261 802 läst · 348 svar
262k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Jamen va bra.
Det känns som att det blir riktigt bra det där.
Fundera på att göra smygen utav gips, gipsvinkel i hörnet, så det inte går sönder så lätt, och sen samma ytskikt runt hörnet och in i smygen sen, som på väggytan.
Det känns som att det blir riktigt bra det där.
Fundera på att göra smygen utav gips, gipsvinkel i hörnet, så det inte går sönder så lätt, och sen samma ytskikt runt hörnet och in i smygen sen, som på väggytan.
Det tror jag med! Ska nog både bli tyst och stumt! 
Och som svar på TS fråga så är min anledning till OSB för att jag ska slippa plugga varje gång något ska sättas upp, då vi bla kommer ha krokar på väggen, vägghängda sängbord, vägglampor osv. så blir det väldigt mycket plugg varav vissa hade behövt vara molly och skulle man ändra sig i framtiden så är det bra mkt enklare att bara peta i lite målarfog och bättra på än att försöka spackla över mollys och lyckas på det snyggt!
Och som svar på TS fråga så är min anledning till OSB för att jag ska slippa plugga varje gång något ska sättas upp, då vi bla kommer ha krokar på väggen, vägghängda sängbord, vägglampor osv. så blir det väldigt mycket plugg varav vissa hade behövt vara molly och skulle man ändra sig i framtiden så är det bra mkt enklare att bara peta i lite målarfog och bättra på än att försöka spackla över mollys och lyckas på det snyggt!
OSB eller annat trämaterial bakom gipsen är obligatoriskt enligt mig om man inte har väldigt tajt budget. För mig handlar det om att köpa sig fri från den irritationen och merjobbet som uppstår vid 80% av alla upphängningar hemmavid, och även efterarbetet när man flyttar på vägghängda saker.
Vi stoppar till och med OSB i samtliga väggar i alla hyresrätter vi bygger nuförtiden. Förutom enkelheten för hyresgästen vid montage av diverse vägghängt så slipper vi som byggare/förvaltare hantera alla hål i väggen när hyresgästerna flyttar ut.
Vi stoppar till och med OSB i samtliga väggar i alla hyresrätter vi bygger nuförtiden. Förutom enkelheten för hyresgästen vid montage av diverse vägghängt så slipper vi som byggare/förvaltare hantera alla hål i väggen när hyresgästerna flyttar ut.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Om man renoverar lite äldre hus med massiva träväggar, så är plank väggarna sällan raka. Då hjälper det otroligt mycket med en träskiva först för att jämna av de värsta ojämnheterna mellan planen innan man sätter gips.
Då denna tråden dök upp som förslag för mig så kan jag svara även jag.
Jag använder OSB ibland där det inte är så noga, tråkiga skivor som spretar isär och sticks med relativt låg bärighet.
Jag anser inte att OSB är en bra skiva för att kunna hänga upp tyngre saker på väggen, Plywood är betydligt bättre men dyrare.
Jag har även använt spånskiva ibland framförallt vid äldre hus där det använts spånskiva tidigare.
Jag kan även använda råspont eller bondsågade plankor med eller utan spånt/not och det blir en väldigt hållbar vägg som tål hög belastning, det är hyfsat billigt att köpa men lite mer arbete än skivor.
OSB är lite av ett skitmaterial men det är hyfsat billigt och går fort.
Jag använder OSB ibland där det inte är så noga, tråkiga skivor som spretar isär och sticks med relativt låg bärighet.
Jag anser inte att OSB är en bra skiva för att kunna hänga upp tyngre saker på väggen, Plywood är betydligt bättre men dyrare.
Jag har även använt spånskiva ibland framförallt vid äldre hus där det använts spånskiva tidigare.
Jag kan även använda råspont eller bondsågade plankor med eller utan spånt/not och det blir en väldigt hållbar vägg som tål hög belastning, det är hyfsat billigt att köpa men lite mer arbete än skivor.
OSB är lite av ett skitmaterial men det är hyfsat billigt och går fort.
Plyfa har bäst draghållfasthet av de 3 nämnda skivmaterialen men inte supermycket högre än Osb. Sämst av skivmaterialen är spån.
Finns länk till test eller har iaf funnits här på Byggahus tidigare.
Finns länk till test eller har iaf funnits här på Byggahus tidigare.
Ska du sätta skivorna i taket är det nog så. Annars tycker jag spån och plyfa ligger närmare varandra. "Plyfa har bäst draghållfasthet av de 3 nämnda skivmaterialen men inte supermycket högre än Osb. Sämst av skivmaterialen är spån."

En till sak man kan tänka på, det är att alla materialen ska förborras med ett något mindre borr än skruven sen för att nå maximal styrka.
Struntar man i att förborra är det större risk att det blir sämre i främst spånskiva och OSB, plywooden är inte på långa vägar lika nära risk att splittras/spälkas upp av en skruv som tränger in i oborrat material.
Jag kör OSB bakom gipset här hemma, och har inte förborrat några infästningar än så länge, men skulle jag sätta upp något som kräver typ 50 kg/infästning skulle jag nog tänka på det.
Struntar man i att förborra är det större risk att det blir sämre i främst spånskiva och OSB, plywooden är inte på långa vägar lika nära risk att splittras/spälkas upp av en skruv som tränger in i oborrat material.
Jag kör OSB bakom gipset här hemma, och har inte förborrat några infästningar än så länge, men skulle jag sätta upp något som kräver typ 50 kg/infästning skulle jag nog tänka på det.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Köpte ett hus av Fogden i år. Ett hyggligt hål i väggen fanns längst ner i trappan. Enligt grannarna så hade det gått lite vilt till i huset inför en oundviklig separation. Om det var han eller hon som höll på att trycka ut ytterväggen har inte framkommit, då jag kände att frågan inte passade in när jag träffade honom vid överlämnandet av huset. Ska tilläggas att vi kom mycket bra överens, vilket jag har nämnt tidigare här. Men som sagt.....lite rejäl OSB, hade nog löst väggens hållbarhet, frågan är hur det hade slutat för den som -vid tillfället- utgjorde missilen.
Bra att fästa allt dom dka monteras på vägarnaOla78 skrev:
En anledning att du måste ha extra skivmaterial bakom är att väggen inte blir tillräckligt vridstabil annars för att klara ev laster. Sen är det ju så att har du en hårdare skiva bakom gipsen så klarar ju väggen en smäll bättre, till ex en ilsken tonåring som slår knytnäven i väggen......ja jag vet, det är antagligen inget bra exempel![]()
Om man vet vad man gör och använder rätt plugg osv funkar det rätt bra att fästa saker i ren gips. Men om man inte vet tjockleken, eller om det är någon regel bakom eller man skall hänga något tungt, kan det bli meckigt.
Jag skulle hjälpa syrran att hänga upp lite saker i hennes nya lägenhet och hängaren för 8 åringens kläder åkte ner efter en vecka trots jag använt gipsplugg, rätt storlek på skruven osv. Hatthylla med mollyplugg är en annan klassiker som brukar åka ner efter ett par år.
Om det är jämn belastning så håller gips rätt bra, t.ex. en TV som hänger på samma ställe. Men om man drar och sliter lite i det, t.ex. en klädhängare eller hatthylla, så är gips inte lika bra.
Jag valde att sätta OSB bakom gipsen och det är så enkelt att bra dra in en liten spik för en tavla eller ett par skruv för tv´n och jag vet att det håller. För mig var där lätt värt det extra arbetet och pengarna.
/N
Jag skulle hjälpa syrran att hänga upp lite saker i hennes nya lägenhet och hängaren för 8 åringens kläder åkte ner efter en vecka trots jag använt gipsplugg, rätt storlek på skruven osv. Hatthylla med mollyplugg är en annan klassiker som brukar åka ner efter ett par år.
Om det är jämn belastning så håller gips rätt bra, t.ex. en TV som hänger på samma ställe. Men om man drar och sliter lite i det, t.ex. en klädhängare eller hatthylla, så är gips inte lika bra.
Jag valde att sätta OSB bakom gipsen och det är så enkelt att bra dra in en liten spik för en tavla eller ett par skruv för tv´n och jag vet att det håller. För mig var där lätt värt det extra arbetet och pengarna.
/N
Jag har svängt lite när det gäller infästning i gips, det är inget problem egentligen.
Men ärligt talat tycker jag en vägg känns mer stum och gedigen om man har OSB eller Plywood bakom. Gärna på träregel och givetvis med isolering i väggen. Men detta är inget konstruktionsmässigt argument utan mest en form av estetik.
Man vinner inga tävlingar på att bygga det som håller mest. Så länge det håller och följer byggnormerna så behöver man inte övergöra det för konstruktionens skull.
Men ärligt talat tycker jag en vägg känns mer stum och gedigen om man har OSB eller Plywood bakom. Gärna på träregel och givetvis med isolering i väggen. Men detta är inget konstruktionsmässigt argument utan mest en form av estetik.
Man vinner inga tävlingar på att bygga det som håller mest. Så länge det håller och följer byggnormerna så behöver man inte övergöra det för konstruktionens skull.