29 256 läst · 65 svar
29k läst
65 svar
Kommunen vill ta en del av min mark
Gatukontoret väljer såklart den billigaste lösningen genom att göra intrång på annans mark via frivillig överenskommelse om att få slänta av.
Inga gränser berörs. Inga lantmäterikostnader.
Låga kostnader för anläggning, jämfört med ett riktigt L stöd och återställning.
Snabbt förfarande jämfört med en legal process, möjligen vill de upprätta servitut på slänten.
Jag tycker du skall gå på möte, lyssna på vad de vill, be att få allt underlag för att ta med hem och konsultera juridiskt ombud och återkoppla.
Tar de slänten blir du av med marken, men de kommer vilja påskina att din byggrätt kvarstår och ev legala kostnader slipper du.
Kom ihåg att fördelen ligger på dig, även om de tvingar på dig ett servitut är det en process bakom.
Vad vill du ha? Personligen hade jag gett marken mot likvärdig , krävt kommunen betalar fastighetsombildningen och offrat ev. Häck utanför min tomt.
Inga gränser berörs. Inga lantmäterikostnader.
Låga kostnader för anläggning, jämfört med ett riktigt L stöd och återställning.
Snabbt förfarande jämfört med en legal process, möjligen vill de upprätta servitut på slänten.
Jag tycker du skall gå på möte, lyssna på vad de vill, be att få allt underlag för att ta med hem och konsultera juridiskt ombud och återkoppla.
Tar de slänten blir du av med marken, men de kommer vilja påskina att din byggrätt kvarstår och ev legala kostnader slipper du.
Kom ihåg att fördelen ligger på dig, även om de tvingar på dig ett servitut är det en process bakom.
Vad vill du ha? Personligen hade jag gett marken mot likvärdig , krävt kommunen betalar fastighetsombildningen och offrat ev. Häck utanför min tomt.
När marken i detaljplan ändras från "tomtmark" till "allmän plats", "gångbana", "väg" etc, så skiljer värdet drastiskt.Saabgubben skrev:
Tack för svaren!
De planerar bygga 150st radhus här omkring men det lär ju ta en stund ändå.
Jag är med på det med häcken som står på kommunens mark. Det e inget jag tänker bråka om. Men en större del av häcken är på min mark med och då tänker jag att den ska dom plantera om/flytta till de nya gränsen samt ersätta mig för marken.
Någon som varit med om liknande och vet vad ersättningen är per kvm?
Kan man dra på det så dom tröttnar? Eller är det inte till min fördel?
Jag betalar skatt och vill inte att skattepengarna går till onödigt bråk. Men då jag även betalat för den marken jag äger nu och vill helst inte få mindre tomt å en låg ersättning för min mark då jag förlorar mer än vad jag tjänar på det. så tänker jag inte ge mig i första taget.
Vill veta vad som kommer hända, hur går processen till?
Jag har även robot gräsklippare å det e ledningar överallt (på min mark) antar att de ska justeras/flyttas dem med. Och nu hoppas jag att jag inte behöver stå för något.
Mvh
Walle
Du kommer bara få några kr/m2.
Absolut en dålig affär!
Krångla, överklaga mm, och gör under tiden upp i godo.
Begär att man exempelvis exakt märker ut tomtgränser mm.
Finns ingen anledning att de upp.
Vill till och med minnas att kommunen har skyldighet att stå för dina juridiska kostnader om det blir tvist.
Om detta stämmer, så se till att du hittar den dyraste advokatbyrån, och deras mest seniora och dyraste advokat.
Kommunen kommer då att så snabbt som möjligt komma överens för att hålla kostnaderna nere.
Har en kompis som gjorde på detta sätt när hans tomt skulle lösas in, med ett mycket bra slutresultat.
Har skummat igenom tråden, men kan inte se någonstans att det svaras på frågan huruvida det finns en detaljplan eller inte?
Är marken som kommunen nu vill lösa in utlagd som allmän plats enligt detaljplan eller inte? Det är av mycket stor betydelse beträffande kommunens möjlighet att ta marken. Kortfattat kan sägas att finns detaljplan och marken i fråga är utlagd som allmän plats är det lättare att ta marken med tvång än det inte finns någon detaljplan.
Det dr_bbb skriver stämmer inte. Ändras markanvändning i detaljplan från kvartersmark för enskilt bebyggande till allmän plats gäller Expropriationslagen 4 kap. 3a §, vilken säger att marken ska värderas som vad den tillåtna användningen var närmast innan den blev utlagd som allmän plats första gången. I detta fall tomtmarksvärde.
Om den delen som kommunen önskar ta i anspråk är utlagd som allmän plats ska ersättning utgå motsvarande marknadsvärdeminskningen fastigheten lider på plus 25 %. I grunden antas man utgå från differensprincipen, men den är ofta svår att tillämpa. Därför uppskattar man värdeminskningen utifrån marginalvärdeteorier. Kortfattat kan man säga att man antar att fastigheten minskar i värde "på marginalen" när det är mindre intrång som sker. Vanligtvis utgår man från det genomsnittliga tomtmarksvärdet (inget byggnadsvärde ska vara med), alltså tomtmarksvärdet / arealen på fastigheten. Denna kvot multiplicerar man med intrånget. Detta belopp multiplicerar man sen med ett marginalvärde, normalfallet en 33 % när det gäller bostadsfastigheter.
Vill du läsa på mer om det rekommenderas kapitel 6 i Markåtkomst och ersättning, fjärde upplagan, av Sjödin, Ekbäck et al.
Är marken som kommunen nu vill lösa in utlagd som allmän plats enligt detaljplan eller inte? Det är av mycket stor betydelse beträffande kommunens möjlighet att ta marken. Kortfattat kan sägas att finns detaljplan och marken i fråga är utlagd som allmän plats är det lättare att ta marken med tvång än det inte finns någon detaljplan.
Det dr_bbb skriver stämmer inte. Ändras markanvändning i detaljplan från kvartersmark för enskilt bebyggande till allmän plats gäller Expropriationslagen 4 kap. 3a §, vilken säger att marken ska värderas som vad den tillåtna användningen var närmast innan den blev utlagd som allmän plats första gången. I detta fall tomtmarksvärde.
Om den delen som kommunen önskar ta i anspråk är utlagd som allmän plats ska ersättning utgå motsvarande marknadsvärdeminskningen fastigheten lider på plus 25 %. I grunden antas man utgå från differensprincipen, men den är ofta svår att tillämpa. Därför uppskattar man värdeminskningen utifrån marginalvärdeteorier. Kortfattat kan man säga att man antar att fastigheten minskar i värde "på marginalen" när det är mindre intrång som sker. Vanligtvis utgår man från det genomsnittliga tomtmarksvärdet (inget byggnadsvärde ska vara med), alltså tomtmarksvärdet / arealen på fastigheten. Denna kvot multiplicerar man med intrånget. Detta belopp multiplicerar man sen med ett marginalvärde, normalfallet en 33 % när det gäller bostadsfastigheter.
Vill du läsa på mer om det rekommenderas kapitel 6 i Markåtkomst och ersättning, fjärde upplagan, av Sjödin, Ekbäck et al.
Tillägg: Efter att man multiplicerat med marginalvärdet (vanligen en tredjedel) ska hela produkten multipliceras med 1,25 pga av påslaget om 25 % som infördes år 2010 vid ändring av expropriationslagen.
Snabbt räkneexempel (så kan du räkna själv på ett ungefär hemma så har du något att utgå ifrån om du vill försöka förhandla), återigen allt utifrån att det finns detaljplan med kommunalt huvudmannaskap:
Ingångsvärden
Taxeringsvärde mark: 800 000
K/T-värde för kommunen (kan hittas via SCB): 1.8
Areal: 1 000 kvm
Intrång: 60 kvm
Bedömningar
Bedömt marknadsvärde för tomtmarken med K/T-metoden: 800 000 x 1.8 = 1 440 000 kr
Genomsnittligt tomtmarksvärde: 1 440 000 / 1000 = 1 440 kr.
Bedömd marknadsvärdeminskning: 1 440 kr/kvm x 60 kvm x 1/3 (marginalvärde) = 28 800 kronor.
Ersättning: Marknadsvärdeminskning plus 25 % = 28 800 x 1.25 = 36 000 kronor.
Ovan exempel antar då att det inte finns någon bestämmelse om minsta fastighetsstorlek i detaljplanen, eller några andra s.k. "trappstegseffekter". Då måste man räkna på andra sätt.
Slutlien tillkommer såklart ersättning för de tomtanläggningar som finns inom ianspråktagen yta. Gräsmatta brukar antas redan "rymmas" i tomtmarksvärdet. Men buskar, träd, staket etc. måste värderas separat enligt tomtanläggningsmetoden (finns att läsa om på lantmäteriets hemsida).
Snabbt räkneexempel (så kan du räkna själv på ett ungefär hemma så har du något att utgå ifrån om du vill försöka förhandla), återigen allt utifrån att det finns detaljplan med kommunalt huvudmannaskap:
Ingångsvärden
Taxeringsvärde mark: 800 000
K/T-värde för kommunen (kan hittas via SCB): 1.8
Areal: 1 000 kvm
Intrång: 60 kvm
Bedömningar
Bedömt marknadsvärde för tomtmarken med K/T-metoden: 800 000 x 1.8 = 1 440 000 kr
Genomsnittligt tomtmarksvärde: 1 440 000 / 1000 = 1 440 kr.
Bedömd marknadsvärdeminskning: 1 440 kr/kvm x 60 kvm x 1/3 (marginalvärde) = 28 800 kronor.
Ersättning: Marknadsvärdeminskning plus 25 % = 28 800 x 1.25 = 36 000 kronor.
Ovan exempel antar då att det inte finns någon bestämmelse om minsta fastighetsstorlek i detaljplanen, eller några andra s.k. "trappstegseffekter". Då måste man räkna på andra sätt.
Slutlien tillkommer såklart ersättning för de tomtanläggningar som finns inom ianspråktagen yta. Gräsmatta brukar antas redan "rymmas" i tomtmarksvärdet. Men buskar, träd, staket etc. måste värderas separat enligt tomtanläggningsmetoden (finns att läsa om på lantmäteriets hemsida).
Hur gick det för dig med detta?Saabgubben skrev:
Jag tackar så för alla svar, jag blev mycket klokare tack vare er!
Jag ringde till kommunen idag och dom sa något sånt med stilen att just min mark är (punkt markerad!?) och dom får inte tvinga mig sälja eller ge en bit av den om jag inte vill. Vilket var jäkligt skönt att höra.
Vi har bokat ett möte där vi ska prata mer om det. Jag känner mig lugn nu.
De bekräftade att det är ca 35 kvm det handlade om så jag var ganska nära med mina gissningar.
Ersättningen skulle bli 30% av markvädet !!
Ev. Häck planterar de om. Eller ersätter med pengar.
Om jag tänker lite högt nu så funderar jag på att säga att jag vill ha 100tkr + ny planterad häck. Hur troligt är det att jag får som jag vill?
Jag har ju inget att förlora så säger dom nej så säger jag desamma tack och hej så får dom hitta en annan väg eller lösa det på andra sätt.
Hon jag pratade med verkade lugn och lät inte pressad på något sätt.
Jag är inte ute efter att bli rik på detta, men min mark är värld för mig, jag känner inte för att skänka bort delar av den.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
gick bra, de rörde inte min mark utan gav sig på andra sidan gatan som är kommunalt ägtNissens skrev:
man får stå på sig även om deras chanser att vinna är större än våra (markägare).
ibland handlar det om tiden och deadline i deras projekt som gör att dom blir pressade och inte hinner med en långdragen ledningsrätt process som tar mellan 6-12månader.
Liknande trådar
-
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Kommunen vill ta ner mitt träd
Juridik -
Vilka gatukostnader kan kommunen ta ut från villaägare?
Juridik -
Kommunen vill ta bort samfällighetens belysning efter 40 år
Juridik -
Godkänd bygganmälan för soltak, nu vill kommunen ha bygglov
Juridik