13 163 läst · 36 svar
13k läst
36 svar
Hyra ut del av bostaden till sitt företag.
Du får dra av för faktiska kostnader vilket innebär att det du anser vara vad förrådet kostar dig drar du av. Om du är skötsam och har alla papper i ordning så är det bara att visa för Skatteverket, de kan avslå och du överklagar där då visar upp kvitton och liknande vilket brukar innebära att du får rätt, skattmasar är inte mer än människor de heller och kan ha fel. Specificera i deklarationen alla dina kostnader, var inte blyg bara, vi har rätt att dra av vad vi anser vara kostnader och straffas inte om vi skulle råka ha överdrivit lite.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Njaa.. Om det handlar om att hyra en lokal "av sig själv", så gäller väl marknadsmässig hyra som en godkänd kostnad i bolaget? Under förutsättning att övriga regler om egen ingång etc. följs. Och marknadsmässig hyra har inte med den faktiska kostnaden att göra.
Jag skall väl inte grotta ner mig allt förlångt i den här problematiken men vet av egen erfarenhet att den lokal som jag delvis nyttjar beräknar jag den totala kostnaden för, räknar ut en proportionerlig kostnad som sedan dras av som utgifter.
I TS fall är det väl frågan om en bod som kostat en del att uppföra, markavgifter, elanslutning och dylikt vilket innebär dryga kostnader.
Om dessa sammanförs till en totalkostnad, en lämplig avskrivning beräknas och summan torde då vara avdragsgill till hundra % om nu inte boden används till annat också.
Så, summa summarum blir att man inte hyr av sig själv utan drar av de kostnader man har för att kunna utföra sitt arbete.
I TS fall är det väl frågan om en bod som kostat en del att uppföra, markavgifter, elanslutning och dylikt vilket innebär dryga kostnader.
Om dessa sammanförs till en totalkostnad, en lämplig avskrivning beräknas och summan torde då vara avdragsgill till hundra % om nu inte boden används till annat också.
Så, summa summarum blir att man inte hyr av sig själv utan drar av de kostnader man har för att kunna utföra sitt arbete.
Kan berätta en historia som inte direkt handlar om detta ämne men visar på hur det går att tänka.
Jag körde med min privatbil i tjänsten.
Det var mycket noga att fylla i körrapporter så att jag vid deklarationen kunde dra av de där kronorna för att på så sätt minskaden ersättning jag fick från företaget.
En dag rasslade det till i motorn och bilen fick lämnas in för motorrenovering.
Dryga pengar blev resultatet men juristen på företaget sa att räkna ut totalkostnaden för bilen under året, dela det med antalet mil som du kör, multiplicerar det med antalet mil i tjänsten och dra av det som kostnader.
Går aldrig, sa jag men det var helt okej.
Trots att milkostnaden vida översteg det snålt tilltagna schablonavdraget.
Alltså, faktiska kostnader dras av men om det nu råkar stå en gästsäng i utrymmet jag nyttjar så får jag ju vara bereddatt förklara det för skattmasen om de nu skulle titta förbi, även en egen företagare kan bli trött efter digra timmar med bokföringen och då är det ju skönt att ha en säng att vila på.
Jag körde med min privatbil i tjänsten.
Det var mycket noga att fylla i körrapporter så att jag vid deklarationen kunde dra av de där kronorna för att på så sätt minskaden ersättning jag fick från företaget.
En dag rasslade det till i motorn och bilen fick lämnas in för motorrenovering.
Dryga pengar blev resultatet men juristen på företaget sa att räkna ut totalkostnaden för bilen under året, dela det med antalet mil som du kör, multiplicerar det med antalet mil i tjänsten och dra av det som kostnader.
Går aldrig, sa jag men det var helt okej.
Trots att milkostnaden vida översteg det snålt tilltagna schablonavdraget.
Alltså, faktiska kostnader dras av men om det nu råkar stå en gästsäng i utrymmet jag nyttjar så får jag ju vara bereddatt förklara det för skattmasen om de nu skulle titta förbi, även en egen företagare kan bli trött efter digra timmar med bokföringen och då är det ju skönt att ha en säng att vila på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag vet en firma som hade kontor i en "kontoriserad" lägenhet i city. Skattemyndigheten trodde inte på det utan ville beskatta honom för att firman stod för "övernattningslägenhet". Han fick ut handläggaren att titta på kontoret. Och handläggaren accepterade att det är ett kontor, inte en bostad. Men så får handläggaren syn på badrummet. Där fanns ett jacuzzi bad, sedan sista bostadsägaren. Då förmånsbeskattades företagaren med 7000 om året för "badförmån".
Liknande trådar
-
Brf förbud att hyra ut garageplats del av år!
Bostadsrätt -
Skälig hyra, uthyrningsdel i villa.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hus där man kan hyra ut en del när barnen flyttar ut
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Släkting vill hyra ut del av lägenhet.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hyra ut del av villan?
Juridik