852 432 läst · 5 055 svar
852k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Utan att vara dryg så citerar jag mig själv ;B Boan skrev:
Gjorde både SW & full återställning, men USB via SPC Connect Pro funkar inte.. Får upp ett felmeddelande;
"There was an error opening the USB serial port connection. Please try to unplug the USB cable to the SPC penel"
Så ja, vare sig programmet eller webben får någon kontakt,.
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 423 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 423 inlägg
Jag trodde SPC Connect PRO inte var samma sak, utan det är den nya web-grejen. Men IPO Opz99 skrev:Utan att vara dryg så citerar jag mig själv ;
Gjorde både SW & full återställning, men USB via SPC Connect Pro funkar inte.. Får upp ett felmeddelande;
"There was an error opening the USB serial port connection. Please try to unplug the USB cable to the SPC penel"
Så ja, vare sig programmet eller webben får någon kontakt,.
Nr är ok i panelen?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
O Opz99 skrev:
Om du i webläsaren skriver https://192.168.1.100
Sen kommer du till en sida som man kan lura sig på att man misslyckats. Där trycker du avancerat och sen visa sida (webläsaren protesterar för att anslutningen inte är säker) .
Nepp...S SueCia skrev:
"
Webbplatsen kan inte nås
192.168.1.100 kan inte nås för tillfället.
Testa att
- kontrollera anslutningen
- kontrollera proxyn och brandväggen
"
hade testat två datorer och tre webbläsare, men lyckades via nätet hitta ytterligare inställningar som gjorde att det funkade. Mysko ändå att inte SPC Connect PRO funkade via USB, borde ju vara en enkel väg in...B Boan skrev:
Men nu är det strul med att få panelen online i SPCConnect på webben.... hittar inte krypto reset som jag läste om i tråden, någon som vet vart det finns?
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 423 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 423 inlägg
Urk vad jobbigt. Jag har lyckats hålla mig borta från att behöva krångla med det där. Uppgraderade en gammal från 2.1.3 och det gick hela vägen och hoppade in fint i SPC Connect vid 3.6.6... var lite orolig att det skulle blir nåt likande. Fördelen med 3.8.5 är ju att SSL är löst osv så det funkar bättre.O Opz99 skrev:hade testat två datorer och tre webbläsare, men lyckades via nätet hitta ytterligare inställningar som gjorde att det funkade. Mysko ändå att inte SPC Connect PRO funkade via USB, borde ju vara en enkel väg in...
Men nu är det strul med att få panelen online i SPCConnect på webben.... hittar inte krypto reset som jag läste om i tråden, någon som vet vart det finns?
@Boan. Tyvärr finns ett nytt SSL-bekymmer även i de senaste versionerna av SPC-firmwaren. Problemet är att SPC inte stöder TLS1.3. A workaround, som dock inte är så trevlig, finns här: https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=1820B Boan skrev:Urk vad jobbigt. Jag har lyckats hålla mig borta från att behöva krångla med det där. Uppgraderade en gammal från 2.1.3 och det gick hela vägen och hoppade in fint i SPC Connect vid 3.6.6... var lite orolig att det skulle blir nåt likande. Fördelen med 3.8.5 är ju att SSL är löst osv så det funkar bättre.
Dessvärre blir ju larmet oanvändbart ioma det inte verkar funka längre att som privatperson skapa SPC Connect konto och kunna lägga till paneler map "kryptonyckel" problematiken... Lite surt när man har grejor för ett gäng tusen som inte längre funkar ....eller har någon kommit på någon work-around?gol skrev:
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 423 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 423 inlägg
Vad är det för problem många har med att inte kunna ansluta paneler till spcconnect? Gjorde ju det för en vecka sen och gick bra. Jag är inte med på vad som går fel för de som har problem, är det att kunna ha flera paneler på samma konto?O Opz99 skrev:Dessvärre blir ju larmet oanvändbart ioma det inte verkar funka längre att som privatperson skapa SPC Connect konto och kunna lägga till paneler map "kryptonyckel" problematiken... Lite surt när man har grejor för ett gäng tusen som inte längre funkar ....eller har någon kommit på någon work-around?