet tryckfall kör du bäst med läge konstant difftryck. Principen är att för golvvärmefördelaren alltid ha konstant difftryck där så att injusteringarna för slingorna alltid stämmer oavsett antal som ligger till. Och har du många slingor som stänger bör du isf justera framtemperaturen så att fler ligger till. Om du skulle mäta så är det difftryck över fördelare och justera tryckuppsättningen över pumpen efter det. Vid rätt utfört system och rätt temperatur fram ska tryckfallen i matande rör vara blygsamma jämfört med projekterat tryck ute vid fördelarna. Alltså ställ in pumpen att hålla lite över vad du har uppgift på över sämsta slinga så blir det vettigt.

Andra inställningen med variabelt difftryck till del proportionellt mot flödet passar bättre för radiatorsystem med termostater och relativt högt och lika tryckfall i rörsystemet.Då är den proportionella delen till för att kompensera förlusten i rören och pss som vid din fördelare då ha i stort konstant tryck över radiator och termostat lokalt.

Du behöver säkert inte tänka så mycket över detta för en liten anläggning, ställ konstant tryck och om möjligt ställ trycket efter handlingarna om de finns. Huvudsaken både mot ljud och lite elbesparing är att du har en tryckreglerad pump. För att få det helt optimalt får man ha mätning av difftrycket ute vid fördelaren och inte bara styra tryckuppsättningen över pumpen då skulle rörtryckafallet kompenseras perfekt i varje driftpunkt. Så fungerar det i större anläggningar och i flera led för att alltid ha konstant tryck vid förbrukarna men det spelar ingen större roll i en liten hemanläggning.

Ett problem med den variabla regleringen du kan välja in är att inga parametrar för hur kompenseringen ska göras är åtkomliga. Det är valt ett medel som kommer passa de flesta som behöver den moden och det gör knappast du så kör med fördel konstant mot golvvärmen.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Tack för ett matnyttigt svar!

GK100 GK100 skrev:
Har du som nämndes tidigare några uppgifter på dimensioneringen för golvvärmen? Där kan du hitta vilket tryck som ska ligga över fördelarna, och har du flera fördelare hur ligger rören som matar de olika dvs efter varandra eller med skilda matningar mer direkt från källan?
Jag har tyvärr inga dimensioneringsuppgifter på anläggningen eftersom det var jag själv som installerade golvvärmen efter bästa förmåga. Men det är en relativt vanlig topologi: fem slingor på övervåningen, sex slingor på nedrevåningen, 16mm LK PEX i spårad skiva överallt, slinglängder mellan 70m och 90m. Båda fördelare parallellkopplade och matas via 25mm Cu rör från ett 100L arbetstank. Alla slingor fick i senare skede LK ICS2 rumsstyrning (som sänkte min förbrukning med uppskattningsvis 10%). Fallhöjd från övervångingen är cca. 2.2m och systemtryck 0.8 bar.

GK100 GK100 skrev:
Och har du många slingor som stänger bör du isf justera framtemperaturen så att fler ligger till.
Japp. Det var lite knepigt att ställa in värmekurva så att den lirade med rumsstyrningen. Jag har först ställt in värmekurvan så alla rum håller 22 grader på natten med alla ventiler öppna (rumsstyrning av). Sen installerade jag rumsstyrningen, ställde in den på 22.5 så den endast "kapar toppar" och inte reglerar aktivt. Så rumsventiler är mest aktiva på dagen...på nätterna är ventilerna öppna.

Tänkte uppdatera:

Nu har det gått två veckor och nya cirkpumpen har snittat 0.57kW/h per dygn (varierar beroende på termostater). Gamla pumpen drog 1.67kW/h per dygn.

Efter lite labbande bestämde jag mig att köra med variabel tryckdelta, då det verkar fungera bäst.
På dagarna (då nedre våningar värms upp av solen och 70% av slingor stängs går pumpen ner till så lite som 14W. På nätterna när alla slingor är öppna flödar den cca. 1 kubik/h och drar runt 25W.

Jag inbillar mig att VP'n startar inte lika ofta på dagarna också, då pumpen går ner i varvtal och därmed "stör" inte siktningen i arbetstanken lika mkt. som gamla som gick för fullt även med många slingor stängda.

• Gilla
LasseWatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.