Byggahus.se
Under köksbänken i ett gammalt hus , hyresrätt . Jag har inte så mycket erfarenhet om asbest och vet ej vad de är för nåt . En polare till mig varnade mig för det . Är det asbest ? Jag har varit utsatt för det sedan Juli . Träbrädor som golv i köket , grus och mycket annat under .

Gammalt hus som byggt på 40 talet . Rör man de får man irritation på huden. Laddat upp andra bilder .

• IMG_20181029_211042569.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20181029_211542985.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181029_211547730.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181029_174825011.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181029_211034766.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181029_174836658.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180930_164350854.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180930_164355996_BURST004.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181023_193553383_HDR.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180930_164355996_BURST004.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180625_164200478.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180725_132259685.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Naturligtvis omöjligt att svara säkert men bilderna av fibrer upplagda på en brädbit tyder på rester av Träullit, skivor av träull, kalk och cement, helt ofarliga. Det verkar också finnas blå lättbetong i konstruktionen, det är i så fall nte så bra ur en annan synpunkt, det avger radon.

Redigerat:
  • Gilla
Mystery81
  • Laddar…
Bekräftas. Träullit och blåbetong så en radonmätning vore nog på sin plats.

• Gilla
Mystery81
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Naturligtvis omöjligt att svara säkert men bilderna av fibrer upplagda på en brädbit tyder på rester av Träullit, skivor av träull, kalk och cement, helt ofarliga. Det verkar också finnas blå lättbetong i konstruktionen, det är i så fall nte så bra ur en annan synpunkt, det avger radon.
Vad ska man göra med blå betongen dude ?

hscn hscn skrev:
Vad ska jag göra ? Kontakta miljöförvaltni gen?

Kontakta hyresvärden.

Helst avlägsna den, om det inte är möjligt får man ventilera. Men gör en radonmätning först, det är rätt årstid nu

• Gilla
Mystery81
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kontakta hyresvärden.
De gör inget, de säger vf ens du tittar där , titta inte , pilla inte och klaga inte

M Mystery81 skrev:
De gör inget, de säger vf ens du tittar där , titta inte , pilla inte och klaga inte
Det ser ut som det pågår en renovering, eller är det bara dina undersökningar som ser ut så.

hscn hscn skrev:
Helst avlägsna den, om det inte är möjligt får man ventilera. Men gör en radonmätning först, det är rätt årstid nu
Tack för kloka svar .

M Mystery81 skrev:
Under köksbänken i ett gammalt hus , hyresrätt . Jag har inte så mycket erfarenhet om asbest och vet ej vad de är för nåt . En polare till mig varnade mig för det . Är det asbest ? Jag har varit utsatt för det sedan Juli . Träbrädor som golv i köket , grus och mycket annat under .

Gammalt hus som byggt på 40 talet . Rör man de får man irritation på huden. Laddat upp andra bilder .

Dét är hyresvärdens ansvar att göra radonmätning och sedan göra de åtgärder som eventuellt behövs. Det är troligt att liknande lösningar finns i andra bostäder i huset

E etompau skrev:
Det ser ut som det pågår en renovering, eller är det bara dina undersökningar som ser ut så.
Mina undersökningar .

K klimt skrev:
Dét är hyresvärdens ansvar att göra radonmätning och sedan göra de åtgärder som eventuellt behövs. Det är troligt att liknande lösningar finns i andra bostäder i huset
Hyresvärden har mycket ansvar och de har inte gjort nåt därför skriver jag här . De säger helt enkelt att det är ett gammalt hus , take it or leave it

M Mystery81 skrev:
Mina undersökningar .
OK, du river upp golvet för att leta efter ev asbest?
Så länge du inte rotar runt i detta så utgör det inte någon fara.
Radon är en annan femma. Du bör kunna få ett vettigt svar från din hyresvärd ang. ev. radonnivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.