Byggahus.se
Hej,

Jag är mitt i en dränering och håller nu på att fylla igen ett dike med dräneringsbrunn och ny PEMslang för dricksvatten.

Då slangen är för lång (lagad) behöver jag dra den ett varv runt brunnen. Djupet är 1,5 meter ner (1,3m är ok i vår kommun) men nu slog det mig precis att tjälen kanske går djupare runt en brunn?

Bör jag isolera slangen runt brunnen?

• 91187D77-6769-470C-B9FA-7E7C9248E14F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är ingenfara. Men varför är den för lång?

Long story.. :)

Den gamla slangen låg ut med huset 4 meter innan den svängde ut mot gatan. Då det inte finns ritningar på rördragningen och slangen inte var markerad lyckades jag gräva av den.

Efter att kommunen konstaterat att deras ventil gått sönder då de stängde av vattnet passade de på att flytta ut en ny till gatan där den ska sitta.

När den gamla ventilen grävdes upp insåg vi att det var gamla metallrör som någonstans var skarvade under marken och nu när de satte på vattnet igen fick jag i princip 40% av vattentrycket jag haft tidigare.

En ny slang kopplades på och eftersom inget dike var grävt ut till gatan från huset (än) lät jag dem göra slangen längre så att jag senare (nu) kunde gräva ner den i lugn och ro utan att behöva be dem stänga av vattnet och skarva igen. :)

• Gilla
grabergn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.