Nu har jag tryckt in den i tre sekunder och därefter klickat bort varningen på framsidan. Det ska bli spännande och se om kompressorn börjar användas i större omfattning nu.
Tack alla för hjälpen. Lovar rapportera hur det går. Kommer också gå ut och kolla på Eco Air-delen för att se hur det ser ut där.
Går den nu så behövs inget mer i detta läge , bara om det återkommer
Finns inget att resetta i utedelen , annat än om det har löst på låg rep högtryck , beror lite på hur dom gjort , några har automatisk återställning andra har liten knapp att trycka på
Aha, det är en sån. Det som går att resetta är hög och lågtryckspressostat på den gröna boxen, men motorskyddet sitter ju inomhus till motsats från vad jag påstod tidigare. Däremot ser torkfiltret (den röda burken) ut som att det har varit oroväckande varmt..
Har den startat igen?
Tillägg: Rörböjen ovanför kompressorn vid fyrvägsventilen ser ju helt platt ut.. . Är den det?
Tänkte berätta hur det har gått för oss. Eftersom jag inte själv lyckas få ordning på felet så ringde till teknisk support på CTC i Ljungby och fick då ett kontaktnummer till en servicetekniker i närheten.
När han kom hit och mätte strömmen så visade det sig (precis som @CHEMAS skrev här ovan) att en av faserna till kompressorn hade en något svajande strömtillförsel. Han började då med att byta ut ett kontaktdon (se bild) med 6 vanliga sockerbitar eftersom han hade varit med om att det var ett vanligt fel att det kunde vara glappkontakt där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr gav åtgärden inget positivt resultat. Felet fanns fortfarande kvar och vi har haft en superhög elförbrukning på över 5000 kWh i november.
Nästa gång serviceteknikern kom tillbaka (idag) så bytte han ut kontaktorn och kontaktormotorskyddet (bytte ut båda för säkerhets skull). Så nu är jag supernyfiken om allt funkar när jag kommer hem. Annars finns risk att vi måste byta kompressorn och det är ju tyvärr en mycket dyrare åtgärd. Serviceteknikern nämnde 27 tkr (urk!) inkl montering när jag frågade ungefär hur mycket det brukar kosta. Vill helst slippa det. Håll tummarna.
Tänkte berätta hur det har gått för oss. Eftersom jag inte själv lyckas få ordning på felet så ringde till teknisk support på CTC i Ljungby och fick då ett kontaktnummer till en servicetekniker i närheten.
När han kom hit och mätte strömmen så visade det sig (precis som @CHEMAS skrev här ovan) att en av faserna till kompressorn hade en något svajande strömtillförsel. Han började då med att byta ut ett kontaktdon (se bild) med 6 vanliga sockerbitar eftersom han hade varit med om att det var ett vanligt fel att det kunde vara glappkontakt där.
[bild]
[bild]
Tyvärr gav åtgärden inget positivt resultat. Felet fanns fortfarande kvar och vi har haft en superhög elförbrukning på över 5000 kWh i november.
Nästa gång serviceteknikern kom tillbaka (idag) så bytte han ut kontaktorn och kontaktormotorskyddet (bytte ut båda för säkerhets skull). Så nu är jag supernyfiken om allt funkar när jag kommer hem. Annars finns risk att vi måste byta kompressorn och det är ju tyvärr en mycket dyrare åtgärd. Serviceteknikern nämnde 27 tkr (urk!) inkl montering när jag frågade ungefär hur mycket det brukar kosta. Vill helst slippa det. Håll tummarna.
[bild]
Han borde mätt upp kompressorn också tycker iaf jag. Kan vara vajsing med lindningarna. Men hoppas det funkar nu.