Byggahus.se
Är lite fundersam över vad det minsta effekttalet på en dimmer avser.
För ett tag sedan monterade jag en dimmer i sovrummet och tog första bästa på jem&fix. Nu när jag monterat en LED i taket (6W) istället för den gamla glödlampan så kom jag på att den dimmern jag monterade ligger i intervallet 20-300W. Trots detta fungerar dimmern bra trots att det är en bråkdel av vad min-värdet på dimmern anger.
Vad finns detta värde för? Är det något som riskerar att bli knas om jag fortsätter att köra med den?
Hör inga oljud eller annat som man kan uppleva ibland med dimmer på LED, utan allt funkar som jag vill.
Jag har inte kvar förpackningen men tror att det är denna modell: https://www.jemfix.se/dimmer/7112/9023854/.

De kan funka dåligt med för låg last. Men om det funkar är det ingen fara. Något farligt ska inte kunna hända.

• Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Tack för svar. En fundering som dykt upp kring detta är om en riktig LED-dimmer skulle klara av att få ner ljusstyrkan lägre än vad dessa billigare klarar och eller om det beror på ljuskällan i sig?
Det är en dimbar Osram på 6,5 W (inte 6 som jag skrev i starten) så det är inget lågprismärke, men när dimmern är på det lägsta så lyser den fortfarande betydligt starkare än vad en hederlig glödlampa gör.
Är detta något som kan förbättras med en bättre dimmer, eller är det bara så det funkar med dagens LED-lampor? Helst skulle jag vilja få ner ljusstyrkan så att det på minimum skulle kunna fungera som extremt svag nattlampa när jag har barn förbi som fortfarande är lite mörkrädda av sig, men vet inte om det är möjligt.

En annan dimmer skulle helt klart kunna fungera bättre. Knäckfrågan är vilken. Det måste provas fram. Så surfa in till Osram och leta efter en tabell över dimmers som de har provat. Alla stora tillverkare har sådana tabeller. Har du tur hittar du en som kan dimra 1-100% och inte orsakar flimmer eller surr.

Min sedvanliga kontrollfråga: har du provat att plejd faktiskt fungerar med osrams samtliga 6.5W led-lampor?

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Jag kör med eltakos dosdimmers, har naturligtvis inte provat marknadens alla lampor men hittils har de funkat bra mot det jag stoppat dit.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Min sedvanliga kontrollfråga: har du provat att plejd faktiskt fungerar med osrams samtliga 6.5W led-lampor?
Har inte kollat mot Osram, men det är skillnad helt klart efter att testat dom olika GU 10 230V Led jag hade på olika ställen.
ICA home 4,8 W klarar inte att dimmas till noll, strax innan dom slocknar så ”fladdrar” dom.
RUSTA 5 W fungerar utmärkt ner till släckt utan flimmer, däremot är där en viss hysteres, så har man helt släkt tände den upp först efter man ökat till 10% sen kan man dimma ner till noll.
Så helt klart är det skillnad på Led lampor. Det är bara att prova.
Men med PLEJD har det aldrig varit några problem t.o.m. med blandade laster på samma utgång, jag har 230 V Ledlist på samma som drivdon med spott.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.