45 017 läst · 170 svar
45k läst
170 svar
Fler som har råkat ut för Harald Nyborg bluff?
Dom är tyvärr inte dom ända som gör så, i princip gäller det nog det flesta butikerna. Vilket är surt, har själv råkat ut för det i ett av landets största sportbutiker.BjörnBoll skrev:
Hej
Skulle köpa trycklufts kompressor och fastnade för en på Harald Nyborg. Då butiken ligger 5 mil hemifrån så kollade jag lagersaldo vilket visade "Fåtal kvar". Åker till butiken och konstaterar att dom har inga i lager.
Jag påtalar detta och skriver även ett mail till kundtjänst som svarar att vid fåtal kvar ska man alltid kontrollera med butiken.
För mej så betyder fåtal kvar åtminstånde att där bör vara 2 - 3 i lager. Har även varit inne på hemsidan efteråt och lagersaldot har inte ändrats trots att jag har påtalat det.
För mej så är detta en tydlig marknadsföringsbluff där syftet är att locka kunder till butiken så att dom köper andra saker om det som önskas inte finns.
Om det hade varit en säsongsartikel eller kampanj pris så som en gräsklippare under våren så kan jag förstå att varan kan ta slut. Men en vara som dom säljer 1 -2 i månaden av så borde dom kunna ha full kåll på sitt lagerstatus
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Jag ser snarare problemet i att personalen inte bryr sig om ifall lagersadot stämmer eller ej.
Ofta när man påpekar att något inte stämmer får man en axelryckning.
Ofta när man påpekar att något inte stämmer får man en axelryckning.
Skulle köpa en produkt på Bauhaus i Sisjön. Den fanns på lager dvs fanns mer än fåtal. När jag kom dit kunde ingen av ett större antal i personalen hitta prylen överhuvudtaget. De konstaterade själva att den fanns i systemet men ingen visste om fanns och om den gick att ta hem heller. 30 minuters letande av 5 ur personalen men ingen kunde hitta prylen. Som sagt inte första gången jag blivit besviken på Bauhaus. Hade tidigare en diskussion om deras sk prisgaranti. Jag namngav var produkten kunde köpas 100 kr billigare, Hornbach. Jag hade själv sett att den fanns där strax innan. Då krävde Bauhaus att jag skulle åka tillbaka till Hornbach och ta ett foto! Jag ansåg dom kunde ringa Hornbach och fråga vad prylen kostar men det vägrade Bauhaus. Jag tror inte ens man får fota inne på affären så jag anser det är fult trick att jag skall åka flera mil för att Bauhaus inte kan lyfta telefonen. 
Där kan det vara varor som någon beställt och som ligger undanlagda.T tompaah7503 skrev:
Jag har själv råkat ut för det och förklaringen jag fick var att saldot räknas upp när en beställning kommer till butiken, även om den inte är avsedd att säljas till annan än den som beställde varorna.
E Eva a skrev:Skulle köpa en produkt på Bauhaus i Sisjön. Den fanns på lager dvs fanns mer än fåtal. När jag kom dit kunde ingen av ett större antal i personalen hitta prylen överhuvudtaget. De konstaterade själva att den fanns i systemet men ingen visste om fanns och om den gick att ta hem heller. 30 minuters letande av 5 ur personalen men ingen kunde hitta prylen. Som sagt inte första gången jag blivit besviken på Bauhaus. Hade tidigare en diskussion om deras sk prisgaranti. Jag namngav var produkten kunde köpas 100 kr billigare, Hornbach. Jag hade själv sett att den fanns där strax innan. Då krävde Bauhaus att jag skulle åka tillbaka till Hornbach och ta ett foto! Jag ansåg dom kunde ringa Hornbach och fråga vad prylen kostar men det vägrade Bauhaus. Jag tror inte ens man får fota inne på affären så jag anser det är fult trick att jag skall åka flera mil för att Bauhaus inte kan lyfta telefonen.![]()
Fast det är väl ändå du som har bevisbördan?
För att jag har varit med om det. Skulle köpa en tvättmaskin av elektronikfirma, var nåt erbjudande. Eftersom jag har flera mil till närmsta affär ringde jag först för att kolla så den fanns hemma. Nummer till själva affären fanns ju inte utan hamnade på något centralnummer. Inga problem sa de, det finns massor i butiken.useless skrev:
Åkte till butiken, letade upp personal som sa "Du vi sålde den sista preciiiiis nyss men du kan få köpa den här istället, bara 4000 dyrare!"
Frågade hur detta kunde ske och han förklarade att saldot inte alltid stämmer och att jag skulle ringa butiken direkt istället. Hur skall det gå till när ert nummer inte står ute frågade jag men fick inget svar. Åkte hem utan tvättmaskin.
Nu tänker ni, ja men sånt där kan ju hända, lagersaldot stämmer inte alltid perfekt, en gång är ingen gång osv... men ack;
Det skulle komma in fler av den utlovade modellen senare i veckan lovade personalen i butiken. Så, några dagar senare ringde jag igen. Först till centralnumret som sa samma sak igen men jag förklarade mitt avståndsläge och att om jag inte visste att det fanns hemma skulle jag inte åka så nu lyckades jag få numret direkt till butiken. Ringde alltså den aktuella butiken direkt och frågade. Personen jag pratade med sa att det var ingen fara, han stod precis och tittade på flera exemplar. Han kunde gå i god för att det fanns minst 10 stycken hemma! Fint, åkte igen alla mil till affären. Gissa vad?
"Du vi sålde den sista preciiiiis nyss men du kan få köpa den här istället, bara 4000 dyrare!"
Har kollegor som varit med om precis samma sak i den butiken, med andra grejer dock. Kampanjvaror som inte finns utan alltid hänvisning till andra, dyrare grejer. Så, aldrig mer Elgiganten i den staden för min del.
Ja, Elgiganten körde åtminstone förr systematiskt med detta. Någon riktigt fin apparat till löjligt lågt pris, men som aldrig finns hemma. Erbjöd mig en gång att köpa skyltexemplaret eftersom det ändå bara skapade problem för personalen när varan de-facto inte fanns inne. Men det gick naturligtvis inte för sig.Dalbotös skrev:
Har varit med om detta många gånger på Harald-Nyborg!
Står på webben "ett fåtal i lager" när man kommer till butiken är hyllorna överfulla av rätt varor! Har det någon annan text än ett fåtal i lager att sätta ut . Men kan inte klaga på att det inte finn varor eller vara i butiken
Står på webben "ett fåtal i lager" när man kommer till butiken är hyllorna överfulla av rätt varor! Har det någon annan text än ett fåtal i lager att sätta ut . Men kan inte klaga på att det inte finn varor eller vara i butiken
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Behöver inte uppdateras. När varan slås in i kassan minskar de som finns tillgängliga i butikslagret! Normal produktionsplaneringDemmpa skrev:
Redigerat:
BjörnBoll skrev:
Hej
Skulle köpa trycklufts kompressor och fastnade för en på Harald Nyborg. Då butiken ligger 5 mil hemifrån så kollade jag lagersaldo vilket visade "Fåtal kvar". Åker till butiken och konstaterar att dom har inga i lager.
Jag påtalar detta och skriver även ett mail till kundtjänst som svarar att vid fåtal kvar ska man alltid kontrollera med butiken.
För mej så betyder fåtal kvar åtminstånde att där bör vara 2 - 3 i lager. Har även varit inne på hemsidan efteråt och lagersaldot har inte ändrats trots att jag har påtalat det.
För mej så är detta en tydlig marknadsföringsbluff där syftet är att locka kunder till butiken så att dom köper andra saker om det som önskas inte finns.
Om det hade varit en säsongsartikel eller kampanj pris så som en gräsklippare under våren så kan jag förstå att varan kan ta slut. Men en vara som dom säljer 1 -2 i månaden av så borde dom kunna ha full kåll på sitt lagerstatus
Till på köpet har jag upplevt att Kineserna har BÄTTRE kundservice än många svenska företag. Man får snabbt pengar i retur om det är något fel. De svarar på mail inom ett par timmar.E etompau skrev:Ja när en jätte som Ikea nu börjar dra ner på sin expansion och utbyggnad av nya varuhus så ser man var vi är på väg.
Betydligt bekvämare att shoppa i sin mobil och få grejorna efter 1-3 dagar, utan att köra runt, leta parkering, stå i kö etc.
Skulle kunna tänka mig virtuella varuhus i datorn, kanske med VR-glas på huvudet. En måttscanner läser av din exakt kroppsstorlek så du alltid får korrekt storlek på kläder etc.
Möbler placeras virtuellt i din bostad osv.
De flesta svenska företag tar väl upp till 5 bankdagar på sig att betala tillbaka. Plus att om de ens svarar på mail kan det ta upp till en månad.
Så att det skulle ske en "butiksdöd" på grund av konkurrens kan kanske även motiveras med att det helt enkelt var företag som inte brydde sig så mycket om kunderna. Så när det kom alternativ brydde sig kunderna inte om företagen längre.
Självklart minskas automatiskt saldot när en vara säljs, det är inte det som är problemet och det var inte det jag kommenterade.S seniorkonsult skrev:
Om personalen slår in att en vara säljs utan att den fysiskt säljs (för att korrigera lagersaldot) och utan att personalen får betalt för den så kommer den dagskassan att visa minusvärde.
Problemet är när det av någon anledning finns färre/inga i lager än vad som finns rapporterat i systemet. Det är sådan uppdatering av lagersaldot som oftast inte görs annat än vid inventering.
Inventering görs just för att på ett säkert sätt kunna uppdatera lagersaldot.
Uppenbarligen så bluffar dom, eftersom dom fortfarande har lagerstatus "Ett fåtal kvar" trots att det bevisligen inte finns något i lagret.E etompau skrev:
Skitföretag, bojkotta dom!
Låt dom här skitföretagen som bluffar kunderna lägga ner verksamheten - alla vinnare
Köp på nätet istället, lagerstatus inga problem där
Redigerat:
Massor med webbshoppar har "lagerfel" de med. Varor som anges finnas hemma eller kunna levereras "2-3 dagar" kan i själva verket visa sig vara restnoterade överallt och tar veckovis att få hem. Det är nästan ännu mer bedrägligt beteende än fysiska affärer då man på webben gör klart hela sin order och betalar för att efteråt få reda på att affären inte kan gå till så som man förväntat sig. Uselt beteende men mycket vanligt.John Smith skrev:
Jag arbetar med liknande saker och lageruppskattningarna på webben är alltid just det, uppskattningar. Det brukar t.om. stå en OBS text om det. Det är faktiskt väldigt svårt att få ett lager man kan 100% lita på, det som är det svåra är folket som arbetar i lagret är människor och inte ofelbara, och den utrustning som finns för lagerhållning kanske innebär mycket manuellt arbete och det anses inte vara värt uppgradera utrustningen för detta, det kan också mycket väl stämma. I mindre företag har de i lagret även andra arbetsuppgifter och ser inte lagerhållning som deras riktiga jobb och bara en tidstjuv.