Byggahus.se
Hur dumt är det att köpa ett hus som står på en tomt med tomträtt?
Vilka är nackdelarna och evt fördelar förutom avgälden varje år då såklart?

Är det några problem om man ska söka bygglov för altan, bergvärme eller friggebod?

BirgitS
Fördelen är väl att huspriset brukar vara lägre eftersom driftskostnaden är högre pga. avgälden. Nackdelen att man inte vet hur hög avgälden blir i framtiden, det kan ju kännas lite jobbigt om den blir några gånger högre när avtalet går ut.

Det är mycket vanligt med tomträtter i vissa områden kring Stockholm och jag har aldrig hört att det skulle vara någon skillnad i bygglovshanteringen.

Oftast så är inte priset tillräckligt mycket lägre i förhållande till att man har avgälden att betala. Alltför många köpare tar inte in den högre driftskostnaden i kalkylen, så priset på en tomträtt är ofta för högt jämfört med en friköpt tomt.

Så vitt jag vet finns inga praktiska svårigheter som begränsningar i byggrätt osv. som är kopplade till just att det är en tomträtt. Jag har för mig att kommunen kan ställa specifika krav i tomträttsavtalet, ex. att man måste vara ansluten till fjärrvärme och liknande. Så det kan var lämpligt att läsa avtalet innan man köper.

På många ställen runt Sthlm får man faktiskt lösa in gamla tomträtter och åtminstone i mitt barndomshem var priset (för 15 år sedan) inte orimligt.

I Göteborg avspeglas inte att man faktiskt inte äger tomten i priset (tillräckligt) i alla fall inte om man räknar på kostnaden för att köpa tomten 75% av taxeringsvärdet om jag inte minns fel.

• Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Boendekostnad över 50' är ju extremt höga för så lite. I ett sådant hus ska man inte använda källaren som boyta. Hur mycket du än isolera och dränera. Och då är boytan bra 91 m2 så huset är rätt litet för fyra personer. Det löser du endast med en tillbyggnad.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Boendekostnad över 50' är ju extremt höga för så lite. I ett sådant hus ska man inte använda källaren som boyta. Hur mycket du än isolera och dränera. Och då är boytan bra 91 m2 så huset är rätt litet för fyra personer. Det löser du endast med en tillbyggnad.
Fel tråd?

Den största nackelen som jag ser det är att du inte vet vad det kommer att kosta i framtiden, det gäller väl speciellt i områden som varit billiga men plötsligt blir inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.