Byggahus.se
Hej
Bygger en sommarstuga på 25 kvm med ett loft.allt är helt öppet utan innerväggar. På ena kortsidan kök och andra glasvägg. På ena långsidan kamin och andra luftvärmepump. Ingen toa, dusch finns.
Hur bör jag ordna med ventilation? Självdra? Var bör ventiler sitta? Ska även kunna vara där vissa vinterdagar.
Tacksam för svar
Håkan

Hej,
Jag hade startat med tilluftsventil vid kaminen, så långt ifrån köket som möjligt. I köket en frånluftsventil.
Sedan får man utvärdera om det behövs mer beroende på användning.

Låter sunt men ovanför köket är ett loft så då blir inte frånluften så högt som möjligt...tror du det gör något?

Sätter du tilluften lågt ner vid kaminen, så borde väl en frånluftsventil placeras ovanför spisen.

Med tanke på loft så kanske den här ventilationen är för dålig sommartid, då det väl lär bli rejält varmt under taket..

Frånluftsfläkt i köket och tilluft på loftet och vid kaminen?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frånluftsfläkt i köket och tilluft på loftet och vid kaminen?
Vår "tilluft"- ventil på loftet fungerar som frånluft. Det blir dammigt på insidan av insektsnätet, som sitter i ventilen.
Kanske fungerar just när man kör köksfläkten, men inte med självdrag.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Jag menade att du skulle köra mekanisk frånluft i köket som går kontinuerligt

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vår "tilluft"- ventil på loftet fungerar som frånluft. Det blir dammigt på insidan av insektsnätet, som sitter i ventilen.
Kanske fungerar just när man kör köksfläkten, men inte med självdrag.
Detta är mer regel än undantag, Naturlagarna. Inte ens med en paxfläkt blir undertrycket såpass stort att det suger in tillräckligt på loftet/övervåningen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag tycker det här är jättesvårt då det finns så många olika teorier om rätt eller fel. Skulle man kunna ha frånluft vid båda kortsidornas nockar med solcellsdrivna fläkt på i alla fall den ena och en eller två tillluft nere vid öppna spisen och nere vid köket... sommartid har man ju dörrar mycket öppet i alla fall och vintern blir det väl bättre självdrav med olika temperaturer... finns ju även en luftvärmepump som cirkulerar runt luften...
Skulle detta kunna vara något?

Vill man vara lite hightec så är väl detta den enda typ av lokal där t.ex mitsubishi vl-100 , el lunos o likn skulle kunna ha ett någorlunda vettigt berättigande då det handlar om att ventilera ett enda rum. Ett fläktdrivet in och utluftsystem som håller fukt,lukt o emissioner i schack men som annars inte hör hemma i lägenheter o villor där våtutrymmen finns .
http://www.heralex.se/lunos/Lunos-nexxt/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.