Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Kika på bilden, jag tänkte byta downlights hemma till led men jag behöver ta bort en för att kolla vad det är för luftspalt i taket för att kunna köpa rätt.
Har försökt komma på själv hur man ska ta ner men den går bara sönder och plasten känns som den torkat så den går sönder lätt.
Tips mottages så jag inte förstör den helt och hållet.
Har försökt komma på själv hur man ska ta ner men den går bara sönder och plasten känns som den torkat så den går sönder lätt.
Det vanliga är att det sitter fjädrar som håller den på plats, men man kan behöva ta i en del för att den ska komma loss. Är plasten då spröd så är det inte omöjligt att den går sönder före du lyckas övermanna fjädern.
Det bästa är om du kan hitta tillverkaren, modell och sedan se om du kan hitta en bild på komplett armatur på nätet. Om du inte hittar det, finns det många varianter. Om du inte får ner den genom att dra ut den kan du prova att vrida den. Det kan i värsta fall vara en variant med triangulära fjäderstål som skär in i taket vid montering. I princip bara våld hjälper för att demontera den varianten.H Hemmanisse skrev:Kika på bilden, jag tänkte byta downlights hemma till led men jag behöver ta bort en för att kolla vad det är för luftspalt i taket för att kunna köpa rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Vad gör det om den skulle gå sönder? Ska ju ändå ersättas.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Det brukar sitta 2-3 fjädrar typ råttfälla. Då går det lätt att dra ned dem någon millimeter och sedan är det stopp och då får man ta i förjordat mycket för att få ned dem och sedan får man alltid en smäll av råtfällefjädern på fingrarna.