36 675 läst · 13 svar
37k läst
13 svar
Förbränningstoalett bra investering eller?
Så är det återigen det där ständig problemet med toaletten. Vad ska man välja? Har tittat mkt på förbränningstoalett alternativet och hade det inte varit för den höga ingångskostnaden så hade valet nog varit lätt. Men som sagt den kostar ca 30000 i inköp och det känns ju så där men jag skulle vilja höra med någon som faktiskt använder den och gärna som har använt den i några år. Funkar det i längden. Och är det så bra som det verkar när man läser om den på nätet.
Idag har vi mulltoa och det funkar men skulle vilja slippa den och nu håller vi på att renovera i stugan och tänkte då passa på. Det finns i dag bara avlopp från vasken som går till en gammal stenkista så det är inte något alternativ att sätt i riktig toa och Bioglobes miljö toa är ett ännu dyrare alternativ. Sen har vi tittat på pacto och frystoa men då känner vi att då kan vi lika bra behålla mulltoan.
d^_^b
Idag har vi mulltoa och det funkar men skulle vilja slippa den och nu håller vi på att renovera i stugan och tänkte då passa på. Det finns i dag bara avlopp från vasken som går till en gammal stenkista så det är inte något alternativ att sätt i riktig toa och Bioglobes miljö toa är ett ännu dyrare alternativ. Sen har vi tittat på pacto och frystoa men då känner vi att då kan vi lika bra behålla mulltoan.
d^_^b
Har haft ett hus i ett år nu där det är förbränningstoa. Själva toan är 5 år gammal. Den funkar klockrent. Vi har den i ett utrymme som står ouppvärmt när vi inte är i stugan. Slår igång värmen när vi kommer om det behövs. (och i vinter har det behövts,-30 flera gånger när vi kommit). Vi är två vuxna och då behöver man inte tömma ofta, kanske en gång var 14:e dag eller nåt sånt. Den är av fabrikat Cinderella. Det enda negativa skulle väl då vara elförbrukningen som jag antar kan bli en del om man är många och springer ofta. Själv skulle jag tveklöst köpa en ny om den vi har skulle lägga av.
Kjell
Kjell
Tack för ditt svar. Undrar även om någon har koll på hur länge de håller. Och om någon vet vad som brukar gå sönder och om de går att laga överhuvudtaget. Och vad är det sóm gör att de är så vanvettigt dyra inköp.
Trevlig helg på er
Trevlig helg på er
Driftskostnaden på förbränningstoaletterna är rätt hög vilket man bör ta med i kalkylen; om man köper den på t.ex. K-Rauta så vill dom ha 34500:- och sen köper man till påsar (man måste ladda toastolen med påsar, en per besök) för en krona styck och så drar den el för ytterligare ett par kronor per besök så blir det snart pengar om man är 3-4 personer och har lite gäster då och då. Är man bara beredd på det från början så tror jag det är en av de bättre lösningarna om man ser till bekvämlighet och hygien. Fördelen är att den alltid är redo, inte luktar, inte är full med insekter och inte kräver (dyrt) avlopp, reningsverk etc. Om alternativet är eget minireningsverk etc. så kanske man kan köpa förbränningstoan och dessutom göra sådär 20000 besök för samma pengar
Dessutom, om alternativet är mulltoa med värme om omrörare så drar även de en hel del el, likaså minireningsverk om än i mindre omfattning.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag ser inte riktigt vad problemet med mulltoaletter? Vad är det som luktar? Kör man med urinseparering ner i en dunk, låt slangen bilda ett vattenlås och efterfyller med en skvätt vatten, så har man ju ett klockrent dass. Lägger man dessutom i torv/löv efter varje besök så kommer ni få den allra finaste matjorden.
Kan det bli enklare och billigare? Tänk vad mycket roligt ni skulle kunna renovera för 30k
Dock så går ju inte utedasset att ha inomhus, vilket kanske var ett krav?
Ni kan inte fixa till det med en av biltemas manuella båttoaletter då? Med all installation som krävs så lär det trots allt sluta en rejäl bit under 30k.
Denna kostar 899:-

Kan det bli enklare och billigare? Tänk vad mycket roligt ni skulle kunna renovera för 30k
Dock så går ju inte utedasset att ha inomhus, vilket kanske var ett krav?
Ni kan inte fixa till det med en av biltemas manuella båttoaletter då? Med all installation som krävs så lär det trots allt sluta en rejäl bit under 30k.
Denna kostar 899:-

Vad sägs om en båttoalett eller riktigt snålspolande toalett kopplad till en nergrävd tank på ett par kubikmeter. Installationskostnad och driftskostnad i form av tömning en gång om året lär ju vida understiga en förbränningstoalett.
Tack för svaren. Det är just enkelheten och driftsäkerheten jag är ute efter. Och ja jag vill kunna gå på toaletten inomhus.
Nergrävd tank kommer förmodligen aldrig att bli godkännt av kommunen och dessutom så är det i princip omöjligt att komma åt med en slamsugare. Han har visseligen med sig extra slangar men det rör sig om ca 75-100m för att han ska komma till. Och det avståndet är det bla pga brunnen där vi får vårt vatten från ligger illa till ur toalett aspekten.
Jag har tittat på alternativ som bla finns i Hörby http://www.bioglobe.se/ men det är ännu dyrare. närmare 50.000.
Nergrävd tank kommer förmodligen aldrig att bli godkännt av kommunen och dessutom så är det i princip omöjligt att komma åt med en slamsugare. Han har visseligen med sig extra slangar men det rör sig om ca 75-100m för att han ska komma till. Och det avståndet är det bla pga brunnen där vi får vårt vatten från ligger illa till ur toalett aspekten.
Jag har tittat på alternativ som bla finns i Hörby http://www.bioglobe.se/ men det är ännu dyrare. närmare 50.000.
Vill bara tipsa om en sak. Om ni inte har jättelångt till Norge. Gå in och titta på www.finn.no och sök på forbrenningstoalett. De är mkt billigare där och en helt annan omsättning. Vi fick tag i vår begagnade för 14000:- sek och så tankade vi för 1200:- men det är fortfarande långt till de få begagnade som finns i Sverige och de ligger långt från skåne där jag hör hemma och till en ny som alternativet hade varit 35000 på k-rauta är ju det ännu längre. Nya i Norge kostar ca 23-25 nok.
5år gammal cinderella classic bytt 2 förbrännings element samt 1 kretskort trots att jag bara använder cinderellatoan 3 månader om året. Jag har gjort rent allt efter cinderellas instruktioner. Skräp. Köp ej skiten!marie10663 skrev:
Så är det återigen det där ständig problemet med toaletten. Vad ska man välja? Har tittat mkt på förbränningstoalett alternativet och hade det inte varit för den höga ingångskostnaden så hade valet nog varit lätt. Men som sagt den kostar ca 30000 i inköp och det känns ju så där men jag skulle vilja höra med någon som faktiskt använder den och gärna som har använt den i några år. Funkar det i längden. Och är det så bra som det verkar när man läser om den på nätet.
d^_^b
Kan rekommendera detta istället.
http://www.jets.se/
Mycket billigare per spolning och känns som en vanlig toalett, vi har en sån här på landet.
Inte mycket jobb med att byta säck. Vi kör även med fosforfälla och sedan ned i trekammarbrunn.
Good luck!
http://www.jets.se/
Mycket billigare per spolning och känns som en vanlig toalett, vi har en sån här på landet.
Inte mycket jobb med att byta säck. Vi kör även med fosforfälla och sedan ned i trekammarbrunn.
Good luck!
Hmm...det står attderas vacumtoa varken behöver ström eller trycksatt vatten. Vatten kan jag förstå, finns väl nån tank att fylla men hur skapas vacumet och malningen? Är det meningen att man ska rackla med bilbatterier?
Liknande trådar
-
Bränt kretskort förbränningstoalett, fel i toa eller hus?
El -
Erfarenheter 6 år med solceller och investering batterilagring
Artikelkommentarer -
bergvärme investering eller ej?
Värme allmänt -
Förbränningstoalett problemfritt eller en dyr investering?
Fritidshus -
Fjärrvärmeutbyte eller bergvärmeinvestering?
Värme allmänt