Byggahus.se
Hej!

Jag är kassör i en samfällighetsförening för vatten och avlopp. Vi har nyss färdigställt en "stamledning" för vatten och avlopp i ett bostadsområde. Det är i sin tur anslutet till kommunens VA-nät. De flesta i området har anslutit sig.

Undrar om ni har erfarenhet av vad som gäller om nya medlemmar vill ansluta sig (tex. vid avstyckning)? Lantmäteriet säger till oss att dom har rätt att bestämma att nya medlemmar får koppla in sig utan merkostnad. Vi får alltså bara ta en anslutningsavgift som "självkostnadspris".

Vi anser att det är orimligt eftersom vi hela tiden hört att vi får ta ut en (skälig) högre avgift från nya medlemmar. Ca 15-20% högre. Detta för att kompensera för det arbete och den risk vi gamla medlemmar ändå investerat i anläggningen.

Vore mycket uppskattat om ni hade några insikter om detta ni vill dela med er av.

Om jag tänker rätt så ska Lantmäteriet vid en anslutning till en gemensamhetsanläggning göra en värdering av den anläggning som ansluts till. Dessutom ska man tilldela fastigheten andelstal utifrån anläggningsbeslutet. Utifrån detta ska det sen beslutas om ersättning för anslutningen, och detta motsvarar fastighetens andel i anläggningen.

Så lite enkelt beräknat -
Anläggningens värde: 1 000 000 kr
Andelstal i anläggningen inför förrättningen: 99
Styckningslotten andelstal: 1

Styckningslotten ska då vid anslutning betala en ersättning som motsvarar 1 (andelstal)/100 (anläggningens andelstal efter förrättningen) * 1 000 000 kr (anläggningsvärde). Sen ska även 1/100-del av föreningens övriga tillgångar minus föreningens skulder betalas.

Om ni vill så kan ni själva göra en överenskommelse med den anslutande fastigheten och där själv fylla i den summa som ni ska bli ersatta med. Lantmäteriet kommer i det fallet att göra en värdering av anläggning för att se om ersättningen är skälig med tanke på anläggningens värde.

Du tänker rätt!

En korrigering bara: i och med att det är en samfällighetsförening som förvaltar anläggningen ska ersättningen beräknas på andelstal INNAN förrättningen i ditt exempel. Hade det inte funnits någon förening skulle det beräknats på andelstal EFTER förrättningen. Det beror på att den som ansluter sig kommer att betala en lite del till sig själv när denne betalar ersättning till föreningen. Samma gäller även för tillgångar minus skulder, alltså beräknas på andelstal INNAN.

Vid förening:
"anläggningens värde" / "antal andelar innan anslutning" x "tillkommande andelar"

Vid delägarförvaltning (ingen förening):
"anläggningens värde" / "antal andelar efter anslutning" x "tillkommande andelar"

Värdet av anläggningen kan ju mycket väl vara högre (eller lägre) än kostnaden för att bygga den.

Vill tipsa om ett examensarbete som handlar om just detta. Om jag inte missminner mig vann länkat arbete även pris för bästa examensarbete, men inget jag skulle ta gift på. Där kan man läsa på kring historiken och gällande rätt vid ekonomisk reglering föranledd av ändring av delaktighet i gemensamhetsanläggning.

http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...3_5291_Karin_Gustafsson__Malin_Soedergren.pdf

Förstår inte hur @Huruvida menar att det skulle göra någon skillnad om det finns en förening eller inte? Inträdande fastighet kommer oavsett samfällighetsförening/delägarförvaltning att "betala till sig själv" när den betalar ersättningen för inträdet.

Man kan inte ta ut en straffavgift bara för att det är en efteranslutning. Däremot kan man ju ta ut merkostnader som är orsakade av efter anslutningen.

S Svanteson skrev:
Hej!

Jag är kassör i en samfällighetsförening för vatten och avlopp. Vi har nyss färdigställt en "stamledning" för vatten och avlopp i ett bostadsområde. Det är i sin tur anslutet till kommunens VA-nät. De flesta i området har anslutit sig.

Undrar om ni har erfarenhet av vad som gäller om nya medlemmar vill ansluta sig (tex. vid avstyckning)? Lantmäteriet säger till oss att dom har rätt att bestämma att nya medlemmar får koppla in sig utan merkostnad. Vi får alltså bara ta en anslutningsavgift som "självkostnadspris".

Vi anser att det är orimligt eftersom vi hela tiden hört att vi får ta ut en (skälig) högre avgift från nya medlemmar. Ca 15-20% högre. Detta för att kompensera för det arbete och den risk vi gamla medlemmar ändå investerat i anläggningen.

Vore mycket uppskattat om ni hade några insikter om detta ni vill dela med er av.
Bortsett från vad lantmäteriet säger så kan ni ju inte ta ut en högre kostnad för nya medlemmar bara sådär.
Den nya anslutningen kommer förstås få en annan kostnad när det bara handlar om en anslutning.
När hela anläggningen gjordes blev det kostnader som alla delade på, så är det inte i detta fall.
Så jag tror, med betoning på tror, att ni är tvungna att ta ut en betydligt högre kostnad än bara ett påslag på 15-20%.
Kostnader som är faktiska för hantering av anslutningen, pappersjobb, samtal med lantmäteriet osv.
Så inte en "skälig" kostnad, utan en verklig kostnad.

Jag tolkar det som att föreningen vill göra ett straffpåslag på 15-20%. Det är inte okej.

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att föreningen vill göra ett straffpåslag på 15-20%. Det är inte okej.
Precis, även om man kan använda ett annat ord.
"straffpåslaget" kan dessutom bli för billigt om man inte tänker till ordentligt.

Vi har nyligen gått igenom motsvarande process i vår samfällighet.

Det komplicerade är att göra en korrekt värdering av anläggningen som de nytillkommande medlemmarna köper in sig i. Vi gjorde värderingen enligt Anläggningslagen §39* genom att uppskatta kostnad för återanskaffning med ett åldersavdrag. Se Lantmäteriet Handbok AL (17-06-29) samt Lantmäteriets värderingshandbok (16-07-01) som båda finns tillgängliga på nätet.

Ytterligare en sak att tänka på är att den avgift som de nya medlemmarna betalar inte skall stanna i samfälligheten utan betalas ut till samfällighetens tidigare medlemmar.

H HerrOso skrev:
Förstår inte hur @Huruvida menar att det skulle göra någon skillnad om det finns en förening eller inte? Inträdande fastighet kommer oavsett samfällighetsförening/delägarförvaltning att "betala till sig själv" när den betalar ersättningen för inträdet.
Med delägarförvaltning sker betalning direkt till varje enskild delägare. Inträdande fastighet betalar ingen ersättning till sig själv. Vid föreningsförvaltning sker betalningen till samfällighetsföreningen och då har även den fastighet som ansluter sig del i tillgångarna (bl.a. den betalda ersättningen) enligt andelstalet.

H Huruvida skrev:
Med delägarförvaltning sker betalning direkt till varje enskild delägare. Inträdande fastighet betalar ingen ersättning till sig själv. Vid föreningsförvaltning sker betalningen till samfällighetsföreningen och då har även den fastighet som ansluter sig del i tillgångarna (bl.a. den betalda ersättningen) enligt andelstalet.
Är du säker på detta? Det var inte så vi tolkade Anläggningslagen §37 men vi är inte juridiskt skolade så vi kan ha gjort fel.

Dock i LM handbok anges i kommentarer till §37 att "Det är lämpligt att föreningen ombesörjer uppbörden av ersättningsbeloppet och fördelningen av detta mellan sakägarna". Det tolkade vi som att ersättningen skall delas ut till de tidigare delägare i samfälligheten även om den är föreningsförvaltad.

Vi har ännu inte gjort denna utbetalning så jag är tacksam om du har andra fakta att bidra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.